Designsatsing skaper arbeidsplasser i Nordland
– Landsdelens designmiljøer har vokst seg større, blitt mer kompetente og allsidige og vinner langt flere lokale oppdrag enn tidligere. Forandringen fra bare noen år siden er enorm, sier Monica Fossnes Petersson, direktør for rådgivningsdelen i Norsk Designråd.
Tidligere har viljen til å satse på design vært beskjeden i nord, og de få utlyste designoppdragene gikk til byråer i Trondheim og Oslo. Innovasjon Norge Nordland så at noe måtte gjøres. I 2010 ble Norsk Designråd hyret inn for å styrke fylkets designsatsing.
– Design er en spesiell måte å tenke på som trigger kreativitet. I Nordland har vi flere store og viktige sektorer, som fiske, industri, kraft og reiseliv, men de kreative prosessene har vi ikke alltid vært like gode på. I bunn og grunn handler det om fremtidig evne til inntjening og fortjeneste, sier Karsten Nestvold, direktør for Innovasjon Norge i Nordland.
20 nye prosjekter i 2013
I perioden 2010-2012 har Innovasjon Norge og Norsk Designråd påbegynt 54 designprosjekter i Nordland, og rundt 20 nye skal påbegynnes i 2013. De årlige investeringene ligger på om lag tre millioner.
– Vi har vært det kontoret i Innovasjon Norge som har gjennomført flest designprosjekter de siste årene. I innledningsfasen får bedriftene hjelp med behovsanalyse og strategi, og deretter presenteres de for tre passende designbyråer. Vi finansierer halvparten av de eksterne designkostnadene, forteller Nestvold.
Han er svært fornøyd med samarbeidet med Norsk Designråd. – Gjennom å hente inn rådgivere fra Norsk Designråd har vi fått høy kvalitet og bred kompetanse inn i våre designprosjekter i Nordland, sier Nestvold.
Verdiskaping og arbeidsplasser
Fra sin tid som administrerende direktør i Lurøy-bedriften Nova Sea har han med egne øyne sett hvordan et designprosjekt kan være en samlende kraft for en hel virksomhet. Han trekker også fram den tradisjonelle kjøttforedlingsbedriften Lundal i Salten, som etter en omfattende visuell designprosess opplevde resultatøkning på 15-16 prosent.
– Samtidig som mange bedrifter går bedre, bidrar designsatsingen vår også til å skape attraktive arbeidsplasser i landsdelen. Særlig i Bodø og Tromsø har flere designbyråer fått opp mot 50 prosent flere arbeidsplasser i løpet av to-tre år. Dette er viktig for å stoppe fraflytting og gjøre det mer interessant for kreative og dyktige mennesker å bli værende i nord, sier Nestvold.
Designere flytter hjem
Rådgiver Fred Pedersen konstaterer at designbyråene i nord har styrket sin konkurranseevne kraftig de siste årene på grunn av den økte designetterspørselen fra lokalt næringsliv.
– Vi har sett en klar kompetanseheving hos designbyråer i Nordland og nordover. Nå flytter flere designere tilbake til sine hjemkommuner, og med seg tar de kunnskap og erfaring fra større designmiljøer, sier Pedersen. Han er en av konsulentene som har jobbet mest med prosjektet i Nordland de siste årene.
(Pressenytt)
Bildetekster:
KREATIV VEKST I NORD. Norsk Designråd har hjulpet Innovasjon Norge med et 50-talls designprosjekter i Nordland de siste to årene. Fred Pedersen og Monica Fossnes Petersson slår fast at landsdelens designmiljøer har blitt større og mer allsidige. Foto: John Hughes
ARBEIDSPLASSER OG OVERSKUDD. – Design er viktig for å skape attraktive arbeidsplasser og fremtidig evne til inntjening og fortjeneste, sier Karsten Nestvold, direktør for Innovasjon Norge i Nordland. Her i samtale med Arne Kirkfjell, seniorrådgiver for industrigruppen til Innovasjon Norge Foto: Innovasjon Norge
Kontaktpersoner:
* Norsk Designråd, direktør for rådgivning Monica Fossnes Petersson, mobil 913 70 560
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, mobil 907 65 971
karsten nestvold.jpg 4,08 kB (3648x2736)