presseticker

Skip to main content

Design Effekt Grand Prix 2010:

Designsatsing ga omdømmehopp

  Publisert: 11.10.2010 07:00 - av  Guro Sollien Eriksrud

– Posten Norge er et godt bevis på at strategisk designsatsing lønner seg, konstaterer prosjektleder Marte Grevsgard i Norsk Designråd. Foto: Erlend Sæteren

Oslo: Med Posten og Bring som samlende merkenavn gjorde det statlige selskapet med hovedsete i Oslo et byks oppover i popularitet. Nå er Posten blant de tre nominerte til Design Effekt Grand Prix for ekstraordinære resultater etter strategisk satsing på design.

Billigkjeden Nille, saft- og syltetøyprodusenten Lerum og statseide Posten kniver om den aller gjeveste utmerkelsen som deles ut under Næringslivsdagen onsdag 20. oktober, nemlig Design Effekt Grand Prix.

 

– Dette er de aller beste eksemplene vi kan finne i Norge akkurat nå på hvordan strategisk designsatsing lønner seg, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd. Hun er prosjektleder for Design Effekt, som har som formål å vise fram og hedre kommersielt lønnsomme norske designprosjekter.

 

Postvirvar ble samlet

Ved årtusenskiftet sto Posten overfor store utfordringer. Nesten 90 prosent av den statlige bedriftens virksomhet hadde blitt konkurranseutsatt. Etter flere offensive oppkjøp besto Posten av et virvar av selskaper og virksomheter. Noe måtte gjøres for å samle trådene. Resultatet ble en av tiårets mest vellykkede merkevarehistorier.

 

– Vi manglet tydelighet og slagkraft. Verken ansatte eller kunder visste lenger hvem vi var, sier Gro Myking, markedsdirektør i Posten Norge. I den største hemmelighet arbeidet derfor konsernet sammen med designbyrået GROW for å skape en merkevare for fremtiden.

 

– Vi hadde behov for et symbol som skulle fungere for både post og logistikk. Posten i fremtiden måtte stå for noe mer enn det tradisjonelle, samtidig som vi også ville ha frem historien og erfaringen i selskapet, forklarer Myking.

 

Omdømmehopp

Etter to og et halvt år med hemmeligstemplet strategisk arbeid og designutvikling kunne konsernet presentere to nye symboler, der Bring står for post- og logistikkløsninger for bedriftsmarkedet i Norge og Norden. – Posten og Bring er to sider av samme sak og er derfor utstyrt med speilvendte logoer i ulike farger, forklarer Myking.

 

Dermed måtte blant annet 20 000 uniformer, 10 000 kjøretøy og 5000 skilt endre utseende. Endringene ble en suksess og merkevarene raskt kjent.

 

– Vi klatret veldig på rangeringer over bedrifters omdømme. Design er i utgangspunktet symbolske endringer, men det ga et fantastisk og viktig innhold, forteller Myking fornøyd.

 

Før lanseringen i 2008 var Posten på 25. plass i omdømme ifølge Synovates rangering av store norske bedrifter. I 2009 hadde de klatret 13 plasser opp, og i 2010 har de klatret videre til 11. plass.

 

Bedre hverdag

Den gode mottakelsen var også tydelig i hverdagen til de ansatte.

– Nå opplever vi mye større samhørighet og stolthet i konsernet. Nå hilser Posten- og Bring-sjåførene på hverandre, sier Myking.

 

Markedsdirektøren vil ikke kalle arbeidet og endringene kostbare – tvert i mot:

– Endringene var en nødvendig investering for å være konkurransedyktig. I dag er det mye lettere å kommunisere hva og hvem Posten-konsernet er, sier hun.

 

Nå håper Myking og resten av de ansatte i konsernet at de vil bli hedret med Design Effekt Grand Prix. – Det ville vært en stor oppmuntring og klapp på skulderen for alle som deltok i dette arbeidet.

(Pressenytt)

 

Last ned jurykjennelsene her:

* Nille: http://www.norskdesign.no/article16127-8533.html

* Lerum: http://www.norskdesign.no/article16128-8533.html

* Posten Norge: http://www.norskdesign.no/article16129-8533.html

 

Kontaktperson:

* Posten Norge AS, vakthavende pressekontakt, mobil 951 48 000.

 

Dette er Design Effekt

* Tildeles designprosjekter der det er tydelig dokumentert årsak og virkning mellom design og prosjektets suksess.

* Arrangeres av Norsk Designråd, som har som formål å inspirere og bidra til at norsk næringsliv investerer i design i sin forretningsutvikling.

* I år mottok Norsk Designråd totalt 18 søknader. Av disse har juryen tildelt utmerkelsen ”Design Effekt” til 12 bedrifter. Tre søknader er nominert til ”Design Effekt Grand Prix”.

* Både ”Design Effekt” og ”Design Effekt Grand Prix” deles ut årlig under Næringslivsdagen, som i år arrangeres 20. oktober 2010.

* Design Effekt Grand Prix overrekkes i år av NHO-sjef John G. Bernander.

* Årets jury ledes av Katinka von der Lippe (design- og R&D-sjef i Think), og består av Øyvind Lilaas (daglig leder i Lilaas AS), Sverre Høven (kommersiell direktør i Flytoget), Harald Barfod (markedsdirektør i Peppes Pizza), Jens Herman Ruge (seniorrådgiver i Patentstyret), Karen Onsager (informasjonsdirektør i Hafslund) og Hanne S. Alexandersen (markedsdirektør i Raise)

* Utmerkelsen er utviklet etter modell av Design Effectiveness Award (DEA).

* For mer informasjon om Design Effekt: http://www.norskdesign.no/design-effekt/category8008.html

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Marte_Posten-hovedbilde3.jpg 259,34 kB (1200x1723)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 11.10.2010 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS