presseticker

Skip to main content

Designpris til Hadeland Glassverk

  Publisert: 08.06.2022 18:45 - av  Henning Poulsen

STERK MERKEVARE. Hadeland Glassverk fikk prisen Årets merkevarebygger. På scenen, fra venstre, Egil Sundet i Designindustrien, Sofia Sandblom og Marita Krogh fra Hadeland Glassverk, eier Atle Brynestad, Maud Bugge fra Hadeland Glassverk og Ragnhild B. Grytten i Designindustrien. Foto: Melissa Hegge

Hadeland Glassverk har mottatt Designindustriens høythengende merkevarepris.

Applausen stod i taket da vinnerne i tur og orden ble lest opp under Designindustriens bransjedag på Bristol i Oslo:

 

– Hadeland Glassverk er Årets merkevarebygger!

– Røros Tweed får Eksportprisen!

– Klassikerprisen går til «Lilje»-serien til Trygve Eriksen – produsert av Arven!

– Prisen Årets produkt gis til Norsk Dun og Norvigroup for «Stay»-kolleksjonen!

 

De fire vinnerne blir hyllet av bransjeleder Egil Sundet, som delte ut prisene på vegne av Norsk Industri Designindustrien.

 

– Dette er svært verdige vinner – og fremragende representanter for møbel- og interiørindustrien. Det skjer utrolig mye spennende innenfor norsk design og ferdigvare for tiden. Nå håper jeg myndighetene ser det fantastiske verdiskapingspotensialet i bransjen vår, og at vi endelig kan få et dedikert eksportkontor for å hjelpe norsk design ut i verden, uttaler han.

 

Strålende lampesatsing på Hadeland

Etter at Hadeland Glassverk, som feirer 260-årsjubileum i år, gjenopptok produksjonen av lamper, krystallkuler og andre belysningsprodukter for tre år siden, har salgspilen pekt mot taket. I fjor steg omsetningen i dette segmentet med hele 200 prosent.

 

– Vi er veldig stolte over at vi raskt har klart å ta en sterk posisjon innenfor belysning, i et marked som er veletablert og relativt konservativt. Vi har hatt sterkt fokus på å segmentere belysning, både mot hyttemarkedet, private hjem og prosjekt/spesialdesign. Dette ser vi at vi har lyktes svært godt med, sier markedssjef i Hadeland Glassverk, Sofia Sandblom.

 

I dag har Hadeland Glassverk nesten 100 forhandlere på belysning i Norge, og jobber med en rekke ulike interiørarkitekter, interiørdesignere og lysdesignere i både inn- og utland. Glassverket samarbeider også tett med nøye utvalgte merkevareambassadører, som Renate Lorentzen, Marianne Haga Kinder,

Ann Christin Johnsen og Ingvild Bottenvik.

 

«I løpet av kort tid har Hadeland Glassverk klart å ta en sterk posisjon på belysning i Norge. Bedriften viser fram dyktige ansatte og deler fra deres arbeidshverdag på Norges eldste glassverk gjennom film og foto, hvor arbeidsprosessen dokumenteres fra glassmasse til ferdig produkt. Bedriften jobber strategisk med influencere, interiørdesignere og ambassadører i egne sosiale mediekanaler,» står det i juryvurderingen.

(Pressenytt)

 

 

Bildetekst:

STERK MERKEVARE. Hadeland Glassverk fikk prisen Årets merkevarebygger. På scenen, fra venstre, Egil Sundet i Designindustrien, Sofia Sandblom og Marita Krogh fra Hadeland Glassverk, eier Atle Brynestad, Maud Bugge fra Hadeland Glassverk og Ragnhild B. Grytten i Designindustrien. Foto: Melissa Hegge

 

 

 

Kontaktpersoner:

* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 90 92 21 92

* Designindustrien, markedssjef Ragnhild B. Grytten, mobil 91 75 18 04

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Hadeland Glassverk prisoverrekkelse.jpeg 6,07 MB (3500x2062)
Bilde - vedlegg til sak hadeland1.jpg 2,03 MB (2400x1600)
Bilde - vedlegg til sak Bordlamper.jpg 2,34 MB (1601x2400)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Designindustrien, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 08.06.2022 18:45
Teknisk løsning ZEVS AS