presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2016:

Designheder til 15 Oslo-selskaper

  Publisert: 27.04.2016 18:36 - av  Dag Yngve Dahle
Oslo: Vestre har utviklet urbane divaner som fungerer som sosiale møteplasser i det offentlige rom. Norwegian Property skapt et unikt eiendomskonsept med café og birøkter. I dag ble 15 virksomheter i hovedstaden og 20 designbyråer hedret med Merket for god design.

Det var onsdag ettermiddag Vestre, Norwegian Property og 15 andre Oslo-virksomheter samt 20 designbyråer mottok den prestisjefylte designutmerkelsen på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA). Utdelingen fant sted på Transform 2016 – DOGAs arkitektur- og designdag, som er Norges viktigste møteplass for inspirasjon, nettverksbygging og faglig påfyll.

 

– Både Vestre og Norwegian Property viser at design går hånd i hånd med arkitektur og byutvikling ved å bygge gode urbane miljøer der mennesker møtes og trives sammen. Dette reflekterer at mennesker er i fokus i moderne byutvikling, sier Thea Mehl, prosjektleder for designutmerkelser i Norsk design- og arkitektursenter.

 

Vestre: Bedre by med bybenker

Å skape møteplasser og rom for sosialt liv er en rettesnor for god byutvikling, men møbler i det offentlige rom legger sjelden til rette for det. Det vil Vestre nå gjøre noe med.

 

Med kombinasjonen av elegant og stram design og kompromissløs kvalitet har Vestre utviklet den modulbaserte benken Stripes - en urban møteplass for bruk i bymiljøer.

 

– Design er en del av vårt DNA og er mye av forklaringen på Vestres suksess de siste årene. Vi er heldige som får arbeide sammen med norske møbel- og industridesignere i verdensklasse. Lars Tornøe er blant disse. Vi ble umiddelbart overbevist da han foreslo å utvikle urbane divaner som gir folk "hjemmefølelse" ute i storbyen, sier Jan Christian Vestre, daglig leder i Vestre.

 

Selskapet har fått Merket for god design 11 ganger tidligere. Det demper ikke gleden over å få merket i 2016.

 

– Vi jubler like mye hver gang. Dette gir oss ny inspirasjon og bøttevis med energi til å utvikle flere innovative løsninger for fremtidens grønne byer, sier han.

 

Livsløpsprodukter

Selskapets grønne profil betyr at bærekraft er en avgjørende faktor.

 

– Vi tenker bærekraft i alt vi gjør, og en av utfordringene her var hvordan vi kunne produsere stållameller med minst mulig ressurser. Det krever maksimal utnyttelse av råmaterialer og energi, sier han, før han fortsetter:

 

– En annen utfordring var å sikre at modulariteten i produktserien ikke går på bekostning av holdbarhet og levetid. Livsløpstankegang gjør at vi leverer reservedeler i hele produktets levetid og at Stripes kan demonteres og omlakkeres, sier han.

 

Stripes har vært en suksess. På kort tid ble serien en av Vestres ti mest populære produkter, og den er levert til bruk både innendørs og utendørs i flere land.

 

-– Norsk ferdigvareindustri har store vekstmuligheter ute i verden, men da må vi slutte å definere design som en kostnad og i større grad invitere norske designere med på laget, sier Vestre.

 

Monier: Kontorbygg med honning

På Skøyen i Oslo har Norwegian Property, arkitektfirmaet A-lab og designbyrået Bleed skapt et unikt eiendomskonsept i en konservativt marked. Selskapet har ikke bare oppgradert selve kontorbygget, men også området rundt. Nå skilter de med egen café og birøkter.

 

Det oppsiktsvekkende ved eiendomsprosjektet Monier i Verkstedveien 1 på Skøyen, der Oslo Monier- og Cementvarefabrik tidligere holdt til, er at også miljøet rundt bygget utvikles - en nærliggende park er oppgradert, en jernbaneundergang er pusset opp, en bydelskafé - med honning fra birøkter - er etablert.

 

– Tidligere sto det et utdatert og introvert bygg på Monier-tomten. Vår ambisjon har vært å skape et moderne og miljøvennlig bygg med solid egenidentitet som samtidig passet godt inn i omgivelsene. I tillegg skulle vi bidra til å oppgradere tilliggende grøntområder, forbedre kommunikasjonslinjene på Skøyen og generere økt aktivitet på gateplan gjennom butikketableringer, sier Stine Bendiksen, markedskoordinator i Norwegian Property.

 

Dette skulle trekke spennende og solide leietakere til bygget, noe selskapet har lyktes med. Expo Nova og Bolia er blant leietakerne som har kommet til på gateplan, og 95 prosent av lokalene er leid ut.

 

– Vi bestemte tidlig at en tydelig designmessig retning skulle gjøre bygget til mer enn "nok et nytt kontorbygg". Design var et viktig virkemiddel for å få til dette. Sammen med arkitektene i A-lab og designerne i Bleed skapte vi en konseptuelt basert merkevare med vekt på en helhetlig brukeropplevelse, sier hun.

 

Flerfaglig suksess

– Merkevaren Monier er for eksempel tatt ut i Monierparken, personalrestauranten Moniers kjøkkenhage og Moniers kaffebar - som er åpen for alle. I tillegg har vi Moniers egen birøkter, som er et positivt miljøtiltak og som leverer honning til kjøkkenhagen og kaffebaren, sier Bendiksen.

 

Hun mener prosjektet viser at tverrfaglig samarbeid er veien å gå.

 

– I en bransje som domineres av ingeniørene i entreprenørbedrifter kan det være utfordrende å få forståelse for verdien av en konseptuell designdrevet tilnærming. Men samarbeidet med A-lab og Bleed viser at når fagmiljøer fra arkitektur og design finner sammen, akselererer det innovasjonstakten i et byggeprosjekt og bidrar til høy kvalitet og tydelig identitet, sier hun.

 

Norwegian Property mottar Merket for god design for andre gang. Første gang fikk de utmerkelsen for Aker Brygge, også da i samarbeid med Bleed.

 

– Dette gjør at vi kan posisjonere oss som en nytenkende aktør i en relativt konservativ eiendomsbransje. Det gir økt oppmerksomhet rundt bruk av konseptuell design i eiendomsbransjen og er en honnør til samarbeid mellom flere fagmiljøer, sier Bendiksen.

 

Dette er de andre Oslo-virksomhetene som er tildelt Merket for god design:

 

NRK Nyheter: Nyhetsprofil i verdensklasse.

NRK Nyheter og kanalens egne designere har fornyet og modernisert sin visuelle profil i så stor grad at juryen bruker et ord som "verdensklasse" om resultatet.

 

NRK Super: Ny app tatt i bruk av millioner.

En nyutviklet app for barnekanalen NRK Super, som NRKs designere og Bekk Consulting har utviklet, har på kort tid fått 2,6 millioner ukentlige brukere.

 

Snøhetta: Utstiling gir innblikk i Snøhettas verden.

I en nyskapende utstilling lar Snøhetta folk kikke inn i selskapets kontorer og verksteder, noe som økt forståelse av hvordan arkitektene jobber.

 

Aftenposten/Osloby: Matnyttig innhold fra papir til nett.

Med Oslobys restaurantguide presenterer Aftenposten og designere fra Tight og Brandlab matstoff bedre på nett enn i avis.

 

DNB Bank: Filialsuksess med unike produktpakker.

DNB og designere fra Anti revitaliserer bankens filialer og bedrer kundekontakten ved hjelp av produktpakker som kundene kan plukke fra hyllen og studere.

 

DNB ASA: Digital kunderådgivning med strøk av magi.

DNB og designere fra EGGS Design, POL og Try/Apt fra rådgivning til et nytt og høyere nivå med den unike interaktive tjenesten Boligreisen.

 

TINE: Sterkere konkurranse i meierihyllene

TINE har i samarbeid med EGGS Design designet en smørboks som er enklere å åpne og lettere å gjenvinne enn tidligere smørbegere.

 

Rikskonsertene/Lyderia: Løfter barns musikkinteresse med unikt nettspill.

Rikskonsertene og designbyrået Creuna står bak det innovative nettspillet Lyderia, som løfter musikkfaget fra skolebenken og inn på barnerommet.

 

Uber: Isolerende og feminin parkas.

Varm eller elegant? Uber har i samarbeid med designer Kari Ngo-Aandal skapt en parkas som kombinerer luksus med svært gode isoleringsegenskaper.

 

Proteket: Design som biter fra seg.

Proteket har sammen med Embriq og EGGS Design utviklet et bestillingssystem som forenkler og effektiviserer tannlegens travle arbeidshverdag.

 

REMA1000: Ny serie tar opp kampen om barnefamiliene.

Scandinavian Design Group (SDG) og REMA1000 har på kort tid kapret betydelige markedsandeler med en ny merkevare rettet mot barnefamilier.

 

Play Magnus: Norsk sjakkapp legger verden for sine føtter.

Play Magnus og designbyrået Making Waves har utviklet en nyskapende app med imponerende funksjonalitet og muligheter for å simulere spill mot Magnus Carlsen.

 

Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon (DSS): Nytt nettsted løste demokratisk problem.

Nye regjeringen.no. senker terskelen for politisk deltakelse og er blitt en målestokk for andre lands regjeringsnettsider

 

Luceplan Italy / Daniel Rybakken: Motvekt og dagslys.

Designeren hedres for to lamper. Counterbalance er en veggmontert lampe hvis design er basert på motvektprinsippet. Compendium gir dagslyseffekt med kun én lyskilde, som om lyset kommer sidelengs inn fra et vindu.

(Pressenytt)

 

* Transform 2016 streames i sin helhet på doga.no fra klokken 10.00 onsdag 27. april. Priser og utmerkelser deles ut etter kl 18.00.

 

 

Kontaktpersoner:

* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819

* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektkoordinator Ann Kristin Godager, mobil 911 77 879.

* Vestre AS, daglig leder Jan Christian Vestre, 415 45 805

* Lars Tornøe Furniture & Product Design, designer Lars Tornøe, 908 87 761

* Norwegian Property, markedskoordinator Stine Bendiksen, mobil 400 69 122

* Norwegian Property, markedssjef Herman Dyrø, mobil 930 30 365

 

 

FAKTABOKSER:

 

Merket for god design:

* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk design- og arkitektursenter (DOGA) på Transform 2016 – DOGAs arkitektur- og designdag, tidligere Designdagen

* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter

* Bedrifter og designbyrå hedres for produkter eller løsninger som de har utviklet i fellesskap

* I år var det 150 søkere

* 27. april mottar 34 av disse Merket for god design

* Av disse er tre nominert til Hedersprisen for god design

* Mer informasjon om Merket for god design: http://www.doga.no/merket

 

 

Bildetekst:

Oslo-firmaet Vestre og designer Lars Tornøe mottok Merket for god design for benken Stripes. Foto: Adam Stirling.

 

Benken Stripes legger til rette for menneskelig kontakt. Nå får møbelserien Merket for god design. Foto: Adam Stirling.

 

Norwegian Property og Bleed mottok Merket for god design for eiendomsprosjektet Monier på Skøyen i Oslo. Foto: Norwegian Property.

 

Cafédrift og spesiallaget honning hører med til eiendomsprosjektet Monier, som nå er tlidelt Merket for god design. Foto: Norwegian Property.

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 27.04.2016 18:36
Teknisk løsning ZEVS AS