presseticker

Skip to main content

Designer den norske flyplassopplevelsen

  Publisert: 17.06.2012 11:00 - av  Henning Poulsen

TJENESTEDESIGN: Steria og Eggs Design skal hjelpe Oslo Lufthavn med å skape en helhetlig og god flyplass for sine reisende.

Oslo: Steria og Eggs Design er i gang med å designe morgendagens flyplass ved Oslo Lufthavn Gardermoen. Det gjøre de ved hjelp av passasjerer og besøkende.

I fjor reiste 21 millioner passasjerer fra, til eller via Oslo Lufthavn. Hvordan de opplever alt fra fremkommelighet til informasjon og effektivitet kan påvirke deres inntrykk ikke bare av flyplassen, men også av hele norgesbesøket.

 

Anne Beate Hovind, prosjektleder ved Oslo Lufthavn, forteller at strategien fram mot 2017 er å bli den beste lufthavnen i Europa. – Da må vi bli enda flinkere til å forstå og møte passasjerenes forventninger. Vi vil styrke konkurransekraften vår gjennom å bli en foregangsaktør på passasjerorienterte tjenester, sier hun.

 

Samfunnsnyttig foregangsprosjekt

Designantropolog Anna Kirah i Steria forteller at målet er å skape positive opplevelser ved det som er Norges viktigste inn- og utreisepunkt. – Strategisk tjenestedesign blir stadig viktigere både i offentlig og privat sektor. Det handler om å utvikle samfunnsnyttige og verdifulle tjenester gjennom involvering av de menneskene som bruker dem, sier hun.

 

– Vi skal bidra til å skape en helhetlig og god flyplass for de reisende. Jeg håper og tror dette vil bli et foregangsprosjekt innen tjenestedesign i Norge, og at det kan bane vei for tilsvarende prosjekter både i transportsektor og andre steder, sier Jan Walter Parr, industridesigner i Eggs Design.

 

Sammen med Norsk Form utlyste Oslo Lufthavn tidligere i år en anbudskonkurranse for å finne en ekstern partner som kunne gi innsikt i passasjerenes forventninger og opplevelser samt lage prototyper på nye løsninger og utvikle flyplassens tjenester. Totalt kom det inn 16 tilbud, og ifølge Norsk Form var nivået høyt selv i internasjonal målestokk.

 

Fra passasjerenes ståsted

Anna Kirah understreker at det handler om å se kundenes behov fra kundenes eget ståsted. – Oslo Lufthavn viser at de ikke bare ønsker å utvikle nye tjenester og produkter for mennesker, men sammen med dem. Vi hjelper dem med helhetsbildet, med samskapingen, understreker hun.

 

Kirah har vært designantropolog både i Boeing og Microsoft, og har nærmere 20 års erfaring som forsker og rådgiver innen brukerdrevet innovasjon. Hun forteller at flyplassprosjektet er et samspill der Steria og Eggs Design skal intervjue og observere passasjerer og andre brukere av Oslo Lufthavn for å avdekke artikulerte og uartikulerte behov.

(Pressenytt)

 

 

Kontaktpersoner:

* Steria, designantropolog Anna Kirah, mobil 476 69 188

* Steria, Senior Manager/Partner Thomas Heiskel, mobil 905 15 900

* Eggs Design, industridesigner Jan Walter Parr, mobil 908 54 339

* Steria, markeds- og kommunikasjonsdirektør Anders Lindgren, tlf. 22 57 57 64, mobil 416 33 084

 

Bildetekst:

TJENESTEDESIGN: Steria og Eggs Design skal hjelpe Oslo Lufthavn med å skape en helhetlig og god flyplass for sine reisende.

 

Dette er Steria:

Steria er et av Europas 10 største it-konsulentselskaper, og leverer tjenester innen it- og forretningsrådgivning, systemutvikling, infrastruktur og drift. Internasjonalt er selskapet representert i 16 land og teller omkring 20 000 medarbeidere. Steria har over 40 års erfaring i Norge og jobber i dag med mange av landets største og mest krevende oppdragsgivere, blant andre Tollvesenet, DNB, Statens Pensjonskasse, Telenor og Forsvaret.

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Passasjerer OSL.jpg 476,63 kB (2500x1875)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Sopra Steria, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 17.06.2012 11:00
Teknisk løsning ZEVS AS