Design i potetåker, skog og til sjøs
Land- og skogbruksbedriftene TKS Mekaniske og Synfiber fikk Merket for god design som belønning for vellykket bruk av design i forbindelse med utviklingen av henholdsvis en potethøster og en vernedress til skogbruksarbeidere. AKVA Group mottok Merket for god design for en overvåkningsenhet for fiskeoppdrettsanlegg.
– Denne utmerkelsen henger høyt i Norge, og gis til bedrifter og designere som sammen har skapt nyskapende produkter, tjenester eller visuell kommunikasjon gjennom metodisk bruk av design, sier Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.
Utmerkelsene ble delt ut onsdag 17. mars i Oslo under Designdagen - et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd - der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.
Giske: – Norge bør være fremst på design
Næringsminister Trond Giske var til stede under overrekkelsen. Han synes det er positivt at norske virksomheter som jobber strategisk med design løftes fram.
– Jeg tror det er viktig at vi forteller om suksesshistoriene, slik at de beste kan vise fram sine vellykkede resultater, mener han.
Næringsministerer påpeker at design blir stadig mer sentralt i de fleste næringer her til lands for å utvikle attraktive produkter og tjenester som kan konkurrere med utenlandske aktører.
– I et høykostland som Norge må vi være i fremste rekke når det gjelder design, fordi dette er et område hvor vi kan være konkurransedyktige selv med et høyt lønnsnivå. Vi vet at design blir stadig viktigere når forbrukeren skal ta en kjøpsbeslutning, sier Trond Giske.
God potetdesign selger
TKS Mekaniske fra Nærbø mottok Merket for god design for å ha løftet sin Underhaug 2700 potethøster til et nytt nivå. Potethøsteren har vært på markedet siden 1996, men i fjor gjennomgikk den store tekniske og ytre forandringer.
– Vi hadde gjort noen tekniske forbedringer, men forhandlerne klarte likevel ikke selge den inn hos kundene fordi maskinen så gammel ut. Det var da vi skjønte at maskinen trengte et realt ansiktsløft, forteller daglig leder hos TKS Mekaniske, Henning Tunheim.
Konkurransefortrinn
Han forklarer at ytelsen til maskinen alltid har vært på topp, men fordi den så ut som den gjorde i 1996 var det vanskelig å opprettholde salget. Etter store designendringer fremstår maskinen nå som ny, selv om grunnfunksjonen er den samme. – Vi opplevde umiddelbar forskjell. Plutselig ble vi interessante på messer over hele verden, sier Tunheim.
For Nærbø-bedriften har det vært viktig å kunne vise produktfordelene gjennom designet. – Potethøsteren har fått en design som kommuniserer til brukeren. Det er intuitivt hvordan den skal brukes, forklarer han.
– I dag er god kvalitet ved et produkt en selvfølge. Derfor trenger vi god design for å skille oss ut. Det er nettopp brukervennlig design som gir konkurransefortrinnet i dagens marked, mener Henning Tunheim.
Ikonisk oppdrettsdesign
Mens TKS Mekaniske fornyer i landbruket, jobber AKVA Group og industridesignerne i Slip med nyvinninger til det våte element. De har designet AKVA Cap, en overvåkningsenhet for fiskeoppdrettsanlegg.
Enheten er trådløs, og sender statusrapporter om oppdrettsanlegget til de som sitter på kontoret og drifter anlegget. – Vi har integrert flere eksisterende overvåkningssystemer i dette ene produktet, og det er ikke gjort før, forklarer industridesigner i Slip, Jens Olav Hetland, som har jobbet tett med AKVA Group i utviklingen.
AKVA Cap har et enhetlig design som ikke bare er en innpakning, men som naturlig inkluderer alle komponentene i systemet. Ifølge designjuryen kan designet kalles ikonisk. – Vi har laget en nyvinning som skal være enklere å håndtere og montere sammenlignet med tidligere produkter, sier Hetland.
Rått skogsdesign
Ønsket om å kunne tilby skogsarbeidere markedets råeste verneklær var utgangspunktet for at STIHL, selskapet bak verdens mest solgte motorsagmerke, tok kontakt med Synfiber. Den norske arbeidstøyprodusenten, som holder til på Furuset i Oslo, har produsert verneklær for STIHL i mer enn 10 år. Resultatet denne gangen ble X-FIT, en vernedress som ifølge produsenten ligger flere hestehoder foran konkurrentene.
– STIHL anser seg som nummer én både i volum og på kvalitet, men er samtidig veldig bevisst på å beholde forspranget til konkurrentene. De ønsket en arbeidsdress som var mer teknisk, mer bevegelig og mer komfortabel, og ikke minst mer iøynefallende enn de produktene som eksisterte på markedet, sier Jan Fyrde i Synfiber. I tillegg skulle plaggene møte krav til høy synlighet både fargemessig og i form av refleks.
Pris eller kvalitet
Fyrde forteller at i dette markedet kan man enten konkurrere på pris eller på design og komfort, og at de billigste – og mest klumsete – vernedressene selges til langt under 1000-lappen. Samtidig er stadig flere villige til å betale for å ta seg ut på jobb.
– Det er en mye sterkere yrkesstolthet blant skogsarbeidere enn tidligere, og her har blant annet den internasjonale sportsgrenen ”Timbersports” hatt en del å si. Utøverne her blir sett opp til av mange i faget. Storbritannias arborister, altså trebeskjærere, er også med på å gi skogsyrkene en ny appell. Statusen har økt, og det betyr at etterspørselen etter utstyr med noe ekstra også øker, forklarer Fyrde.
Kaprer markedsandeler
STIHL har allerede solgt mange tusen dresser i Norden siden lanseringen i september. I tillegg har det begynt å komme bestillinger fra Storbritannia, og til høsten vil X-FIT også høyst sannsynlig bli tilgjengelig i Frankrike og Tyskland. – Dette er et klart bevis på at design lønner seg, understreker Jan Fyrde, og får støtte fra Bjørn Sønsteby i STIHL.
– Vi trodde X-FIT skulle ta andeler fra våre andre produkter i høyere prisklasser, men overraskende nok selger vi like mye av disse som før. I stedet tror jeg vi har tatt andeler fra konkurrentene, forteller Sønsteby.
(Pressenytt)
Jurykjennelser, bilder, underlag:
Nyhetssaker, jurykjennelse, produktbilder med mer legges her kl 1700, onsdag 17. mars: http://www.norskdesign.no/merket-for-god-design/category285.html
(Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)
Film:
Se næringsminister Trond Giske uttale seg om norsk design her: http://www.norskdesign.no/video/10-aarets-beste-design-article13980-636.html
Kontaktpersoner:
* TKS Mekaniske, daglig leder Henning Thunheim, mobil 51 43 63 10
* AKVAGroup, daglig leder Morten Malm, mobil 90 60 18 40
* Synfiber, Jan Fyrde, mobil 90 58 93 09
* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Eline Strøm-Gundersen, tlf. 23 29 25 70, esg@norskdesign.no
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971
* Mer informasjon om Designdagen 2010: http://www.norskdesign.no/designdagen-2010/category8579.html
* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.
* Alle typer masseproduserte produkter, tjenester og løsninger utviklet med en designer, til enten konsument- eller bedriftsmarkedet, og fra alle typer bransjer, kan søke. Dette inkluderer alle typer produkter, emballasje, visuelle profiler, nettsider, applikasjoner, samt møbler, tekstiler, mote og konfeksjon..
* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.
* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.
(Kilde: norskdesign.no)