Dårlig vær – god design
Hvem som går helt til topps blir først klart i november. Sammen med seks andre norske prosjekter er Yr.no nå finalist til selve hovedprisen – Innovasjonsprisen for universell utforming 2011.
– Været angår oss alle, og internett blir en stadig viktigere kanal også for værvarsling. Da er det helt avgjørende at absolutt alle har samme mulighet til å få med seg været, sier Onny Eikhaug i Norsk Designråd.
Yr.no, som med tre millioner unike brukere hver uke er en av Europas største værtjenester på nett, har vunnet kategorien for tjeneste- og interaksjonsdesign.
Vær for alle
Ved lanseringen i 2007 ble Yr.no, som eies av NRK og Meteorologisk institutt, en pioner på brukervennlighet og tilrettelegging for alle. I jurykjennelsen roses nettstedet for en optimal kombinasjon mellom enkle og mer avanserte værtjenester.
– Det er svært vanskelig å tilrettelegge så mye komplisert informasjon på en måte som alle kan dra nytte av, og her er Yr.no en forbilledlig løsning. Enkel grunndesign gjør det lett å få oversikten over været, samtidig som avanserte brukere raskt kan finne detaljert informasjon, sier kategoriansvarlig i juryen, Mikael Snaprud.
Fra 20 til 90 prosent
Ifølge værtjenestens egne målinger klarte bare 20 prosent av brukerne å tolke de gamle meteogrammene som ble brukt for å presentere været. Etter redesign og mye arbeid med informasjonsgrafikken klarer nå nesten 90 prosent av brukerne å få med seg hovedtrekkene i værmeldingen.
Løsningen bygger på informasjonsgrafikk og tabeller i flere lag og er utformet med tanke på tilgang for mennesker med nedsatt funksjonsevne, som blinde og svaksynte. I tillegg er den symbolbaserte informasjonen lett å tolke også for dem som ikke kan norsk.
Lønnsomhet i kniv og gaffel
Seieren i produktkategorien gikk til Hardanger Bestikk og Per Finne Industridesign for bestikkserien ”Tuva”. Nyvinningen ligger i bestikkets støpte, hule skaft, som gir mye bedre grep – både for funksjonsfriske og for de med nedsatt førlighet i hendene.
Det hule skaftet holder både vekt og materialforbruk nede, samtidig som serien har en tiltalende og tidløs utforming. Dette har gjort Tuva til et av de mest populære bestikkene på markedet, og suksessen bidro til at Hardanger Bestikk økte omsetningen med nesten fire millioner kroner i kriseåret 2009.
Første universelle pris i Norge
Den endelige vinneren av Innovasjonsprisen for universell utforming skal kåres på et arrangement på DogA (Norsk Design- og Arkitektursenter) i november i år. Det er Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet som står bak prisen, mens Norsk Designråd styrer selve prosessen.
Dette er første gang det deles ut en norsk pris til nyskapende produkter, tjenester og omgivelser som er universelt utformet. Tidligere miljøvernminister og Venstre-politiker Guro Fjellanger leder juryen, som foruten henne består av sju av landets fremste designere og arkitekter med kunnskap om universell utforming; Ole Christian Bergan, Sigmund Asmervik, Dave Vikøren, Marianne Støren Berg, Mikael Snaprud, Eirin Ryeng og Liv Kari Eskeland.
Nybrottsarbeid
Til sammen har juryen vurdert 47 kvalifiserte prosjekter i kategoriene produktdesign, arkitektur, transport, møbel og interiør, grafisk design, landskapsarkitektur og tjeneste- og interaksjonsdesign.
Juryleder Guro Fjellanger understreker at universell utforming er nybrottsarbeid, og at også årets finalister har et visst forbedringspotensial. Likevel mener hun at de sju kategorivinnerne representerer et betydelig skritt videre i det viktige arbeidet med å gjøre Norge tilgjengelig for alle.
– Her er det mange innovative og gode løsninger som jeg håper kan være til inspirasjon. Vi trenger flere gjennomtenkte løsninger som gir alle en mulighet til å delta i samfunnslivet, sier Fjellanger.
(Pressenytt)
Kontaktpersoner:
* Norsk Designråd, programleder Onny Eikhaug, mobil 992 92 500
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971
* BLD, seniorrådgiver Olav Rand Bringa, tlf. 22 24 81 85
* BLD, kommunikasjonsrådgiver Helge Skinnes, mobil90 19 31 48
FAKTABOKSER
Her er kategorivinnerne:
Arkitektur: Margarinfabrikken barnehage Oslo, Nav AS Arkitekter
Landskapsarkitektur: Schandorffs plass, Østengen & Bergo AS
Transport: Hurtigbåter, Tide Sjø
Produkt: Tuva bestikk, Per Finne Industridesign
Møbel og interiør: Scandic Oslo Airport, Arkitekterna Krook & Tjäder AB (interiørarkitekter), Narud Stokke Wiig Sivilarkitekter (arkitekter)
Tjeneste- og interaksjonsdesign: yr.no, NRK og Meteorologisk institutt
Grafisk design: Blanke Ark valgutstyr, Innovativoli, Blueroom Designstudio, Kadabra Produktdesign
Jurykjennelser, hederlige omtaler, bilder og annen informasjon om samtlige kategorivinnere ligger her: www.norskdesign.no/innovasjonsprisen/finalister
Bildetekst1:
Inkluderingsminister Audun Lysbakken skal dele ut Innovasjonsprisen for universell utforming i november. Her med Onny Eikhaug fra Norsk Designråd. Foto: Johnny Syversen
Bildetekst2:
UNIVERSELT VÆR: NRK, Meteorologisk institutt har vunnet kategorien for tjeneste- og interaksjonsdesign. Foto: Norsk Designråd
Bildetekst3:
TOK SKJEEN I DEN ANDRE HÅNDEN: Bestikkserien ”Tuva” har vært en salgssuksess for Hardanger Bestikk, som sammen med Per Finne Industridesign vant produktkategorien. Foto: Norsk Designråd
Bildetekst4:
MØTEPLASSEN FOR ALLE: Oslo har fått et moderne parkanlegg der alle kan ferdes med letthet. Schandorffs plass har gitt Høegh Eiendom og Østengen & Bergo kategoriseier i landskapsarkitektur. Foto: Norsk Designråd
Bildetekst5:
LØNNSOM HOTELLDESIGN: Scandic Oslo Airport og Arkitekterna Krook & Tjäder har vunnet kategorien møbel og interiør for sitt universelt utformede, allergivennlige hotell. Foto: Norsk Designråd
Bildetekst6:
SJØEN ER FOR ALLE: Rogaland Kollektivtrafikk FKF har sammen med verftet Brødrene Aa og rederiet Tide Sjø vunnet transportkategorien til Innovasjonsprisen for universell utforming for de nye hurtigbåtene. Foto: Norsk Designråd
Bildetekst7:
DEMOKRATISK DESIGN: Endelig har Norge fått en nasjonal standard for valgutstyr. ”Blanke Ark” har sikret kategoriseier i grafisk design for Kommunal- og regionaldepartementet og designbyråene Innovativoli. Blueroom og Kadabra. Foto: Thomas Ekström
Bildetekst8:
FOR DE MINSTE: Bevaringsverdige bygninger er intet hinder for universell utforming. Margarinfabrikken barnehage og NAV AS Arkitekter vant arkitekturkategorien. Foto: Norsk Designråd
Denne artikkelen er skrevet av Pressenytt for Norsk Designråd på vegne av oppdragsgiveren BLD. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
* Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet koordinerer regjeringens satsing og deler ut prisen på vegne av Handlingsplanen for universell utforming. Norsk Designråd har fått oppgaven med å styre prosessen.
* Innovasjonsprisen for universell utforming skal hedre bedrifter/institusjoner og arkitekter/designere som på en nyskapende måte har utviklet en løsning som kommer alle til gode.
* Prisen deles ut innen arkitektur, landskapsarkitektur, transport, produkt, møbel og interiør, grafisk design samt interaksjons- og tjenestedesign.
* For mer informasjon:
www.norskdesign.no/innovasjonsprisen
www.universell-utforming.miljo.no
Last ned regjeringens handlingsplan for universell utforming:
YR.JPG 1,24 MB (1200x2618)
tuva.jpg 72,89 kB (777x867)
schandorff.jpg 173,99 kB (1181x787)
scandic.jpg 281,56 kB (1500x1255)
hurtigbåt.jpg 826,30 kB (3008x2000)
blankeark.JPG 797,84 kB (1500x1000)
margarinfabrikken.jpg 390,64 kB (1535x1556)