presseticker

Skip to main content

Buskerud-bedrift flytter kunnskap fra offshore til fiskeoppdrett

  Publisert: 23.01.2017 07:12 - av  Henning Poulsen

LEASING AV BARNEKLÆR. Ett av DIP-prosjektene som får støtte skal utvikle et leasingskonsept for klær og utstyr, rettet mot blant annet småbarnsfamilier. På bildet marin designer Eva Futing i Helly Hansen og Mads Bruun Høy i Æra Strategic Innovation. Foto: Johnny Syversen

Oslo: Kongsberg Maritime ønsker å bruke offshorekompetansen sin til å skape bedre løsninger for havbasert akvakultur. Nå får teknologibedriften 700 000 kroner i innovasjonsmidler til idéutvikling.

I offshoresektoren har Kongsberg Maritime i lang tid bygget opp kompetanse på kompliserte maritime operasjoner under krevende arbeidsforhold. Nå ønsker de å løfte sin teknologiplattform inn i en helt ny næring: akvakultur. I 2012 la regjeringen frem en analyse som beregner potensiell omsetningsverdi i biomarin industri til 550 milliarder kroner innen 2050.

 

– Akvakulturnæringen står overfor radikale endringer, og vi ønsker å være en aktiv bidragsyter i denne prosessen. Vi skal nå i gang med en designdrevet innovasjonsprosess for å tilpasse løsninger og tjenester til aktuelle problemstillinger innenfor akvakultur, og da spesielt oppdrett i mer væreksponerte områder. Noen av områdene vi ser på er økt fiskevelferd og bedre samspill mellom mennesker og teknologi, forteller Thor Hukkelås, forsknings- og utviklingsdirektør for akvakultur i Kongsberg Maritime.

 

Prosjektet skal gjennomføres med designbyrået Halogen.

 

Gir 7,5 millioner til idéutvikling

Dette er åttende gang det deles ut midler gjennom Designdrevet Innovasjonsprogram (DIP). 7,5 millioner kroner går til å støtte den kritiske idéutviklingsfasen i 16 norske innovasjonsprosjekter. Pengene skal brukes til å prøve ut helt nye innovasjonsverktøy som bygger på systematiske brukerstudier og designmetodikk.

 

Øker konkurransekraften til næringslivet

Ifølge Anne E. Bull, rådgiver ved Norsk design- og arkitektursenter (DOGA), gir årets utvalgte prosjekter et godt øyeblikksbilde av det som skjer på innovasjonssiden i norsk næringsliv akkurat nå.

 

– Målet er å øke konkurransekraften i norsk næringsliv gjennom å utvikle nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer. I år har vi valgt ut en rekke spennende prosjekter innen blant annet bærekraft, velferdsteknologi, forretningsutvikling og havbruk, sier hun.

 

DIP-programmet finansieres av Nærings- og fiskeridepartementet og ledes av DOGA i samarbeid med Norges forskningsråd og Innovasjon Norge. Siden 2009 er det blitt delt ut om lag 56 millioner kroner til 134 prosjekter.

(Pressenytt)

 

Kontaktpersoner:

* DOGA, rådgiver DIP, Anne Elisabeth Bull, mobil 90 61 95 19

* Kongsberg Maritime, VP Communications - Gunvor Hatling Midtbø, mobil 99 21 42 09

* Kongsberg Maritime, direktør Akvakultur R&D – Thor Hukkelås mobil 93 02 92 83

 

 

 

 

Bildetekst:

LEASING AV BARNEKLÆR. Ett av DIP-prosjektene som får støtte skal utvikle et leasingskonsept for klær og utstyr, rettet mot blant annet småbarnsfamilier. På bildet marin designer Eva Futing i Helly Hansen og Mads Bruun Høy i Æra Strategic Innovation. Foto: Johnny Syversen

Her er årets DIP-prosjekter:

* Assitech - «Behovsstudie hverdagsrehabilitering»

* Helly Hansen - «Lease the oufit»

* Kongsberg Maritime - «Tryggere akvakulturoperasjoner med offshoreteknologi»

* Lyse AS - «Interaksjon med TV i en velferdssetting»

* Martime Cleantech - «Fremtidens servicebåter for oppdrettsnæringen»

* Mittet AS - «Kontroll over luftkvaliteten i oppholdsrom og arbeidslokaler»

* Norsk Gjenvinning - «Til låns»

* Norsvin - «Svinaktig god lønnsomhet»

* Oslo Bysykkel - «Bysykkeloptimering»

* Pubgene - «Forenkling av kompleks medisinsk informasjon for forbedret diagnostikk og behandling»

* Reemsys AS - «Redning av spedbarn i nød»

* Respinor AS - «Nytt diagnostisk utstyr for overvåkning av mellomgulvbevegelser.

* Tjelbergodden Rensefisk - «Skånsom og effektive renholdsverktøy for kar»

* Trilobite Microsystems - «Bruk av nanoteknologi for rensing av ballastvann til skip»

* Unisport Scandinavia - «Nye forretningsmuligheter og økte inntekter innen publikumsrettet idrett»

* Wonderland - «Søvn som tjeneste»

 

Les mer om DIP og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak 01 DIP HH Johnny Syversen jan17.jpg 21,71 kB (5760x3840)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 23.01.2017 07:12
Teknisk løsning ZEVS AS