presseticker

Skip to main content

Bruker milliarder i skog og mark – men er turtøyet trygt?

  Publisert: 05.11.2015 07:25 - av  Henning Poulsen

GRØNN DRØM: –Norsk sports- og friluftsbransje kan bli verdensmester på bærekraft, sier Knut Bang, rådgiver i Norsk design- og arkitektursenter (DOGA). Foto: Andreas Birger Johansen / DOGA

Oslo: Trening og utendørsliv er blitt noe av det mest trendy du kan gjøre, og nordmenn kjøper sportsutstyr for mer enn 13 milliarder kroner årlig. Kan vi stole på at turtøyet og fjellskoene ikke skader naturen eller vår egen helse?

– Lever du av å selge natur- og fritidsopplevelser til folk, bør du være temmelig opptatt av å verne både miljø og mennesker. Slik er det ikke i dag. Mange produsenter sover i timen, mens andre sitter på hver sin tue og sysler med kompliserte bærekraftspørsmål alene, sier Knut Bang, rådgiver ved Norsk design- og arkitektursenter (DOGA).

 

I Norge har sølvsaken til Norrøna fått stor oppmerksomhet den siste tiden. Bang mener denne saken demonstrerer hvor komplisert og vanskelig det er å dekke seg 100 prosent på alle områder innen helse, miljø og samfunnsansvar.

 

– Norrøna regnes faktisk som blant de aller flinkeste på bærekraft i bransjen, mener han.

 

– Et spark i rumpa

Jørgen Jørgensen, administrerende direktør i Norrøna, tar de siste ukers støy med fatning. Han medgir at alle tilbakemeldingene fra kundene var et spark i rumpa.

 

– Vi gikk igjennom all dokumentasjon på behandling med sølvsalt en gang til. Vi vurderte forholdet mellom sølv og mulig utvikling av antibakteriell resistens på nytt,og dette utløste føre-var-prinsippet hos oss. Derfor vil vi nå fjerne sølvbehandling fra de aktuelle plaggene fra høsten 2016, som er tidligste mulighet, sier Jørgensen.

 

Lanserer innovasjonssamarbeid

Knut Bang i DOGA mener de norske aktørene i sports- og friluftsbransjen har mye å lære av hverandre – og av fagmiljøer internasjonalt. Derfor arrangerer DOGA 17.november seminaret «Framtanker: Bærekraft på bunnlinjen» i Oslo. Seminarets mål er å være en dialogkonferanse som tar opp kjente og ukjente problemer og utfordringer som særlig sports-, tekstil- og klesbransjen står overfor. Noen av verdens ledende kapasiteter på bærekraft deltar på seminaret, blant andre Alan AtKisson, Paul Dillinger fra Levi’s og Vincent Stanley fra Patagonia.

 

Framtanker-seminaret blir også startskuddet for TRIPPEL, et innovasjonsprogram der sports- og friluftsbransjen kan jobbe sammen for grønn, lønnsom vekst. Bak initiativet står Scandinavian Design Group, med DOGA som partner.

(Pressenytt)

 

Les mer om bærekraftseminaret «Framtanker: Bærekraft på bunnlinjen» her: http://doga.no/arrangementer/framtanker-baerekraft-pa-bunnlinjen

 

Kontaktpersoner:

* Norsk design-og arkitektursenter, rådgiver Knut Bang, mobil 95 88 05 44

* Norsk design-og arkitektursenter, programansvarlig for næringsliv Jannicke Hølen, mobil 9056 29 09

 

 

Bildetekst:

GRØNN DRØM: –Norsk sports- og friluftsbransje kan bli verdensmester på bærekraft, sier Knut Bang, rådgiver i Norsk design- og arkitektursenter (DOGA). Foto: Andreas Birger Johansen / DOGA

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak 151022_knut_Bang_lo.jpg 65,14 kB (3938x2369)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 05.11.2015 07:25
Teknisk løsning ZEVS AS