presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2015:

Blir det designjubel i Rogaland i år også?

  Publisert: 13.04.2015 07:00 - av  Henning Poulsen

I 2014 ble Bartec Pixavi hedret med Merket for god design.

Laerdal Global Health mottok Merket for god design.

Figgjo mottok også den ettertraktede utmerkelsen i 2014.

Oslo: I fjor ble Bartec Pixavi, Laerdal Global Health og Figgjo hedret med det ettertraktede Merket for god design. Vil Rogaland klare å hevde seg i norgestoppen på design også i år? Svaret kommer 15. april på Designdagen.

Mens Bartec Pixavi fikk Merket for god design for en smarttelefon du kan bruke i eksplosjonsfarlige områder, ble Laerdal Global Health utmerket for sin banebrytende måte å lære opp helsearbeidere i utviklingsland til å gi prevensjon og stoppe blødninger etter fødsel. Figgjo fikk designmerket for å ha utviklet to unike servisedeler som har blitt en salgssuksess.

 

Eksplosjonssikker smarttelefon

Vanlige mobiltelefoner og annen forbrukerelektronikk er ikke tillatt på oljeplattformer og andre eksplosjonsfarlige områder, noe som gir store kommunikasjonsutfordringer. Eksisterende spesialløsninger er klumpete og primitive. Stavangerselskapet Bartec Pixavi klarte å se muligheter der andre bare så problemer. Nå sitter de på velfylte ordrebøker med bestillinger fra hele verden.

 

– Smartmobilen har for lengst gjort sitt inntog på konsumentmarkedet, mens i eksplosjonsfarlige områder brukes fremdeles telefoner som minner om mobilene vi hadde på 90-tallet. Hele bransjen henger etter når det gjelder design og fokus på brukeropplevelser, sa Andreas Bjørnsund hos Bartec Pixavi i forbindelse med fjorårets overrekkelse.

 

Resultatet av samarbeidet med Eggs Design er telefonen Impact X og hjelmkameraet Orbit X. Telefonen er så langt som mulig utformet som en vanlig smarttelefon, men er i tillegg vann- og støtsikker og kan brukes med hansker. Brukeren kan også kjøre høyoppløselige videokonferanser, noe som letter kommunikasjonen i arbeidshverdagen.

 

Prevensjon som bistand

Den globale mødrehelseorganisasjonen Jhpiego ønsker å gjøre prevensjon tilgjengelig for flere kvinner, og trengte en løsning for å lære opp flere helsearbeidere i å sette inn spiral etter fødsel. Dette var utgangspunktet for at stavangerselskapet Laerdal Global Health utviklet Mama-U, en modell av livmoren slik den er rett etter fødselen. Den norske nyvinningen kan bidra til å redde tusenvis av liv.

 

– Mer enn 200 millioner kvinner i lavinnkomstland ønsker prevensjon, men har ikke tilgang. Dersom alle disse kvinnene får tilgang til prevensjon er det beregnet at mødredødeligheten kan reduseres med 25 prosent og spebarnsdødeligheten med 18 prosent. Dessuten kan dette forhindre tre av fire uønskede graviditeter. Livredningspotensialet er med andre ord utrolig høyt, sa Tor Inge Garvik i fjor.

 

Laerdal Global Health samlet et team med produktutviklere og helsearbeidere og skred til verks. Basert på lang erfaring og god brukerinnsikt utviklet de en modell som både gjør det mulig å lære rett innsettingsteknikk, er lett å bære og svært rimelig. Den kan også brukes i rurale strøk der det ikke finnes elektrisitet.

 

Musikalsk salgssuksess

Da Stavanger konserthus skulle reises ble det bestemt at mat var nesten like viktig som musikk, dans og teater. Figgjo fikk oppdraget med å utvikle serveringsprodukter som sto i stil til både prestisjebygget og gourmetmaten. Resultatet er en salgssuksess som strekker seg langt utenfor konserthusets vegger.

 

Resultatet ble tallerkenserien Felt og bollen Pisa. Sistnevnte er skråstilt og gir et spennende visuelt uttrykk når de stables oppå hverandre, ikke ulikt den større navnebroren i Toscana. Felt-tallerkenene har flere trinn, inspirert av konserthusets arkitektur. Det gir kokkene mulighet til å anrette maten på ulike, iøynefallende måter. Både boller og tallerkener var på plass da Stavanger konserthus åpnet dørene høsten 2012

 

Merket for god design deles ut på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA) 15. april i forbindelse med Designdagen. Dette er landets viktigste møteplass for designbransjen, næringsliv og offentlig sektor. På formiddagen blir det foredrag med noen av verdens fremste kapasiteter på design. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.

(Pressenytt)

 

 

* Designdagen 2015 streames på doga.no fra klokken 09.00 onsdag 15. april. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.

 

 

Kontaktpersoner:

* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819

* Norsk design- og arkitektursenter, kommunikasjonsrådgiver Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639

 

 

FAKTABOKSER:

 

Merket for god design:

* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk design- og arkitektursenter

* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter

* Bedrifter og designbyrå hedres for produkter eller løsninger som de har utviklet i fellesskap

* Deles ut på Designdagen, som i år er 15. april

* Mer informasjon om Merket for god design 2015: www.doga.no/merket

 

 

Bildetekster:

I 2014 ble Bartec Pixavi hedret med Merket for god design.

 

Laerdal Global Health mottok Merket for god design.

 

Figgjo mottok også den ettertraktede utmerkelsen i 2014.

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak ImpactX-with-worker.jpg 11,50 kB (4368x2912)
Bilde - vedlegg til sak MI030_bilde5_foto_LaerdalGLobalHealth.jpg 2,48 MB (2655x2953)
Bilde - vedlegg til sak MI004_Figgjo4_foto_Egon_Gade.jpg 956,18 kB (3000x2254)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 13.04.2015 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS