presseticker

Skip to main content

Bestikk fra Hardanger skal spise markedsandeler i Milano

  Publisert: 11.04.2016 07:25 - av  Henning Poulsen

Hardanger Bestikk er blant annet representert med bestikket Linnea i Milano. Foto: Hardanger Bestikk

– Det er potensielt svært lønnsomt for norske møbel- og interiøraktører å være synlige på I Saloni i Milano, sier Egil Sundet i Møbel + Interiør. Foto: Norsk Industri

Oslo: Norske møbler og interiørprodukter selger stadig bedre i utlandet. Denne uken reiser Hardanger Bestikk for å vise seg fram på en av verdens aller viktigste messer.

Eksporttallene peker oppover for møbel- og interiørbransjen, som én av få norske næringer for tiden. Møbeleksporten vokste med 6,5 prosent i 2015, mens interiøreksporten beholdt det høye nivået fra i fjor.

 

– Norsk design- og formspråk blir stadig mer attraktivt mange steder i verden, blant annet i vekstmarkeder i Asia. Derfor er det viktig og potensielt svært lønnsomt for aktører som Hardanger Bestikk å være synlige på de største bransjemessene i verden, som Salone Internazionale del Mobile (I Saloni) i Milano, sier Egil Sundet i Møbel + Interiør, som er en bransjeforening under Norsk Industri.

 

I 2015 ble det eksportert møbler og interiør for 5,9 milliarder kroner til utlandet. Størst vekst kom i Tyskland, der eksporten økte med 18 prosent. Europa utenom Norden er fremdeles det største markedet for norsk møbel- og interiørbransje: 44 prosent av totaleksporten gikk hit.

 

– Møbel- og interiørbransjen står allerede for en betydelig verdiskaping mange steder i Norge, og potensialet er skyhøyt. Begrepet «den nye oljen» brukes altfor ofte, men det er ingen tvil om at dette er én av næringene innen ferdigvareindustrien vi kan og bør leve av nå når oljeinntektene faller, sier Sundet.

 

Kofferten full av bestikk

På Insidenorway, en felles norsk stand som arrangeres av Norsk Industri, skal 14 norske møbel- og interiørprodusenter vise fram sine produkter. Hardanger Bestikk har om lag 20 ulike bestikkdesign i kofferten når turen for første gang går til Milano denne uken.

 

– Du kan på mange måter dele Hardanger Bestikk i to når det kommer til designuttrykk, med det tradisjonelle på én side og det mer moderne, skandinaviske uttrykket på den andre siden. Mange av våre bestikkdesign samt andre bordprodukter er med til iSaloni, sier Anders Gravdal, sier salgssjef og eksportansvarlig Anders Gravdal.

 

Han forteller at eksportandelen i dag ligger på rundt 30 prosent. Sverige er det viktigste enkeltmarkedet utenfor Norge, og i tillegg har Kinsarvik-bedriften i en årrekke eksportert bestikket sitt til USA. Nå ønsker Hardanger Bestikk å etablere seg i flere europeiske land.

 

– På sikt vil eksport forhåpentligvis stå for majoriteten av salget vårt. Bestikkmarkedet er i utgangspunktet noe snevert, med få store aktører som dominerer. Derfor er det viktig for oss å spille på både vår unike historie og samtidig få fram «nye» Hardanger Bestikk der design og kvalitet står i høysetet, sier Gravdal.

 

Store muligheter for norske produkter

Han mener møbel- og interiørbransjen er krydderet i en norsk fastlandsindustri som er preget av tungindustri og oljevirksomhet.

 

– Jeg tror det er viktigere enn noen gang å ta vare på en kreativ og levende bransje som denne. Med tanke på hva nabolandene våre har oppnådd, ser jeg ikke annet enn store muligheter for norske merkevarer i møbel- og interiørindustrien fremover, sier Gravdal, som brenner for å skape større oppmerksomhet rundt norsk design og dens posisjon både hjemme og internasjonalt.

 

Hardanger Bestikk har mottatt en rekke designpriser, deriblant Merket for god design.

(Pressenytt)

 

FAKTABOKS

Insidenorway i Milano

* Felles norsk stand eid av Norsk Industri.

* Åpner tirsdag 12. april på Salone Internazionale del Mobile (I Saloni).

* Et samarbeid med klyngen Norwegian Rooms, Innovasjon Norge og Den norske ambassaden i Roma

* 5. år i rad med deltakelse på Milanomessen

* I 2016 deltar 14 møbel- og interiørbedrifter

* Milanomessen I Saloni er verdens viktigste møbel- og interiørmesse

 

Bildetekster:

Hardanger Bestikk er blant annet representert med bestikket Linnea i Milano. Foto: Hardanger Bestikk

 

– Det er potensielt svært lønnsomt for norske møbel- og interiøraktører å være synlige på I Saloni i Milano, sier Egil Sundet i Møbel + Interiør. Foto: Norsk Industri

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Hardanger Bestikk - Linnea 1.jpg 24,49 kB (2362x3543)
Bilde - vedlegg til sak 1 Egil Sundet stol over hodet.jpg 6,65 kB (4196x3456)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Designindustrien, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 11.04.2016 07:25
Teknisk løsning ZEVS AS