presseticker

Skip to main content

Bergensinnovasjon på nett og til havs

  Publisert: 06.11.2014 07:00 - av  Henning Poulsen

Mobiletech får innovasjonshjelp av DIP. Foto: Kevin Jarrett / WikiMedia

Crevi får innovasjonshjelp av DIP. Foto: Crevi

GIR INNOVASJONSHJELP. Gjennom DIP får 18 norske innovasjonsprosjekter til sammen 7 millioner kroner i år. På bildet Anita C. Drabløs, prosjektleder i Norsk design- og arkitektursenter. Foto: Arash Nejad/nyebilder.no

Oslo: Mobiletech skal lage morgendagens digitale annonser ved hjelp av unge bergensere. Crevi ønsker å ryste en stillestående subseabransje. Nå mottar de to bergensbedriftene til sammen nesten en halv million kroner i støtte fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP).

Mens Mobiletech mottar 190 000 kroner for prosjektet ”Discovering New Digital Advertising Models”, går 260 000 DIP-kroner til Crevi og prosjektet ”Subsea Cover Design”.

 

På landsbasis deles det i år ut 7 millioner kroner gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP) til i alt 18 prosjekter. Alle prosjektene har til felles at de skal samarbeide med designere i sine innovasjonsprosjekter. DIP drives av Norsk design- og arkitektursenter, som ligger under Nærings- og fiskeridepartementet.

 

Kan revolusjonere mediehusene

Bergensselskapet Mobiletech spesialiserer seg på å levere teknologi til mediebransjen, og har jobbet med alt fra Aftenposten, Dagens Næringsliv og TV2, til Washington Post og The Independent. En hovedutfordring for bransjen er at inntektene fra papirannonsering faller raskere enn de digitale inntektene øker. Sammen med sin egen nyansatte designer Nevena Djokic ønsker Mobiletech å bruke designdrevet innovasjon for å tenke nytt om digital markedsføring. En rekke bergensere i alderen 18 til 35 år skal være testpersoner, og kommer til å være med i hele prosessen.

 

– Dette er et spennende område der det skjer mye, men der ingen har funnet virkelig gode svar ennå. Prosjektet skal utfordre måten mediebransjen tenker på. Lykkes de kan vi håpe at mediehusene kan klare å bryte ut av den negative spiralen de er fanget i, sier Anita C. Drabløs, prosjektleder i Norsk design- og arkitektursenter.

 

Utfordrer gammeldagse ingeniører

Den unge ingeniørselskapet Crevi spesialiserer seg på skipskraner, vinsjer, industriell automasjon og mekanisk design. De har konstatert at markedet for subseainstallasjoner er stillestående, med stort potensial for en nyskapende aktør. De ønsker nå å utvikle et nytt deksel til subseabruk, som er et krevende produkt med store dimensjoner.

 

– Denne bransjen preges av en tradisjonell og teknisk tilnærming til produktutvikling. Slik blir det sjelden reell nyskaping ut av. Crevi tør å utfordre etablerte sannheter ved å bruke design i produktutviklingen. Nå er de klar til å ta dette til et nytt nivå ved å bruke designdrevet innovasjonsmetodikk. Dette blir et svært spennende prosjekt å følge videre, sier Drabløs.

 

DIP er et unikt program i Europa. Ved å bruke designmetodikk i idéfasen kan designdrevet innovasjon utløse store gevinster både i offentlig og privat sektor, uten at det krever gigantiske investeringer eller dyre reformer.
(Pressenytt)

 

 

FAKTABOKS

 

Dette er DIP:

 

  • Regjeringen har siden 2009 finansiert et eget innovasjonsprogram, for å stimulere til kompetanseoppbygging og investeringer i idéfasen.
  • Formålet er å øke innovasjonsgrad og treffsikkerhet i norske bedrifter og offentlige foretak gjennom å teste ut helt nye innovasjonsverktøy.
  • Designdrevet innovasjonsprogram (DIP) finansierer og igangsetter ideutviklingsprosjekter hvor brukeren er satt i sentrum og fasilitering av designere er drivkraften i prosjektet. Hensikten er å utvikle helt nye produkter og tjenester som kan gi økt konkurransekraft og enda større brukertilfredshet.
  • Siden første utdeling i 2009 har hele 740 virksomheter fra 90 bransjer søkt om til sammen 335 millioner kroner fra programmet.
  • I løpet av seks år er det delt ut 40 millioner kroner til i alt 103 prosjekter hvor rundt 40% av prosjektene er innovasjon av tjenester, mens de øvrige omfatter produkt, forretningsmodell og organisasjonsutvikling.
  • Norsk design- og arkitektursenter (Tidligere Norsk Designråd ) leder programmet i samarbeid med Norges forskningsråd og Innovasjon Norge.
  • Mer informasjon om DIP og resultater som er oppnådd her: http://www.norskdesign.no/dip

 

Kontaktpersoner:

* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektleder for DIP - Anita C. Drabløs mobil 918 20 249

* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektleder for web og kommunikasjon - Torunn Smedal, mobil 995 11 353

 

Bildetekst:

Mobiletech får innovasjonshjelp av DIP. Foto: Kevin Jarrett / WikiMedia

 

Crevi får innovasjonshjelp av DIP. Foto: Crevi

 

GIR INNOVASJONSHJELP. Gjennom DIP får 18 norske innovasjonsprosjekter til sammen 7 millioner kroner i år. På bildet Anita C. Drabløs, prosjektleder i Norsk design- og arkitektursenter. Foto: Arash Nejad/nyebilder.no

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak computer Foto Kevin Jarrett WikiMedia.jpg 225,17 kB (1280x960)
Bilde - vedlegg til sak Crevi_Pictures03 (3).jpg 708,58 kB (2315x2853)
Bilde - vedlegg til sak Anita C Drabløs.jpg 3,86 MB (3900x2600)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 06.11.2014 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS