Bergensere med nytt blikk på brillebransjen
Michelle Rowley og Helge Flo i bergensbaserte FLO hadde i ti år designet briller for andre skandinaviske merkevarer. Nå ville de heve blikket og skape sin egen merkevare. For å lykkes måtte de utfordre en rigid bransje samt lære kundene å kjøpe briller på en helt ny måte. En tilsynelatende umulig oppgave for en liten gründerbedrift. I dag er merkevaren og konseptet Kaibosh i ferd med å bli en stor suksess, mot alle odds.
– I løpet av året skal solbrillene våre selges i over 70 butikker i blant annet Skandinavia, Storbritannia, USA, Kina, Japan og Australia. Vi har også testet et salgskonsept for vanlige briller i fire moteforretninger i Bergen, Trondheim, Oslo og København, og nå begynner vi å bli klare til å utvide denne satsingen, forteller Rowley.
Før Rowley og Flo kastet seg uti det, gjennomførte de en undersøkelse for å avdekke hva folk flest mener om brillekjøp. Undersøkelsen avdekket at brillebrukere flest mislikte hele kjøpsprosessen. – Vi besluttet derfor å selge briller der hvor folk liker å handle. På denne måten blir brillekjøpet en positiv og inspirerende opplevelse. Samtidig måtte vi forenkle prissystemet, slik at forbrukeren lett kunne forstå hva det ferdige produktet ville koste, sier Rowley.
80 prosent eksport
Designbyrået Jimmy Royal ble hentet inn for å skape en tilgjengelig, iøynefallende og skandinavisk identitet til den nye merkevaren. Samtidig jobbet FLO iherdig med å designe og utvikle salgskonsepter, prismodell, produksjon, kundeservice og distribusjon til en helhet.
Resultatet, Kaibosh, ble lansert for ett år siden. Salget på nett øker uke for uke, og eksportgraden ligger nå på 80 prosent. FLO har allerede rukket å vinne motedesignprisen Nåløyet 2014.
– Briller er en del av motebildet, og god design er en selvfølge for å lykkes. Vi gikk mye lengre enn bare produktdesign, og har brukt tjenestedesigntilnærming for å skape en sømløs kundeopplevelse som fungerer både på nett og i butikk. Målet vårt har vært å gjøre briller både rimeligere og mer tilgjengelige, og det mener jeg vi har klart, sier Rowley.
– Design styrker norsk konkurransekraft
Næringsminister Monica Mæland skal dele ut Hedersprisen for god design på Designdagen. Hun slår fast at norske bedrifter har alt å vinne på å dyrke design som innovasjonsverktøy: – Ved å satse på design kan næringslivet utvikle gode, innovative produkter og tjenester som styrker konkurransekraft og lønnsomhet. FLO er et godt eksempel på at en liten norsk bedrift kan bruke design til å utfordre etablert tankegods og finne nye og bedre måter å løse utfordringer på, sier Mæland.
Vinneren kåres på Designdagen
FLO er nominert til Hedersprisen for god design 2014 sammen med Festspillene i Bergen, Scandinavian Business Seating og Øveraasen. Norsk Designråd offentliggjør vinneren 2. april. Utdelingen skjer under årets største markering av design og innovasjon, Designdagen, som går av stabelen på DogA Norsk Design- og Arkitektursenter i Oslo. Arrangementet er åpent for alle som melder seg på. Norsk Designråd byr på foredrag med noen av verdens fremste kapasiteter på design. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.
(Pressenytt)
* Mer informasjon om Designdagen 2014: http://www.norskdesign.no/designdagen-2014/category9154.html
Kontaktpersoner:
* Norsk Designråd, prosjektleder Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639
* FLO, markedsansvarlig Iben Bergstrøm, mobil 932 03 789
* Øveraasen AS, markedsansvarlig Mille Øveraasen, mobil 913 69 168
* Scandinavian Business Seating, administrerende direktør Lars I. Røiri, mobil 911 79 067
* Festspillene i Bergen, kommunikasjonssjef Silje Gripsrud, mobil 924 38 727
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, mobil 907 65 971
FAKTABOKSER:
Her er de nominerte til Hedersprisen for god design 2014
Juryen nominerer kandidater som utmerker seg spesielt blant årets mottakere av Merket for god design. Blant årets søkere er følgende 4 kandidater blitt plukket ut:
Produkt: Øveraasen Performance Line
Bedrift: Øveraasen AS
Design: Øveraasen AS og Eker Design
Kategori: Industridesign
Last ned jurykjennelsen her: http://www.norskdesign.no/industridesign/oeveraasen-performance-line-article26138-287.html
Se video her: http://www.norskdesign.no/video/nominert-til-hedersprisen-oeveraasen-article26129-8883.html
Produkt: Kaibosh Eyewear
Bedrift: FLO
Design: Jimmy Royal og FLO
Kategori: Tjenester
Last ned jurykjennelsen her: http://www.norskdesign.no/tjenester/kaibosh-eyewear-article26144-8784.html
Se video her: http://www.norskdesign.no/video/nominert-til-hedersprisen-kaibosh-article26127-8883.html
Produkt: Visuell identitet
Bedrift: Festspillene i Bergen
Design: ANTI
Kategori: Visuell kommunikasjon
Last ned jurykjennelsen her: http://www.norskdesign.no/visuell-kommunikasjon/festspillene-i-bergen-article26145-611.html
Se video her: http://www.norskdesign.no/video/nominert-til-hedersprisen-festspillene-i-bergen-article26126-8883.html
Produkt: RBM Noor
Bedrift: Scandinavian Business Seating
Design: StokkeAustad (NO), Form Us With Love (SE), Grønlund Design (DK)
Kategori: Møbeldesign
Last ned jurykjennelsen her: http://www.norskdesign.no/industridesign/oeveraasen-performance-line-article26138-287.html
Se video her: http://www.norskdesign.no/video/nominert-til-hedersprisen-oeveraasen-article26129-8883.html
Merket for god design:
* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk Designråd
* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter
* Bedrifter og designbyrå søker med produkter eller løsninger de har utviklet i fellesskap
* I år var det 150 søkere
* 2. april mottar 45 av disse Merket for god design
* Av disse 45 er fire nominert til Hedersprisen for god design
http://www.norskdesign.no/merket
Bildetekst1:
FLO og Jimmy Royal er nominert til Hedersprisen for god design for Kaibosh Eyewear. Foto: FLO
Bildetekst2:
Festspillene i Bergen og ANTI er nominert til Hedersprisen for god design for festspillenes nye visuelle identitet. Foto: ANTI
Bildetekst3:
Øveraasen og Eker Design er nominert til Hedersprisen for god design for Øveraasen Performance Line. Foto: Øveraasen
Bildetekst4:
Scandinavian Business Seating er sammen med StokkeAustad, Form Us With Love og Grønlund Design nominert til Hedersprisen for god design for RBM Noor. Foto: Jonas Lindström
Se bildegalleri med alle de nominerte her: http://www.norskdesign.no/bildegalleri/category273.html?folderID=97
MV018_Festspillene i Bergen2_foto_Anti bruk.jpg 3,21 MB (3000x2000)
MI025_Øveraasen6 bruk.jpg 2,96 MB (3000x1953)
MM014_RBM Noor6_foto_Jonas_Lindstrom bruk.jpg 5,88 MB (3000x2250)
MT007_Kaibosh1.jpg 3,30 MB (2000x3000)
MT007_Kaibosh3.jpg 2,86 MB (3000x2000)
MT007_Kaibosh4.jpg 3,05 MB (2000x3000)
MT007_Kaibosh5.jpg 2,73 MB (3000x2000)
MT007_Kaibosh6.jpg 3,57 MB (2000x3000)