Bergenser skal bygge hyller i New York
I årets første kvartal økte norsk møbel- og interiøreksport til USA med hele 60,4 prosent fra samme kvartal i fjor. Det viser nye tall fra Designindustrien, som inntil nylig het Norsk Industri Møbel + Interiør.
Søndag 21. mai åpner østkystens viktigste møbel- og interiørmesse, ICFF, dørene på Javits Center i New York. På nesten 17 000 kvadratmeter skal om lag 750 utstillere kjempe om oppmerksomheten til over 35 000 besøkende.
På den norske Insidenorway-paviljongen stiller den tradisjonsrike tekstilprodusenten Gudbrandsdalens Uldvarefabrik, den innovative møbelbedriften VAD, den uortodokse designduoen Ope og den spennende utfordreren Heymat.
Populær norsk slippfest
Ope deltok også på ICFF i fjor. Det går fremdeles gjetord om lanseringsfesten de arrangerte på den nordiske kaffebaren og designbutikken Búðin i Brooklyn i forkant av messen, der de blant annet serverte hjemmebakte kanelboller. I år har de fått med seg de andre Insidenorway-deltakerne på festen.
– Merkevarebygging er viktig, og du må ha et langsiktig perspektiv. Vi satser på å bygge videre på de kontaktene som ble skapt i fjor, både på messen og på det mer uformelle arrangementet, sier Lars Urheim.
Sammen med sin kollega Eirik Høvik Helgesen skal han demonstrere hvordan Ope-systemet kan brukes til å skape spesialpasset interiør i offentlige landskaper. De to designerne skal bygge en romdeler som også vil fungere som en sosial sone med sitteflater og disk.
Vil forandre møbelbransjen
Urheim og Helgesen fullførte sine designutdanninger samtidig som finanskrisen raste over store deler av verden. Jobbtilbudene og oppdragene sto ikke akkurat i kø. I stedet satte de to vennene seg ned og la en omfattende plan for hvordan de ville snu møbelbransjen på hodet. Å starte designselskap sammen ble et naturlig neste steg.
– Møbelbedrifter har et stort ansvar. En del av komponentene som brukes i møbelproduksjon vil fremdeles eksistere om flere hundre år. Dette har vi tatt konsekvensene av ved å lage et modulsystem som er designet for gjenbruk og som kan bygges om for å møte ulike behov i alle livets faser, sier Urheim.
Noe som passer godt med Opes nye slagord: «I en verden som endrer seg stadig raskere, lager vi møbler som skal leve i generasjoner!»
– Vår ambisjon er å gå foran og inspirere norsk møbelindustri til å bli best i verden på bærekraftige løsninger. Rent praktisk ønsker vi å flytte 90 prosent av produksjonen til der kunden er, for å kutte frakt og stimulere lokal økonomi, sier Urheim. Dette gjør de i praksis med utstillingen som vises i New York, der alle platene er produsert i USA.
Vil øke norsk eksport
I år feirer Egil Sundet, bransjedirektør i Designindustrien, 10-årsjubileum for den norske fellesstanden Insidenorway på ICFF i New York.
– Hensikten er å løfte fram norske møbel- og interiørbedrifter og bistå med eksportetablering i internasjonale markeder. Siden 2005 har vi hatt over 50 norske paviljonger på messer og utstillinger blant annet i Tokyo, Berlin, Wien, Shanghai, New York, Toronto, Milano og Los Angeles. I senere år har USA blitt et av de viktigste eksportmarkedene for bransjen, forteller Sundet.
(Pressenytt)
Bildetekst:
Det modulære møbelsystemet til Ope kan brukes til å skape spesialtilpasset interiør både hjemme og i offentlige landskaper. Foto: Ope
Kontaktpersoner:
* Ope, daglig leder Lars Urheim, mobil 970 94 854
* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 909 22 192
* Insidenorway er en felles norsk stand eid av Norsk Industri.
* Står for 10. år på rad på International Contemporary Furniture Fair (ICFF) på Javits Center i New York 21. - 24. mai.
* Et samarbeid med Innovasjon Norge og Det norske generalkonsulatet i New York
* ICFF venter over 35 000 deltakere og nesten 750 utstillere i år.
* USA er det fjerde viktigste eksportmarkedet for norsk møbel- og interiørindustri etter Sverige, Danmark og Tyskland.
* I 2016 økte eksporten til USA med 5,6 prosent.
* Første kvartal 2017 vokste USA-eksporten med 60,4 prosent sammenlignet med første kvartal i fjor.
* Total norsk møbel- og interiøreksport til utlandet lå i fjor på 6,4 milliarder kroner.
Ope_Home interior02_Photo by Marius Vervik.jpg 3,43 kB (3888x2592)