Bergensduo stiller ut i Paris
– Norsk design er på fremmarsj i Frankrike. Aldri før har så mange norske designbedrifter stilt ut i Paris sammen. Når flere av dem også skal lansere nye produkter på Maison&Objet, blir dette en norsk designstand utenom det vanlige, sier Egil Sundet i Designindustrien, en bransjeforening i Norsk Industri.
Fredag denne uken åpner Maison&Objet dørene for et designsultent publikum fra hele verden. Ragnhild Grytten, som er prosjektleder for Inside Norway, forteller at den norske standen rommer noen av de aller fremste designaktørene i Norge akkurat nå.
– Dette er kompromissløse, designdrevne bedrifter som holder et svært høyt nivå på det de gjør. Norsk design har en stigende stjerne i Europa, og vi har en særdeles god stand som jeg gleder meg til å vise fram for et internasjonalt publikum, sier hun.
Duk, kost og matte fra Bergen
Totalt seks bedrifter stiller ut på Inside Norway-standen i Paris fra 6. til 10. september: Vestre, Northern, Heymat, Fram Oslo, Magnor Glassverk og Lundhs Real Stone.
Vera & Kyte, som består av bergenserne Vera Kleppe og Åshild Kyte, er representert ved tre av sine arbeider.
For Northern har duoen formgitt Mim, en utendørskost som får sin debut under årets Maison&Objet. De har dessuten designet matten Løype for Heymat.
De to bergensdesignerne samarbeider også med møbel- og interiørselskapet Fram Oslo. Sammen står de bak damaskduken Norwegian Forest, som også får sin lansering i Paris.
– Vi satser på norsk design som har en historie å fortelle. Vi jobber tett med flere norske designere for å utvikle spennende og nyskapende produkter, og alt lages i Norge. På den måten sitter vi tett på hele produktutviklingen, sparer tid og miljø og sikrer at de ferdige produktene holder høy kvalitet, sier Annette Hoff, daglig leder i Fram Oslo.
Doblet eksporten
I fjor doblet Fram Oslo omsetningen mot utlandet, og Hoff forteller at Maison&Objet er en viktig arena for møbel- og interiørbedrifter med eksportambisjoner.
– Det er verdifullt for oss å kunne delta på en fellesstand i regi av Designindustrien, som gjør en viktig jobb med å få norske bedrifter ut i verden. På den måten får vi være med på en av verdens største designmesser uten å bruke for mye tid og ressurser, sier Hoff.
Eksporterer mer i 2019
Ifølge Designindustrien økte eksporten av møbel- og interiørprodukter med 5,3 prosent i løpet av årets første halvår.
– Faktisk er design- og ferdigvareindustrien den ene av bare to sektorer i Norge som kan vise til eksportvekst de siste 10 årene. Ambisjonen nå er å doble eksporten fram mot 2030, noe som kan gi 40 milliarder i økt verdiskaping og kanskje 30 000 nye arbeidsplasser. Skal vi få det til, behøver vi politisk støtte, sier Egil Sundet.
– Trenger eksportutviklingsordning
Rent konkret ønsker bransjesjefen en egen eksportutviklingsordning for design og ferdigvare. Dette har eksistert i Danmark i en årrekke og nokså nylig kommet på plass i Sverige.
– Dersom vi mener alvor når vi snakker om å finne noe å leve av etter oljeeventyret, ligger det et betydelig potensial i norsk design. Interessen for norske designprodukter er større enn den har vært på lenge, noe vi får bekreftet hver gang vi deltar på internasjonale messer som Maison&Objet. Nå må vi smi mens jernet er varmt, og en egen eksportutviklingsordning kan hjelpe norske designbedrifter med å finne nye markeder utenfor Norge, sier Sundet.
(Pressenytt)
Kontaktpersoner:
* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 909 22 192
* Designindustrien, prosjektleder Ragnhild Grytten, mobil 917 51 804
* Fram Oslo, daglig leder Annette Hoff, mobil 971 47 822
Heymat Løype.jpg 5,08 MB (3401x3401)
Fram Forest damask - foto Inger Marie Grini.jpg 3,51 MB (1840x2760)