presseticker

Skip to main content

Banebrytende kundeinnovasjon i Troms

  Publisert: 19.11.2012 07:00 - av  Henning Poulsen

Breivoll Inspection Technologies har fått 250 000 kroner fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP) for å utforske hvordan selskapet kan vinne nye kunder i et konservativt marked. Her fra inspeksjon av en vannledning. Foto: BIT

Oslo: En Tromsø-bedrift skal nå bruke en helt ny innovasjonsmetode for å nå flere kunder.

Breivoll Inspection Technologies er kjent for å være først ute i verden med å bruke akustisk resonansteknologi for å undersøke tilstanden til vannledninger. Nå har Troms-selskapet fått 250 000 kroner fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP) for å utforske hvordan selskapet kan vinne nye kunder i et konservativt marked. Et mål er at kundene – eierne av vanndistribusjonsnett over hele verden – skal bli enda mer tilfredse med tjenesten og bruke den til å treffe de riktige beslutningene.

 

– DIP er et unikt program i europeisk sammenheng, og appellerer til bedrifter og organisasjoner som har vilje til gjennomgripende endring. Ved å bruke designmetodikk som innovasjonsverktøy kan vi utfordre etablerte sannheter og oppnå reell nyskapning. Først da får vi radikalt bedre produkter og tjenester, og ikke bare finpussede versjoner av tidligere utgaver, sier Skule Storheill, innovasjonsdirektør og DIP-ansvarlig i Norsk Designråd.

 

På landsbasis deles det i år ut over sju millioner kroner til alt fra offshoreindustri og helse til utdanningsprosjekter og skofabrikanter. I løpet av de fire årene programmet har eksistert har 69 prosjekter fått totalt 25 millioner kroner i starthjelp gjennom DIP. Pengene støtter idéfasen og sørger for at designdrevet innovasjonsmetodikk går som en rød tråd gjennom hele prosjektet.

(Pressenytt)

 

Her er alle årets DIP-mottakere: http://www.norskdesign.no/nyheter/syv-dip-millioner-til-nye-16-ideer-article23020-8849.html

 

 

Bildetekst:

Breivoll Inspection Technologies har fått 250 000 kroner fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP) for å utforske hvordan selskapet kan vinne nye kunder i et konservativt marked. Foto: BIT

 

FAKTABOKS

Dette er DIP:

* Regjeringen har siden 2009 gitt øremerkede midler til et innovasjonsprogram, for å stimulere til kompetanseoppbygging og investeringer i idéfasen.

* Siden første utdeling i 2009 har hele 479 virksomheter fra 90 bransjer søkt om til sammen 220 millioner kroner i innovasjonsstøtte.

* I løpet av fire år er det delt ut 25 millioner kroner til i alt 69 prosjekter.

* Rundt 40% av prosjektene har fokus på innovasjon av tjenester, mens de øvrige omfatter produkt, forretningsmodell og organisasjonsutvikling.

* DIP finansierer og igangsetter pilotprosjekter (Design Pilot) hos etablerte bedrifter og offentlige foretak. Hensikten er å teste ut helt nye innovasjonsverktøy som kan gi økt konkurransekraft og enda større brukertilfredshet.

* Programmet har som formål å øke innovasjonsgraden i norske bedrifter og offentlige foretak.

* Norsk Designråd leder programmet i samarbeid med Norges forskningsråd og Innovasjon Norge.

* Mer informasjon om DIP her: http://www.norskdesign.no/dip

 

 

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, direktør FoU og innovasjonsprogrammer – Skule Storheill, mobil 901 03 361

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak breivoll vannledning.jpg 1,45 MB (2086x1874)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 19.11.2012 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS