Ahus bruker design til kommunesamarbeid
Nå får Akershus universitetssykehus (Ahus) i overkant av 700 000 kroner av Designdrevet innovasjonsprogram (DIP) for å sikre at prosjektet får best mulig utgangspunkt.
– At helse og design hører sammen har vi allerede sett flere eksempler på. Et velfungerende helsevesen er noe vi alle har nytte av, men da må helsetjenestene være designet med brukeren, altså pasienten, i førersetet. Ved hjelp av designere kan helsesektoren tenke nytt rundt kompliserte problemstillinger. Designdrevet innovasjon kan levere radikale forbedringer uten å kreve store investeringer, sier Skule Storheill. Han er innovasjonsdirektør og ansvarlig for DIP i Norsk Designråd.
Møter kritisk syke bedre
Hvordan kan tusenvis av helsepersonell og kommunale byråkrater kommunisere sikkert og entydig med hverandre om akutt syke pasienter? Ahus tar tak i denne problemstillingen i kjølvannet av at kommunene utvider ansvaret for øyeblikkelig hjelp til å også omfatte døgnplasser. Derfor har sykehuset nå satt i gang et prosjekt som skal undersøke hvordan et helhetlig opplæringssystem rettet mot kommune-Norge kan bli seende ut.
Sykehuset vil involvere både personell ved ulike helseforetak samt relevante aktører fra næringslivet. Målet er å utvikle håndfaste, gjennomførbare løsninger for å øke de ansattes kompetanse, styrke pasientsikkerheten og sørge for at akutt syke pasienter møtes på en forsvarlig og faglig kompetent måte.
7 millioner til 15 nyskapingsprosjekter
DIP ledes av Norsk Designråd. I alt 15 prosjekter over nesten hele landet mottar til sammen i underkant av sju millioner kroner fra DIP i 2013. Totalt er det blitt delt ut 32 millioner kroner til 84 prosjekter over en femårsperiode og nå begynner suksesshistoriene for alvor å komme.
I fjor mottok Oslo universitetssykehus DIP-midler til et pilotprosjekt som skulle få ned ventetiden for brystkreftpasienter. Tidligere denne måneden ble resultatet av dette banebrytende DIP-prosjektet presentert: Pasienter som tidligere har måttet vente i opptil 12 uker på å få time til diagnose, blir nå innkalt i løpet av 48 timer. Dette er en reduksjon i ventetiden på imponerende 90 prosent.
(Pressenytt)
Her er alle årets DIP-mottakere: http://www.norskdesign.no/nyheter/syv-millioner-til-innovasjonsprosjekter-article25411-8849.html
Bildetekst:
FOKUS PÅ BRUKEREN: – Design som innovasjonsverktøy setter brukeren i sentrum. Det gir radikalt bedre produkter og tjenester, sier Skule Storheill i Norsk Designråd. Foto: Johnny Syversen
FAKTABOKS
Dette er Designdrevet innovasjonsprogram (DIP):
* Regjeringen har siden 2009 gitt øremerkede midler til Designdrevet Innovasjonsprogram (DIP).
* Norsk Designråd leder programmet i samarbeid med Norges forskningsråd og Innovasjon Norge
* Hensikten er å teste ut helt nye innovasjonsverktøy som bygger på systematiske brukerstudier og designmetodikk hvor målet er å øke treffsikkerheten og øke innovasjonsgraden i norske bedrifter og offentlige foretak.
* Gjennom å stimulere til kompetanseoppbygging og investeringer i idéfasen bidrar DIP til at nye produkter og tjenester gir økt konkurransekraft og enda større brukertilfredshet.
* Siden første utdeling har hele 624 virksomheter fra 90 bransjer søkt om til sammen 291 millioner kroner fra programmet.
* I løpet av fem år er det delt ut 32 millioner kroner til i alt 84 prosjekter.
Les mer på www.norskdesign.no/dip
Kontaktpersoner:
* Norsk Designråd, direktør FoU og innovasjonsprogrammer Skule Storheill, mobil 901 03 361
* Norsk Designråd, prosjektleder for DIP, Cathrin Blitzner Møller, mobil 982 19 427
* Akershus universitetssykehus, Anne Marie Lervik, mobil 416 06 825