presseticker

Skip to main content

Årets designprodukt kommer fra Larvik

  Publisert: 11.06.2019 19:04 - av  Henning Poulsen

Lundhs, her ved Hege Lundh, vant prisen Årets produkt for «Essence». Prisvinneren er flankert av (f.v.) Designindustriens Egil Sundet og Knut Skoe fra juryen. Foto: Kristin Jacobsen / Studio Oscar

Oslo: Tradisjonsrike Lundhs fra Larvik vant prisen Årets produkt på Designindustriens bransjedag tirsdag ettermiddag.

Tirsdag 11. juni ble vinnerne av Årets eksportbedrift, Årets merkevarebygger, Årets produkt og Klassikerprisen kåret under Bransjedagen i Næringslivets Hus i Oslo. Det er Designindustrien som står bak prisene.

 

– Dette er svært verdige vinnere som har levert eksepsjonelt gode løsninger i design- og ferdigvarebransjen. Det er bare å ta av hatten for Northern, Brav Norway, Lundhs og Eikund, sier Egil Sundet i Designindustrien, en bransjeforening i Norsk Industri.

 

Northern vant prisen Årets eksportbedrift, Brav Norway ble kåret til Årets merkevarebygger, Lundhs sikret seg produktprisen for serien «Essence», mens Eikund vant Klassikerprisen for sin relansering av møbelikonet «Krysset».

 

Eksklusivt larvikittinteriør

Tradisjonsrike Lundhs er Nord-Europas største produsent av naturstein. De har skapt «Essence», en eksklusiv kolleksjon av vaser, fat og mortere, sammen med designerne Sverre Uhnger og Thomas Jenkins.

 

– Dette er en veldig hyggelig oppmerksomhet, fordi vi har lagt mye tid og engasjement i dette arbeidet. Vi er veldig stolte av denne serien med steinartikler som vi har laget sammen med to velrenommerte og dyktige designere, sier Hege Elisabeth Lundh, markedsdirektør i Lundhs.

 

Brukes over hele verden

Hun er opptatt av de mange bruksområdene til den lokale Larvik-steinen, larvikitt, som hun beskriver som svært robust og kompakt.

 

– Den brukes verden over til fasader, gulv og benkeplater. De siste årene har vi opplevd økende interesse blant designere, arkitekter, kunstnere og sluttbrukere. Derfor tenkte vi det kunne bli spennende med en egen interiørkolleksjon i larvikitt, sier Lundh.

 

Lundhs jobber iherdig for å gå fra å være en ren råvareprodusent til å bygge en global merkevare. Da er det viktig å vise at larvikitten kan brukes til svært mye.

 

Designjuryen er svært begeistret for «Essence»:

 

«Dette er en spennende leverandør av produkter basert på egen råvare, som er norsk. De har utviklet et serie produkter i samarbeid med to spennende designere. Produktene har skapt myke linjer i et ellers svært hardt materiale,» lyder rosen fra juryen.

 

Tilbehørsserien debuterte under London Design Fair i fjor høst. Den har ifølge Lundh fått stor oppmerksomhet i blant annet Storbritannia og Tyskland, og selges i noen få utvalgte butikker – The Conran Shop i London, Pur Norsk i Oslo og Nr9 i Sandefjord – samt i Lundhs egen nettbutikk.

(Pressenytt)

 

 

Bildetekst:

Lundhs, her ved Hege Lundh, vant prisen Årets produkt for «Essence». Prisvinneren er flankert av (f.v.) Designindustriens Egil Sundet og Knut Skoe fra juryen. Foto: Kristin Jacobsen / Studio Oscar

 

 

 

FAKTABOKS

Bransjedagen 2019

* Et årlig arrangement for møbel- og designbransjen.

* Arrangeres av Designindustrien.

* Årets tema er markeder i endring og norsk ferdigvareeksport.

* Bransjedagen byr på foredrag og workshoper, i tillegg til utdeling av fire bransjepriser.

* Les mer her: https://www.norskindustri.no/kurs-og-arrangementer/arrangement/2019/q2/designindustrien-bransjedag-og-arsmote/

 

 

Kontaktpersoner:

* Lundhs, markedsdirektør Hege Elisabeth Lundh, mobil 480 03 600

* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 909 22 192

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Lundhs_6835.jpg 3,16 MB (3258x2172)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Designindustrien, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 11.06.2019 19:04
Teknisk løsning ZEVS AS