To av tre nordmenn synes strøm er vanskelig
Etter å ha levert kraft og drivstoff til norske hjem og kjøretøy i 100 år, skal Circle K Norge nå også levere strøm til husstander over hele landet.
– I august lå elbilandelen av nybilsalget i Norge på 72 prosent. Det viser at markedet og bransjen vår er i endring. Vi selger energi på stasjonene våre, nå skal vi også selge energi i de tusen hjem, forteller Preben Kristiansen, leder for den nye strømsatsingen til Circle K.
Bommer på spotpris
I forbindelse med at Circle K nå skal tilby strøm til private husholdninger i Norge, har selskapet gjennomført en landsdekkende undersøkelse for å avdekke folks holdninger til og kunnskap om strømmarkedet.
I Kantar-undersøkelsen svarer to av tre strømkunder at de synes det er vanskelig å orientere seg i kraftmarkedet. Bare én av tre svarer at de vet omtrent hva spotprisen – altså markedsprisen på strøm fra kraftbørsen NordPool – ligger på.
– Og når vi ber disse om å oppgi hva de tror spotprisen er, så tar de fleste grundig feil, forteller Kristiansen.
Vil forenkle strømmen
Han mener kraftmarkedet er altfor komplisert, og at det er vanskelig for vanlige forbrukere å sammenligne de ulike avtalene og leverandørene. Dette påpekte også Forbrukerrådet i fjor.
– Når folk ikke skjønner hva prisen blir før første regning dukker opp i nettbanken, så går det på tilliten løs. Det bør ikke bransjen være villig til å leve med. Det er viktig for oss å tilby et så oversiktlig produkt som mulig, understreker Kristiansen.
– Strøm skal være enkelt å forstå, og derfor operer vi ikke med noen form for påslag, kun en fast lav månedsavgift, legger han til.
Tror de har en god avtale
Pris er den viktigste grunnen til at nordmenn bytter strømleverandør. Nesten 9 av 10 svarer at dette er viktig eller svært viktig. Til sammenligning er redusert strømforbruk viktig for om lag halvparten av respondentene.
– Jeg er ikke overrasket over at folk flest går etter laveste pris når de velger strømleverandør, men kunnskapen om priser er påfallende lav. Dessverre er det ikke alltid lett å vurdere de ulike tilbudene fra kraftselskapene, sier kommersielt ansvarlig for den nye satsingen til Circle K, Joachim Hartmann.
Han mener funnene harmonerer med undersøkelser som Circle K har gjennomført for eget bruk. Her kommer det fram at mange strømkunder tror de har en bedre avtale enn de faktisk har.
– For eksempel er en ikke ubetydelig andel nordmenn skråsikre på at de ikke betaler påslag på strømmen i dag. Når vi så ser på hvilke avtaler de har, så ser vi jo at dette ikke stemmer, og det er her vi ønsker å gjøre det enkelt for kunden, sier Hartmann.
(Pressenytt)
Bildetekst:
SATSER ELEKTRISK. (f.v.) Joachim Hartmann og Preben Kristiansen skal selge strøm til norske husholdninger. Her utenfor Circle K Lørenskog. Foto: Terje Borud / Circle K Norge
Kontaktpersoner:
* Circle K Strøm, leder Preben Kristiansen, mobil 93 92 23 00
* Circle K Strøm, kommersielt ansvarlig Joachim Hartmann, mobil 93 05 10 65
* Circle K Norge, kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen, mobil 91 73 80 53
joachim hartmann - preben kristiansen - foto terje borud 2.jpg 8,30 MB (6048x3402)
joachim hartmann - preben kristiansen - foto terje borud.jpg 7,98 MB (6048x4024)