presseticker

Skip to main content

Finnmarkinger vil ha billig strøm – men vet ikke prisen

  Publisert: 27.09.2021 06:43 - av  Henning Poulsen
Lav pris er viktigst når finnmarkinger inngår ny strømavtale, viser en ny undersøkelse. Samtidig kommer det fram at de fleste synes strøm er vanskelig, og at nesten ingen vet hva de faktisk betaler.

– Jeg er ikke overrasket over at ni av ti strømkunder i Troms og Finnmark går etter laveste pris når de velger strømleverandør, men kunnskapen om priser er påfallende lav. Dessverre er det ikke alltid lett å vurdere de ulike tilbudene fra kraftselskapene, sier kommersielt ansvarlig for strømsatsingen til Circle K, Joachim Hartmann.

 

I forbindelse med at Circle K nå selv skal tilby strøm til private husholdninger i Norge, har selskapet gjennomført en landsdekkende undersøkelse for å avdekke folks holdninger til og kunnskap om strømmarkedet.

 

Her kommer det fram at pris er viktig for 89 prosent av tromsværinger og finnmarkinger dersom de skal bytte strømavtale. Til sammenligning er redusert strømforbruk viktig for 46 prosent.

 

Stasjonsgigant inn i kraftmarkedet

Nå går Circle K Norge selv inn i det private kraftmarkedet. Etter å ha levert kraft og drivstoff til norske hjem og kjøretøy i 100 år, skal selskapet nå også levere strøm til husstander over hele landet.

 

– I august lå elbilandelen av nybilsalget i Finnmark på 51 prosent. Det viser at markedet og bransjen vår er i endring. Vi selger energi på stasjonene våre, nå skal vi også selge energi i de tusen hjem, forteller Preben Kristiansen, leder for den nye satsingen Circle K Strøm.

 

Han mener kraftmarkedet er altfor komplisert, og at det er vanskelig for vanlige forbrukere å sammenligne de ulike avtalene og leverandørene. Dette påpekte også Forbrukerrådet i fjor.

 

– Når folk ikke skjønner hva prisen blir før første regning dukker opp i nettbanken, så går det på tilliten løs. Det bør ikke bransjen være villig til å leve med. Det er viktig for oss å tilby et så oversiktlig produkt som mulig, understreker Kristiansen.

 

– Strøm skal være enkelt å forstå, og derfor operer vi ikke med noen form for påslag, kun en lav fast månedsavgift, legger han til.

 

Tipper feil pris

I Kantar-undersøkelsen svarer tre av fire strømkunder i Troms og Finnmark at de synes det er vanskelig å orientere seg i kraftmarkedet. Bare 16 prosent svarer at de vet omtrent hvor spotprisen – altså markedsprisen på strøm fra kraftbørsen NordPool – ligger.

 

– Og når vi ber disse om å oppgi hva spotprisen er, så tar de fleste grundig feil, forteller Hartmann.

 

Han mener funnene harmonerer med undersøkelser som Circle K har gjennomført for eget bruk. Her kommer det fram at mange strømkunder tror de har en bedre avtale enn de faktisk har.

 

– For eksempel er en ikke ubetydelig andel nordmenn skråsikre på at de ikke betaler påslag på strømmen i dag. Når vi så ser på hvilke avtaler de har, så ser vi jo at dette ikke stemmer, sier Hartmann.

(Pressenytt)

 

 

Bildetekst:

SATSER ELEKTRISK. (f.v.) Joachim Hartmann og Preben Kristiansen skal selge strøm til norske husholdninger. Her utenfor Circle K Lørenskog. Foto: Terje Borud / Circle K Norge

 

Kontaktpersoner:

* Circle K Strøm, leder Preben Kristiansen, mobil 93 92 23 00

* Circle K Strøm, kommersielt ansvarlig Joachim Hartmann, mobil 93 05 10 65

* Circle K Norge, kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen, mobil 91 73 80 53

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Circle K Norge, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 27.09.2021 06:43
Teknisk løsning ZEVS AS