presseticker

Skip to main content

Unge og høyutdannede mener de er i miljøeliten

  Publisert: 30.11.2016 07:27 - av  Henning Poulsen

GRØNN SØLVFISK. Grønt Punkt mottok reklameprisen Sølvfisken på tirsdag denne uken. På bildet f.v. konsulent Marius Wold (Alexander Reklamebyrå), adm. dir. Jaana Røine (Grønt Punkt Norge AS), Jeppe Alexander Gillesen Skageng (TV2), Kari-Lill Ljøstad (Grønt Punkt Norge AS), kreativ leder Ying Hau (Alexander Reklamebyrå) og account director Cecilie Skjøren (MediaCom). Foto: Arve Martinsen

Oslo: Det er typisk norsk å tro at du er mer miljøbevisst enn naboen, viser en ny undersøkelse. Unge voksne med lang utdanning har den aller høyeste grønne selvtilliten.

Nesten to av fem nordmenn mener selv at de er mer opptatt av miljø og klima enn en tenkt gjennomsnittsnordmann. Bare én av sju mener de ligger under snittet. Det viser en ny befolkningsundersøkelse gjennomført av YouGov for Grønt Punkt.

 

– Viser bredt miljøengasjement

– Tallene viser at folk flest er engasjerte i miljøet vårt, og det skal vi glede oss over. Så får vi bare konstatere at uforholdsmessig mange tror at de over snittet miljøopptatte. Dersom det fører til at folk tar flere grønne valg i hverdagen, som å kildesortere, så er det definitivt verdt det, sier Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge.

 

I undersøkelsen svarer litt under halvparten at de tror de ligger omtrent på snittet i miljø- og klimabevissthet.

 

Den grønne selvtroen gjør seg gjeldende i alle aldersgrupper og samfunnslag, og den kjenner heller ingen geografiske grenser. Imidlertid er det noen grupper av befolkningen som utmerker seg med spesielt høy grønn selvtillit, deriblant småbarnsfamilier, uetablerte voksne samt høyskole- og universitetsutdannede. Det grønne selvbildet trives dessuten ekstra godt i Nord-Norge, trønderfylkene og på Sørlandet.

 

Reklamepris til sarkastisk miljøkampanje

Nettopp dette med å tenke grønt i hverdagen er hovedtema for «Ta deg sammen», en omfattende reklamekampanje med komikeren Atle Antonsen i spissen. På tirsdag denne uken kunne Jaana Røine og resten av Grønt Punkt motta Sølvfisken av TV2 for holdningskampanjen, noe som også betyr at Grønt Punkt har kvalifisert seg til å slåss om den ettertraktede Gullfisken 2016. Denne reklameprisen deles ut tidlig på nyåret.

 

– Vi har lagt ned mye arbeid i holdningskampanjen vår, der vi harselerer med de vanligste unnskyldningene folk har for å ikke kildesortere. Derfor er det utrolig morsomt å få Sølvfisken og samtidig bli nominert til Gullfisken. Dette opplever vi som en bekreftelse på at vi har klart å kommunisere et viktig budskap på en virkningsfull og underholdende måte, sier Røine.

(Pressenytt)

 

 

 

Bildetekst:

GRØNN SØLVFISK. Grønt Punkt mottok reklameprisen Sølvfisken på tirsdag denne uken. På bildet f.v. konsulent Marius Wold (Alexander Reklamebyrå), adm. dir. Jaana Røine (Grønt Punkt Norge AS), Jeppe Alexander Gillesen Skageng (TV2), Kari-Lill Ljøstad (Grønt Punkt Norge AS), kreativ leder Ying Hau (Alexander Reklamebyrå) og account director Cecilie Skjøren (MediaCom). Foto: Arve Martinsen

 

 

Kontaktperson:

* Grønt Punkt Norge, kommunikasjonsrådgiver Terje Elvsaas, mobil 934 80 683

Grønt Punkt Norge:
  • Grønt Punkt Norge sikrer finansiering av returordninger for plast-, metall- og glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp.
  • Selskapet drifter også returordningene for plastemballasje, drikke- og emballasjekartong.
  • Grønt Punkt Norge eies av materialselskapene, og er et nonprofit-selskap med mål om å få alle bedrifter til å ta miljøansvar for den emballasjen de sender ut på markedet.
Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Grønt Punkt, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 30.11.2016 07:27
Teknisk løsning ZEVS AS