Turistattraksjoner satser på kildesortering
– Nordmenn har blitt mer opptatt av at det legges til rette for kildesortering, og ønsker å ha denne muligheten også på ferie, sier Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge.
Kristiansand Dyrepark er en av landets mest besøkte turistattraksjoner, og administrerende direktør Per Arnstein Aamot forteller at de har gode løsninger for kildesortering flere steder inne i parken.
– Vi har kildesortert i flere år. Våre spisesteder og restauranter kildesorterer alt av plast og kartong som benyttes i den daglige driften. Parkens gjester kan dessuten sortere engangsemballasje og matavfall på utvalgte spisesteder. Vi ønsker også med tiden å kunne tilby våre besøkende en fullverdig kildesortering for blant annet plast og kartong ute i parken, forteller Aamot.
– Økt bevissthet
I fjor resirkulerte Kristiansand Dyrepark rundt 21 tonn plast, papp og kartong. Aamot melder om økt miljøbevissthet blant de besøkende. Han mener norske turistattraksjoner har et ansvar når det gjelder kildesortering av søpla som produseres.
– Vi har en lidenskap for dyr og ønsker å verne om disse og naturen. Derfor er kildesortering ekstremt viktig for oss. Det er et miljøkrav vi ønsker å innfri, og folk forventer at vi gjør dette. Bevisstheten har økt de siste årene, og vi har en mulighet til å påvirke folks vaner, forteller Aamot.
– Sorterer det vi kan
Også Hunderfossen Familiepark merker økt miljøbevissthet blant sine besøkende.
– Bak kulissene har vi en omfattende prosess for kildesortering. I administrasjonen, på butikker og alle spisesteder i parken har vi sortering av blant annet plast, papp og papir samt restavfall. Ute i parken har vi 100 ordinære søppeldunker for restavfall, og 50 for plastflasker, forteller direktør Hogne Høstmælingen. Også Hunderfossen Familiepark ser på muligheten for å la sine gjester kildesortere mere ute i parken i fremtiden.
(Pressenytt)
Kontaktperson:
* Grønt Punkt Norge, kommunikasjonsrådgiver Arve Martinsen, mobil 47 38 98 18
LAR GJESTER KILDESORTERE: – Parkens gjester kan sortere engangsemballasje og matavfall på utvalgte spisesteder, forteller Per Arnstein Aamot i Kristiansand Dyrepark. Foto: Kristiansand Dyrepark
- Kristiansand Dyrepark og Hunderfossen Familiepark er to av landets største turistattraksjoner.
- Kristiansand Dyrepark hadde 975 000 besøkende i 2012.
- Hunderfossen Familiepark hadde 255 000 besøkende i 2012
- Kristiansand Dyrepark resirkulerte i 2012 rundt 21 tonn plast, papp og kartong.
- Total mengde resirkulert avfall i dyreparken i 2012 var på rundt 600 tonn.
- Total mengde avfall som ble produsert i Hunderfossen Familiepark i 2012 var på 85 tonn
Grønt Punkt Norge:
- Grønt Punkt Norge sikrer finansiering av returordninger for plast-, metall- og glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp.
- Selskapet drifter også returordningene for plastemballasje og drikke- og emballasjekartong.
- Grønt Punkt Norge eies av materialselskapene, og er et nonprofit-selskap med mål om å få alle med på næringslivets emballasjedugnad.
Dyreparken 1 Per Aamot .JPG 34,54 kB (3744x5616)
hunderfossen foto Esben Haakenstad.JPG 49,91 kB (4288x2848)
hunderfossen hogne høstmælingen.jpg 337,10 kB (2832x4257)