Tror vi er bedre enn naboen på kildesortering
57 prosent av befolkningen mener selv at de kildesorterer mer enn halvparten av eget avfall. Bare 19 prosent tror at naboen får til det samme, viser en ny, landsdekkende undersøkelse gjennomført av YouGov for Grønt Punkt.
– Vi er veldig glade for at folk synes at de er flinke selv til å kildesortere. Når det er sagt, burde vi kanskje sette mer lit til at andre rundt oss er flinke også, sier Kari-Lill Ljøstad, markedssjef i Grønt Punkt Norge.
Typisk norsk
Ljøstad understreker hvor viktig det er at hver enkelt gjør et løft for å sortere avfallet sitt. Samtidig er det viktig å være trygg på at det man kildesorterer blir til noe nytt.
– Når man leverer inn til kildesortering sparer man miljøet og man sparer ressurser. Kildesortert avfall er en råvare i produksjon av nye produkter. Undersøkelsen viser at vi ikke er helt sikre på at naboen er like bevisst. Jeg vil påstå at det er litt typisk norsk å ikke ha samme tillit til naboen som en har til seg selv, sier hun.
I borettslag og områder med tettere bebyggelse, deler ofte folk avfallsdunk. Tallene fra undersøkelsen, kan også tolkes som et bevis på at folk observerer at andre gjør feil.
– Det er mange der ute som irriterer seg når man deler avfallsløsning og ser at andre tar feil. Derfor appellerer vi til at hver og en kan lære opp hos seg. Heng gjerne opp en plakat, hør med kommunen eller renovasjonsselskapet om de har materiell eller ta opplæringen på søppelrommet, oppfordrer Ljøstad.
Mor er søppelsjefen
YouGov-undersøkelsen viser også at det er tydelige forskjeller på hvem man tror bidrar mest med kildesortering i hjemmet. Hele 45 prosent av befolkningen mener at mor er flinkest til å kildesortere i hjemmet, mens bare 24 prosent mener at far er flinkest. Resten sier begge er like flinke.
–Tradisjonelt har vi sett at det ofte er mor som setter i gang kildesortering i familien, men at dette er nok også litt mytepreget. Når en sortering først er i gangsatt, har vi erfart at alle følger opp, sier Ljøstad.
(Pressenytt)
Kontaktperson:
- Grønt Punkt Norge, markedssjef Kari-Lill Ljøstad, mobil 95 06 38 05.
Materialgjenvinning:
Under følger en oversikt over hvor stor andel av ulike emballasjetyper som ble gjenvunnet i 2011 (både materialgjenvunnet og totalt med energiutnytting).
- Drikkekartong: 89% hvorav 53,7% materialgjenvinning
- Emballasjekartong: 94% hvorav 47,9% materialgjenvinning
- Ordinær plastemballasje: 93% hvorav 39% materialgjenvinning
- Avgiftspliktig drikkevareemballasje i plast: 83% hvorav 26% materialgjenvinning
- EPS: 92% hvorav 30% materialgjenvinning
Kilde: Grønt Punkt Norge
Grønt Punkt Norge:
- Grønt Punkt Norge sikrer finansiering av returordninger for plast- metall- og glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp.
- Selskapet drifter også returordningene for plastemballasje, drikke- og emballasjekartong.
- Grønt Punkt Norge eies av materialselskapene, og er et nonprofit-selskap med mål om å få alle med på næringslivets emballasjedugnad.