presseticker

Skip to main content

Tromsbedrifter må ta større miljøansvar

  Publisert: 15.07.2013 07:05 - av  Stefan Thorsteinsen

FLERE BURDE DELTA: Bedriften Tromsprodukt i Tromsø mener det er uheldig at ikke flere bedrifter er med å betale for gjenvinning av emballasjen de bruker. Foto: Tromsprodukt

Senker kostnadene: – Når alle ansatte har fokus på miljø, bidrar dette til å senke kostnader, sier avdelingsleder Roar Pedersen i Tromsprodukt. Foto: Tromsprodukt

Oslo: Én av fem bedrifter i Norge dropper å betale for gjenvinning av emballasje. Bedriften Tromsprodukt AS i Tromsø tar imidlertid miljøansvar på alvor. – For oss er det selvsagt å bidra i miljødugnaden, sier Roar Pedersen.

Kildesortering, innsamling og gjenvinning er en viktig del av kampen for miljøet. Likevel er det i dag flere av dem som importerer og produserer varer som ikke betaler for gjenvinning av emballasjen. Hver femte bedrift på landsbasis er per i dag ikke med i Grønt Punkts returordning for emballasje. Avdelingsleder hos Tromsprodukt, Roar Pedersen, mener det er uheldig at ikke alle støtter opp under arbeidet.

 

– Vi synes det er viktig med felles dugnad for å redusere emballasjebruken. Vi er en miljøfyrtårnsbedrift og vi tenker miljø i alle deler av vår produksjon. Det gjelder alt av emballasje på produktene vi leverer, men også all emballasje som kommer inn til oss. Totalt blir 95 prosent sendt til gjenvinning, forteller Pedersen.

 

I Troms er 74 bedrifter medlem av ordningen per dags dato. Pedersen forteller at de som bedrift tjener på å tenke miljø i alle ledd.

 

– Det er økonomisk lønnsomt å være miljøbevist. Når alle ansatte har fokus på miljø, bidrar dette til å senke kostnader innenfor mange felt, sier han.

 

Sniker seg unna

I 1995 vedtok Stortinget at næringslivet selv skal organisere returordninger for gjenvinning av brukt emballasje. Grønt Punkt er næringslivets redskap for å sikre finansieringen av disse returordningene. Gjenvinning av plastemballasje, emballasjekartong og drikkekartong i Norge driftes av Grønt Punkt i samarbeid med kommuner og private renovasjonsselskaper.

 

I 2012 ble det brukt over 63 000 tonn plastemballasje og mer enn 9 000 tonn isopor i næringslivet.

 

I 2012 sørget bedrifter som var medlem av Grønt Punkt for en reduksjon i CO2-utslipp på 400 000 tonn.

 

– Våre medlemmer gjør i dag en fantastisk innsats for miljøet og samfunnet. Det er viktig at all emballasje samles inn, sorteres og blir gjenvunnet, samtidig som det bør være en rettferdig fordeling av gjenvinningskostnadene. Dessverre er det slik at noen virksomheter som bruker emballasje står utenfor ordningen og dermed gjør seg til gratispassasjerer, forklarer Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge.

 

Krav fra det offentlige

Fornyings- og administrasjonsdepartementet besluttet i 2009 at offentlige virksomheter skal kreve at deres leverandører er medlem i en returordning for brukt emballasje. Dette gjør det også vanskeligere for bedrifter å stå utenfor den felles miljødugnaden.

 

– For at vi skal klare å få med oss hele næringslivet, er vi avhengige av at det offentlige bruker den makten de har som storkunder. Per i dag er 72 av 428 kommuner kontrollmedlem i Grønt Punkt, og på den måten stille miljøkrav til sine leverandører, forteller Røine.

(Pressenytt)

 

Bildetekster:

Senker kostnadene: – Når alle ansatte har fokus på miljø, bidrar dette til å senke kostnader, sier avdelingsleder Roar Pedersen i Tromsprodukt. Foto: Tromsprodukt

 

Kontaktpersoner:

* Grønt Punkt, leder Medlemskap Lars Brede Johansen, telefon 22 12 15 00

Hvem er ansvarlig for gjenvinning?

I 1995 vedtok Stortinget at næringslivet selv skal organisere returordninger for gjenvinning av brukt emballasje. Det grunnleggende prinsippet er at forurenser betaler.

  • Grønt Punkt er næringslivets redskap for å sikre finansieringen av returordningene for emballasje. Alle som produserer eller selger produkter med emballasje kan være medlem i Grønt Punkt og på den måten være med å ta sin del av miljøansvaret.
  • Grønt Punkt-medlemmer betaler for at det som kildesorteres også gjenvinnes. De som ikke betaler vederlag belaster likevel returordningene med kostnader som Grønt Punkt-medlemmer betaler og er derfor gratispassasjerer.
  • Grønt Punkt er et non-profit-selskap.

 

For mer informasjon: www.grontpunkt.no

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Grønt Punkt, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 15.07.2013 07:05
Teknisk løsning ZEVS AS