presseticker

Skip to main content

Nominerte til Hedersprisen for god design 2013:

To norske miljøpioneerer kan få designpris

  Publisert: 02.04.2013 08:20 - av  Henning Poulsen

Loyds Industri og Eker Design er nominert til Hedersprisen for god design for Loyds Paxster. Foto: Marius Wallin

Blaaster Wind Technologies og Inventas Trondheim er nominert til Hedersprisen for god design for Blaaster DL101. Foto: Blaaster WT

Oslo: Blaaster Wind Technologies har knust mange miljømyter med sin nye vindturbin. Loyds Industri har designet en elbil for postbud som sparer miljøet for store utslipp. Nå er begge nominert til Hedersprisen for god design.

I tillegg til Loyds Industri og Blaaster Wind Technologies er Stay og Redningsselskapet også nominert. Norsk Designråd offentliggjør vinneren 17. april under årets største markering av design og innovasjon, Designdagen.

 

Hedersprisen fremhever landets enere innen design. Hensikten er å inspirere næringslivet til å investere i designmetodikk for å øke konkurranseevne og verdiskaping. – Årets nominerte har det til felles at de sprenger grenser. Vi ser at stadig flere norske bedrifter bruker strategisk design som et verktøy for å strekke seg etter ambisiøse, internasjonale mål, sier Thea Mehl, prosjektleder i Norsk Designråd.

 

– Konkurransen på verdensmarkedet er beintøff, og skal norske eksportbedrifter hevde seg må de tilby de smarteste og mest brukervennlige løsningene. Her spiller design en svært viktig rolle, sier næringsminister Trond Giske.

 

Giske skal holde åpningsinnlegget på Designdagen. – Norsk Designråd er en viktig rådgiver for videreutviklingen av innovasjonspolitikken til regjeringen, understreker næringsministeren.

 

Postbudenes kjørerevolusjon

Lag oss en postbil som bidrar til lavere kostnader, større effektivitet og mindre utslipp, lød utfordringen fra Posten Norge. Loyds Industri, en bedrift i Sarpsborg som tidligere bare hadde erfaring med innreding av biler, grep sjansen.

 

Resultatet ble Loyds Paxster, Europas mest effektive og miljøvennlige kjøreløsning for postbud. Nyvinningen tar ikke bare alle mulige ergometriske hensyn til postbudets arbeidshverdag, den kan til og med bidra til å forhindre belastningsskader.

 

Og siden Loyds Paxster utelukkende går på elektrisitet og er laget av resirkulerbare materialer, spares miljøet for opptil 2,1 tonn CO2 årlig for hver dieselbil den erstatter.

 

Takket være den nyutviklede designdoningen har Loyds nå vunnet en stor anbudskonkurranse med Posten. Totalt skal det leveres flere hundre biler over en periode på noen år, og de seks første settes snart inn på postruter i Kristiansand, Stavanger, Mandal og Lillehammer. Mot sommeren vil mest sannsynlig enda flere Loyds Paxster-biler rulle på norske veier.

 

Østfoldbedriften er også på vei inn på det internasjonale postmarkedet. – Vi kvalifisert til å delta i en anbudskonkurranse i Frankrike. Vi merker også stor interesse i Sverige, Danmark, Finland, Østerrike og flere andre land, sier Eirik Lier, markedssjef for Loyds Industri i Norge.

 

Trengte flere bein å stå på

I flere år hadde Loyds vært på jakt etter en god produktidé som kunne gi flere bein å stå på. Samtidig var Posten på utkikk etter en skikkelig arbeidsmoped for postdistribusjon i Norge.

 

– Vi var klare over at prosjektet ville by på mange utfordringer. Vi hadde en god idé om hvordan et kjøretøy som dette kunne lages, men å gå fra å produsere fastmonterte produkter til å levere arbeidsmaskiner var en stor overgang, sier Lier.

 

Derfor gikk Loyds grundig til verks. Daglig leder Lasse A. Hansen spilte en viktig rolle tidlig i prosjektet ved å få rett kompetanse og tilstrekkelig med ressurser på plass. Han har tidligere utviklet rullestolsuksessen Zenit, og tok med viktige erfaringer om intelligent styring inn i gruppen. Ulf Tolfsen, mannen bak de første sikkerhetsbeltelåsene i Europa og dessuten den personen som har registrert nest flest patenter i Norge, tok ansvaret for selve designet av kjøretøyet.

 

Brukervennlighet i førersetet

Designerne fulgte postbudene på jobb i all slags vær og vind, og observasjoner ned på detaljnivå ble systematisert. Deretter begynte det nitidige arbeidet med å bygge en prototype helt fra bunnen av. Eker Design, som har lang erfaring fra bilindustrien, ble hentet inn for å hjelpe til med modellering og ferdigutvikling av karosseridelene. Viktige hensyn som sittestilling, av- og påstigning, lastekapasitet og brukervennlighet havnet i førersetet.

 

En rekke grep ble tatt underveis i utviklingsprosessen. Designerne bygde et tak over mopeden for å holde posten tørr og omgå behovet for hjelm. Batteriene ble lagt lavt for best mulig stabilitet. Boksene med post kan håndteres på begge sider av kjøretøyet, og postbudene sitter på sadelseter som gjør det enklere å bevege seg ut og inn. Alt for å knipe inn på tidsbruk per brev, småpakke og brosjyre som leveres til deg og meg.

 

Etter mange runder ble kjøretøyet overlevert Posten for testing i felt. Tilbakemeldingene fra postbudene var entusiastiske: Batteriene varer hele ruten, ergonomien er god og det er mulig å kjøre helt opp til postkassene, noe som sparer både tid og krefter. Og med nyttelast på hele 200 kilo reduseres behovet for depotstopp underveis på ruten.

 

Neste generasjons vindturbiner

Den andre miljøpioneeren som er nominert til Hedersprisen for god design er Blaaster Wind Technologies. Vindturbiner er notorisk vanskelige å transportere og montere, og det norske vindturbinmarkedet har dessuten en rekke utfordringer; ekstreme klimatiske forhold, høyt lønnsnivå for driftspersonell og en vannkraftmettet norsk opinion som for alt i verden ikke vil ha en vindturbin i veien for solnedgangen.

 

Der andre kun så problemer har Blaaster Wind Technologies sett nye muligheter. Trønderbedriften har utviklet en modulbasert, robust vindturbin som er enkel å frakte, montere og vedlikeholde, og som kan forsyne 700 norske husstander med strøm.

 

– Vi mener selv at Blaaster DL101 representerer det beste av norsk teknologi, og etter lanseringen i fjor høst har vi merket stor interesse, spesielt fra land som Tyskland, Sverige, Kina og India. Nå håper vi at nominasjonen til Hedersprisen for god design kan vekke interessen for mulighetene som ligger i å utvikle avanserte totalprodukter som dette i Norge, sier Ove Pettersen, teknisk sjef for Blaaster Wind Technologies. Han understreker at selskapet ønsker å bygge opp sitt teknologisenter i Midt-Norge.

 

Knuste vindmyter

Eierne i Blaaster Wind Technologies har lenge sett et stort og uforløst potensial i utvikling av store, driftssikre vindturbiner med lave levetidskostnader. I bransjen hadde det festet seg en holdning om at slike turbiner var for tunge til å kunne transporteres, for store til å kunne serieproduseres og dermed ikke lønnsomme.

 

– En vindturbin veier til sammen flere hundre tonn. Den skal kunne håndteres i et verksted, transporteres på vanlige veier, løftes 100 meter opp i været og dessuten være en trygg arbeidsplass de neste 25 årene. Vi ønsket å lage en vindturbin som løste disse utfordringene, og som samtidig passet bedre for nordiske forhold enn de turbinene som allerede eksisterte på markedet, sier Pettersen.

 

Lokale ingeniørkrefter ble koblet inn, og Blaaster Wind Technologies innledet et samarbeid med blant andre Inventas Trondheim for å få hjelp med konseptutvikling, konstruksjon og industridesign. De ulike profesjonene har jobbet sammen i en dynamisk og tverrfaglig prosess der veien ble til underveis. Turbinoperatører har fortløpende gitt innspill og tilbakemeldinger. Utviklingstrinnene ble simulert i 3D, og det ble jobbet mye med materialvalg og mekaniske analyser. Utviklingsprosjektet strakte seg over flere år og hadde en prislapp på omkring 100 millioner kroner.

 

Revolusjonerende enkelt

Løsningen ingeniørene og designerne i Trøndelag landet på var like revolusjonerende som den var enkel: En modularisert vindturbin med deler som kan fraktes hver for seg på vanlige veier. Dermed ble det mulig å lage en mindre innviklet løsning uten bruk av girbokser og kompliserte komponenter, noe som gjør installasjonen enklere og reduserer vedlikeholdskostnadene. Resultatet er en mer robust turbin som er bedre egnet for et røft nordisk klima.

 

Hedersprisen for god design deles ut 17. april på DogA Norsk Design- og Arkitektursenter i Oslo under Designdagen 2013. Arrangementet er åpent for alle som melder seg på. Norsk Designråd byr på foredrag med noen av verdens fremste kapasiteter på design. Priser og utmerkelser skal deles ut på ettermiddagen.

(Pressenytt)

 

 

* Mer informasjon om Designdagen 2013: http://www.norskdesign.no/designdagen/et-magisk-moete-mellom-design-og-innovasjon-article23061-9007.html

 

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819

* Norsk Designråd, prosjektmedarbeider Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639

* Loyds Industri AS, markedssjef i Norge, Eirik Lier, mobil 995 23 848

* Blaaster Wind Technologies, teknisk sjef Ove Pettersen, mobil 412 11 721

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, mobil 907 65 971

 

 

 

 

 

Bildetekst1:

Loyds Industri og Eker Design er nominert til Hedersprisen for god design for Loyds Paxster. Foto: Marius Wallin

 

Bildetekst2:

Blaaster Wind Technologies og Inventas Trondheim er nominert til Hedersprisen for god design for Blaaster DL101. Foto: Blaaster WT

 

Bildetekst3:

– Stadig flere norske bedrifter bruker strategisk design som et verktøy for å strekke seg etter ambisiøse, internasjonale mål, sier Thea Mehl i Norsk Designråd. Her sitter hun og kollega Line Aandal Røijen (t.h.) på postbilen Loyds Paxter, iført bekledning fra Redningsselskapet. Foto: Johnny Syversen

FAKTABOKSER:

Her er de nominerte til Hedersprisen for god design 2013

Juryen nominerer kandidater som utmerker seg spesielt blant årets mottakere av Merket for god design. Blant årets søkere er følgende 4 kandidater blitt plukket ut:

 

Produkt: Stay.com
Bedrift: Stay AS
Design: Unfold

Last ned jurykjennelsen her: http://www.norskdesign.no/nominert/stay-com-article24073-621.html


Produkt: Loyds Paxster
Bedrift: Loyds Industri og Posten Norge
Design: Loyds Industri og Eker Design
Last ned jurykjennelsen her: http://www.norskdesign.no/nominert/loyds-paxter-article24070-621.html


Produkt: Blaaster DL101
Bedrift: Blaaster Wind Technologies
Design: Inventas Trondheim

Last ned jurykjennelsen her: http://www.norskdesign.no/nominert/blaaster-dl101-article24069-621.html


Produkt: Ny visuell identitet
Bedrift: Redningsselskapet
Design: Tangram Design

Last ned jurykjennelsen her: http://www.norskdesign.no/nominert/redningsselskapet-article24074-621.html

 

 

Merket for god design:

* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk Designråd

* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter

* Bedrifter og designbyrå søker med produkter eller løsninger de har utviklet i fellesskap

* I år var det 143 søkere

* 17. april mottar 39 av disse Merket for god design

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Loyds Paxster Open4. Foto Marius Wallin.jpg 26,78 kB (3644x2604)
Bilde - vedlegg til sak Blaaster1 foto Blaaster.jpg 3,89 kB (3131x4697)
Bilde - vedlegg til sak hovedbilde.jpg 3,94 kB (5384x3592)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 02.04.2013 08:20
Teknisk løsning ZEVS AS