Spar miljøet for 6000 bilers CO2-utslipp
Ett eneste kilo kan nemlig utgjøre en stor forskjell, viser tall fra Grønt Punkt Norge.
Hvis Norges 5,2 millioner innbyggere kildesorterer ett kilo plast mer per år, utgjør det totalt 5200 tonn resirkulert plast hvert eneste år. Av dette blir urenheter, etiketter og fragmenter som ikke egner seg for gjenvinning skilt fra og resten går videre til produksjon av nye plastprodukter.
Stort potensial
Hvis alle gjør en liten ekstra innsats, vil dermed rundt 4000 tonn ekstra plast bli resirkulert. Hvert tonn som resirkuleres gir 2,7 tonn reduksjon i CO2-utslippene. Kildesorterer vi ett kilo ekstra hjemme, reduserer dermed utslippene til atmosfæren med potensielt 11232 tonn CO2 hvert år.
Det årlige CO2-utslippet fra 5750 biler beregnes til sammen til 11212,5 tonn.* Et ekstra kilo plast til gjenvinning fra Ola Nordmann sparer altså miljøet for mer CO2-utslipp enn utslippet fra 5750 biler - hvert eneste år.
– Dette viser at selv mindre tiltak gir betydelige gevinster for miljøet. Nordmenn er i internasjonal sammenheng flinke til å levere inn plastemballasje for gjenvinning, men jeg oppfordrer alle nordmenn til å bli enda flinkere, sier Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge.
Grønt Punkt drifter plastreturordningen i Norge. På få år har mengden plastemballasje som gjenvinnes her i landet økt betydelig. Det kommer dels av at stadig flere kommuner etablerer plastinnsamling for innbyggerne og dels av at folk er blitt mer oppmerksom på at også plast kan leveres til gjenvinning.
Mye gjenvinnes
– Biler og fly er ikke de eneste kildene til CO2-utslipp, slik man av og til kan få inntrykk av ved å lese avisene. Produksjon og brenning av plast gir utslipp av denne klimagassen, og derfor er det viktig å resirkulere plasten for å redusere CO2-utslippene, sier Røine.
De aller fleste husstander i Norge kan levere sin plastemballasje til gjenvinning, mens det i mange andre land kun finnes systemer for plastflasker og plastbeholdere. Gjenvinningsgraden er også blitt høyere.
– Miljøgevinsten av plastgjenvinning er stor. Den innleverte plasten resirkuleres og går til produksjon av nye plastprodukter, sier Røine.
*En gjennomsnittlig ny bil slipper ut 130 gram CO2- per kilometer. Kjører bilen i snitt 15.000 kilometer per år, slipper den ut 1950 kilo eller 1,95 tonn CO2- per år. 5750 biler med et utslipp på 1,95 tonn hver blir 11212,5 tonn.
Fakta om plastemballasje:
- I 2014 kildesorterte den norske befolkningen cirka 30.000 tonn husholdningsplast.
- I 2015 har om lag 95 prosent av befolkningen mulighet til å levere plastemballasje til gjenvinning gjennom kommunale ordninger.
- Nye tall fra Ipsos viser at kun en fjerdedel av befolkningen ofte leverer skitten plast til gjenvinning, noe som betyr at tre fjerdedeler er bevisst på at plasten bør være ren for at den skal kunne gjenvinnes.
Grønt Punkt Norge:
- Grønt Punkt Norge sikrer finansiering av returordninger for plast-, metall- og glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp.
- Selskapet drifter også returordningene for plastemballasje, drikke- og emballasjekartong.
- Grønt Punkt Norge eies av materialselskapene, og er et nonprofit-selskap med mål om å få alle med på næringslivets emballasjedugnad.
Kontaktperson:
Grønt Punkt Norge v/ kommunikasjonssjef Kari-Lill Ljøstad, mobil 95063805.
Bildetekst:
DET NYTTER. – Selv mindre miljøtiltak kan gi betydelige gevinster, sier Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge. Foto: Johnny Syversen
- Grønt Punkt Norge sikrer finansiering av returordninger for plast-, metall- og glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp.
- Selskapet drifter også returordningene for plastemballasje, drikke- og emballasjekartong.
- Grønt Punkt Norge eies av materialselskapene, og er et nonprofit-selskap med mål om å få alle med på næringslivets emballasjedugnad.