Miljøovervåking på dypt vann får designhjelp
Gründerbedriften Biota Guard har vekket betydelig oppsikt med sin biologiske teknologi for å måle utslipp ved oljeinstallasjoner til havs. Sensorene er nemlig levende blåskjell. I løpet av de siste fem årene har selskapet femdoblet antall ansatte og utløst opp mot 40 millioner kroner i investeringer til forskning og utvikling.
Nå kastes blikket mot dypere farvann. Behovet for overvåking i arktisk hav ned mot 500 meter øker stadig. Derfor har Biota Guard fått 350 000 kroner av Designdrevet innovasjonsprogram (DIP) for å videreutvikle løsningen slik at den kan fungere i det røffe miljøet, og som skal åpne dører inn i olje- og gassindustri over hele verden. Biota Guard skal bruke interaksjonsdesignere og industridesignere for å utvikle konseptet helt fra bunnen. Arbeidet skal forankres i brukerinnsikt og tilbakemeldinger fra kunder.
– Tradisjonelt har ikke design stått spesielt sterkt i olje- og gassektoren, men de siste årene har vi sett at bransjen virkelig har fått øynene opp for innovasjonspotensialet som ligger i designmetodikk. Ved hjelp av designere kan bransjeaktørene tenke nytt rundt kompliserte problemstillinger, blant annet miljøutfordringer, sier Anita C. Drabløs, prosjektleder for DIP i Norsk Designråd.
7 millioner til 15 nyskapingsprosjekter
DIP ledes av Norsk Designråd. I alt 15 prosjekter over nesten hele landet mottar til sammen i underkant av sju millioner kroner fra DIP i 2013. Totalt er det blitt delt ut 32 millioner kroner til 84 prosjekter over en femårsperiode og nå begynner suksesshistoriene for alvor å komme.
I fjor mottok Oslo universitetssykehus DIP-midler til et pilotprosjekt som skulle få ned ventetiden for brystkreftpasienter. Tidligere denne måneden ble resultatet av dette banebrytende DIP-prosjektet presentert: Pasienter som tidligere har måttet vente i opptil 12 uker på å få time til diagnose, blir nå innkalt i løpet av 48 timer. Dette er en reduksjon i ventetiden på imponerende 90 prosent.
(Pressenytt)
Her er alle årets DIP-mottakere: http://www.norskdesign.no/nyheter/syv-millioner-til-innovasjonsprosjekter-article25411-8849.html
Bildetekst:
FOKUS PÅ BRUKEREN: – Design som innovasjonsverktøy setter brukeren i sentrum. Det gir radikalt bedre produkter og tjenester, sier Anita C. Drabløs, prosjektleder for DIP i Norsk Designråd. Her sammen med kollega Cathrin Blitzner Møller (t.h.). Foto: Jørgen Lie Furuholt
FAKTABOKS
Dette er Designdrevet innovasjonsprogram (DIP):
* Regjeringen har siden 2009 gitt øremerkede midler til Designdrevet Innovasjonsprogram (DIP).
* Norsk Designråd leder programmet i samarbeid med Norges forskningsråd og Innovasjon Norge
* Hensikten er å teste ut helt nye innovasjonsverktøy som bygger på systematiske brukerstudier og designmetodikk hvor målet er å øke treffsikkerheten og øke innovasjonsgraden i norske bedrifter og offentlige foretak.
* Gjennom å stimulere til kompetanseoppbygging og investeringer i idéfasen bidrar DIP til at nye produkter og tjenester gir økt konkurransekraft og enda større brukertilfredshet.
* Siden første utdeling har hele 624 virksomheter fra 90 bransjer søkt om til sammen 291 millioner kroner fra programmet.
* I løpet av fem år er det delt ut 32 millioner kroner til i alt 84 prosjekter.
Les mer på www.norskdesign.no/dip
Kontaktpersoner:
* Norsk Designråd, prosjektleder for DIP, Anita Cecilie Drabløs, mobil 918 20 249
* Norsk Designråd, direktør FoU og innovasjonsprogrammer Skule Storheill, mobil 901 03 361
* Biota Guard, Bjørn Lingjerde, mobil 476 06 398