Julen er høysesong for elektriske og elektroniske produkter
Nordmenn handler elektronikk for nesten 29 milliarder i året, viser tall fra SSB. Og julen er høysesong for elektronikkhandel. Øverst på ønskelisten troner nettbrett og trådløse lydprodukter.
Enten du kjøper nettbrett, ny mobiltelefon eller en TV er varen pakket godt inn for å unngå skade. Og nordmenn handler mye elektroniske og elektriske produkter. I 2013 handlet vi for over 28 milliarder kroner ifølge SSBs omsetningstall. Deres importstatistikk viser at handelen har økt med over 8% i 2014. Papp, kartong og plast som beskytter disse produktene utgjør årlig hele 40 000 tonn. Med mange harde pakker under treet, havner mye av emballasjen hjemme hos folk i julen.
– Emballasjen beskytter elektronikk mot støt og skader, og har derfor en viktig funksjon. Det er like fullt viktig at den kildesorteres slik at vi tar best mulig vare på miljøet, sier Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge.
Bransjen tar ansvar
Helge Åmotsbakken, miljødirektør i Elkjøp, kan fortelle at trådløse lydprodukter, nettbrett og smarttelefon er de store bestselgerne nå i desember. Med økt handel og forbruk før jul, er Åmotsbakken ekstra opptatt av å tenke miljø.
– Vi har et stort ansvar ettersom vi er en såpass stor aktør. Vi jobber kontinuerlig med miljøspørsmål og samler inn cirka 35 000 tonn kasserte el-produkter i året som gjenvinnes. Gjennom avtalen med Grønt Punkt tar vi ansvar for at all emballasjen som sendes ut på markedet blir forsvarlig gjenvunnet. Vi jobber med miljø på mange fronter og er den eneste elektrokjeden her i landet som har en egen miljøavdeling, forteller miljødirektøren.
En samarbeidsavtale mellom Grønt Punkt Norge og flere av returselskapene for EE-produkter har gjort det enklere for produsenter og importører å ta miljøansvar for emballasjen rundt produktene.
Avtalen gjør at EE-selskapene kan tilby sine medlemmer å rapportere bedrifters emballasjebruk til Grønt Punkt, som dermed kan fakturere bedriften direkte. Elkjøp, Komplett og Lefdal er blant mange elektronikkforhandlerne som har inngått et samarbeid med Grønt Punkt Norge.
Håper flere tar miljøansvar
Jaana Røine i Grønt Punkt Norge ser gjerne at flere blir med på emballasjedugnaden.
– Mengden emballasje fra elektriske og elektroniske produkter er stor, og alle virksomheter bør ta miljøansvar for dette. I tillegg er emballasjen rundt disse produktene, sammen med leketøy, spesielt utsatt for kritikk om overemballering. Da er det ekstra viktig å bidra inn i gode returordninger for emballasjeavfallet, for å kunne vise at miljøansvaret er ivaretatt, sier Røine.
(Pressenytt)
Bildetekst:
Nettbrett øverst på ønskelisten: Desember er høysesong for handel av forbrukerelektronikk, og mye av emballasjen havner hjemme hos folk. Da er det ekstra viktig å kildesortere. Foto: Johnny Syversen
Kontaktperson i Grønt Punkt Norge:
Kommunikasjonssjef Kari-Lill Ljøstad, telefon 95 06 38 05
Grønt Punkt Norge
* Grønt Punkt Norge sikrer finansiering av returordninger for plast-, metall- og glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp.
* Selskapet drifter også returordningene for plastemballasje og drikke- og emballasjekartong.
* Grønt Punkt Norge eies av materialselskapene og er et nonprofitt-selskap med mål om å få alle med på næringslivets emballasjedugnad.
Fakta om EE-emballasje og gjenvinning:
- Emballasje rundt elektriske og elektroniske produkter utgjør årlig om lag 40 000 tonn. Hadde alt dette blitt kildesortert riktig hadde vi spart miljøet for rundt 50 000 tonn CO2.