presseticker

Skip to main content

Hordalandsbedrifter må ta større miljøansvar

  Publisert: 30.07.2013 07:20 - av  Stefan Thorsteinsen

KILDESORTERER: – Vi kildesorterer 80 prosent av eget avfall fra produksjonen, samtidig som våre ansatte kildesortere på kontorene, forteller Atle Engelsen, leder for kommunikasjon og samfunnsansvar i Friele. Foto: Friele

På bildet: Atle Engelsen, leder for kommunikasjon og samfunnsansvar i Friele. Foto: Friele

KOMMER ALLE TILGODE: – Gode fellesløsninger kommer ikke bare oss i Q-Meieriene til gode, men også forbrukerne, sier administrerende direktør i Q-Meieriene, Bent Myrdal. Foto: Einar Irjan Ananiassen

Oslo: Én av fem bedrifter i Norge dropper å betale for gjenvinning av emballasje. Kaffehuset Friele tar imidlertid miljøansvar på alvor. – For oss er det en selvfølge å bidra i miljødugnaden, sier Atle Engelsen.

Innsamling, kildesortering og gjenvinning er en viktig del av kampen for miljøet. Likevel er det i dag flere av dem som selger og produserer varer som ikke betaler for gjenvinning av emballasjen. Hver femte bedrift på landsbasis er per i dag ikke med i Grønt Punkts returordning for emballasje. Atle Engelsen, leder for kommunikasjon og samfunnsansvar i Friele, mener det er uheldig at alle støtter opp under arbeidet.

 

– Medlemskapet i Grønt Punkt er viktig for oss. Siden 2008 har vår strategi vært å drive virksomheten med minst mulig negativ miljøpåvirkning. Vi ble Miljøfyrtårnsertifisert i 2011, og vi kildesorterer 80 prosent av eget avfall fra produksjonen. Dessuten lar vi våre ansatte kildesortere på kontorene. Vi må også innfri krav fra våre kunder som ønsker at vi tar ansvar, og vi stiller krav til våre leverandører, forteller Engelsen.

 

I Hordaland er 264 bedrifter medlem av ordningen per dags dato. Også Q-Meieriene er opptatt av å ta samfunnsansvar.

– Det burde være en selvfølge at alle bedrifter er miljøbevisste. Brukere av emballasje bør bidra til gjenvinning av den. Gode fellesløsninger kommer ikke bare oss i Q-Meieriene til gode, men også forbrukerne som på grunn av gode felles gjenvinningssystemer betaler mindre for melken. Hovedgevinsten er at vi får et bedre miljø, og det motiverer oss til å finne nye smarte og fornuftige emballasjeløsninger, sier Bent Myrdahl. administrerende direktør hos Q-Meieriene.

Sniker seg unna

I 1995 vedtok Stortinget at næringslivet selv skal organisere returordninger for gjenvinning av brukt emballasje. Grønt Punkt er næringslivets redskap for å sikre finansieringen av disse returordningene. Gjenvinning av plastemballasje, emballasjekartong og drikkekartong i Norge driftes av Grønt Punkt i samarbeid med kommuner og private renovasjonsselskaper.

 

I 2012 ble det brukt over 63 000 tonn plastemballasje og mer enn 9 000 tonn isopor i næringslivet.

 

I 2012 sørget bedrifter som var medlem av Grønt Punkt for en reduksjon i CO2-utslipp på 400 000 tonn.

 

– Våre medlemmer gjør i dag en fantastisk innsats for miljøet og samfunnet. Det er viktig at all emballasje samles inn, sorteres og blir gjenvunnet, samtidig som det bør være en rettferdig fordeling av gjenvinningskostnadene. Dessverre er det slik at noen virksomheter som bruker emballasje står utenfor ordningen og dermed gjør seg til gratispassasjerer, forklarer Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge.

 

Krav fra det offentlige

Fornyings- og administrasjonsdepartementet besluttet i 2009 at offentlige virksomheter skal kreve at deres leverandører er medlem i en returordning for brukt emballasje. Dette gjør det også vanskeligere for bedrifter å stå utenfor den felles miljødugnaden.

 

– For at vi skal klare å få med oss hele næringslivet, er vi avhengige av at det offentlige bruker den makten de har som storkunder. Per i dag er 72 av 428 kommuner kontrollmedlem i Grønt Punkt, og på den måten stille miljøkrav til sine leverandører, forteller Røine.

(Pressenytt)

Bildetekster:

KILDESORTERER: – Vi kildesorterer 80 prosent av eget avfall fra produksjonen, samtidig som våre ansatte kildesortere på kontorene, forteller Atle Engelsen, leder for kommunikasjon og samfunnsansvar i Friele.

KOMMER ALLE TILGODE: – Gode fellesløsninger kommer ikke bare oss i Q-Meieriene til gode, men også forbrukerne, sier administrerende direktør i Q-Meieriene, Bent Myrdal. Foto: Einar Irjan Ananiassen

 

Kontaktpersoner:

* Grønt Punkt, leder Medlemskap Lars Brede Johansen, telefon 22 12 15 00

* Grønt Punkt, administrerende direktør Jaana Røine, telefon 22 12 15 00

 

Faktaboks:

Hvem er ansvarlig for gjenvinning?

I 1995 vedtok Stortinget at næringslivet selv skal organisere returordninger for gjenvinning av brukt emballasje. Det grunnleggende prinsippet er at forurenser betaler.

  • Grønt Punkt er næringslivets redskap for å sikre finansieringen av returordningene for emballasje. Alle som produserer eller selger produkter med emballasje kan være medlem i Grønt Punkt og på den måten være med å ta sin del av miljøansvaret.
  • Grønt Punkt-medlemmer betaler for at det som kildesorteres også gjenvinnes. De som ikke betaler vederlag belaster likevel returordningene med kostnader som Grønt Punkt-medlemmer betaler og er derfor gratispassasjerer.
  • Grønt Punkt er et non-profit-selskap.

 

For mer informasjon: www.grontpunkt.no

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Grønt Punkt, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 30.07.2013 07:20
Teknisk løsning ZEVS AS