presseticker

Skip to main content

Halvparten kaster kaffeposen feil

  Publisert: 03.05.2012 06:50 - av  Tale B. Jordbakke

Om lag halvparten av alle kaffeposer havner i søpla. Egentlig skal de sorteres med plast. Foto: Tale Jordbakke/Pressenytt

Grønt Punkt oppfordrer flere produsenter til å merke emballasjen slik at det blir lettere for forbruker. Foto: Grønt Punkt

Oslo: Mange av oss kaster kaffeposen og annet tomgods i feil dunk. Nå oppfordrer Grønt Punkt flere produsenter til å merke produktene.

Nye systemer for kildesortering av eget husholdningsavfall har feid innover landet de siste årene, og i dag har nærmere 90 prosent av befolkningen mulighet til å kildesortere også plastemballasje i hjemmet. Likevel er det mange av oss som er usikre på hvor forskjellige typer emballasje hører hjemme, viser en ny undersøkelse gjennomført av YouGov på vegne av Grønt Punkt.

 

Bare en tredjedel sorterer kaffeposen sammen med annen plastemballasje, der den hører hjemme. 47 prosent oppgir at de kaster den i søpla, mens 3 prosent kaster den sammen med metall.

 

– Vi vet at langt flere enn en tredjedel ønsker å kildesortere avfallet sitt riktig, så når så mange kaffeposer, potetgullposer og annen emballasje havner i restavfallet tror vi dette først og fremst skyldes uvitenhet, sier Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge.

 

Tre av fire ser etter miljømerking

Nå ønsker Grønt Punkt som drifter returordningene for plastemballasje, emballasjekartong og drikkekartong i Norge, å gjøre det enklere for forbrukere å sortere riktig. – Vi vil hjelpe forbrukerne til å ta riktige miljøvalg, ved å oppfordre dagligvareprodusentene til å merke emballasjen slik at det blir lettere å forstå hvor emballasjen hører hjemme, sier Røine. Hun legger til at flere av kaffeposene er merket, men at mange mangler fremdeles.

 

I undersøkelsen kommer det fram at hele tre av fire nordmenn ser etter miljømerking på produktene når de handler. Derfor tror Grønt Punkt Norge at kildesorteringsmerking er nyttig for forbrukerne.

 

– Vi ønsker å gi produsentene muligheten til å forenkle kildesortering hjemme hos folk. Forbrukerne er positive til at produkter merkes med miljønyttig informasjon, så dette er en vinn-vinn-situasjon for alle – ikke minst for miljøet, sier Røine. Hun forteller at Grønt Punkt har laget en egen veileder for emballasjemerking som skal være til hjelp for produsentene.

 

– Lag mer miljøvennlig emballasje

I Norge ble det i fjor samlet inn nærmere 27 000 tonn plastemballasje og nær 400 millioner drikkekartonger fra husholdningene. Dette er emballasje som får nytt liv og sparer miljøet for bruk av nye ressurser.

 

– Dersom forbrukerne ikke vet hvor de skal kaste emballasjen, stopper jo kretsløpet. Derfor mener vi at merking av hvordan emballasje skal sorteres er viktig å få med på pakningen, sier Røine.

(Pressenytt)

Kontaktperson:

* Grønt Punkt, kommunikasjonsrådgiver Arve Martinsen, mobil 47 38 98 18.

Faktabokser:

Dette er saken:

* 47 prosent av nordmenn kaster kaffeposen i restavfallet, viser ny undersøkelse. Den hører egentlig hjemme i returordningen for plastemballasje. 3 prosent kaster den sammen med metall.

 

* Grønt Punkt ønsker at produsentene skal merke produktene med kildesorteringsmerker som viser hvor den tomme emballasjen hører hjemme. 3 av 4 nordmenn oppgir i undersøkelsen at de ser på miljømerking når de handler.

 

* Veilederen for miljømerking av produkter finnes på www.emballasjemerking.no

 

Her er de vanligste plastsorteringsfeilene:

* Kaffeposen: Skal i plastinnsamling

* Potetgullposen: Skal vanligvis i plastinnsamling – se etter merke på posen

* Pappvin: Kartong med papir, innerposen skylles og legges med plastinnsamling

* Ketsjupflasken: Skyldes i kaldt vann, så plastinnsamling

 

 

Grønt Punkt Norge:

* Grønt Punkt Norge sikrer finansiering av returordninger for plast- metall- og glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp.

* Selskapet drifter også returordningene for plastemballasje, drikke- og emballasjekartong.

* Grønt Punkt Norge eies av materialselskapene, og er et nonprofit-selskap med mål om å få alle med på næringslivets emballasjedugnad.

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak kaffepose 011.JPG 4,07 MB (2315x3337)
Bilde - vedlegg til sak kaffepose med merke.jpg 4,42 MB (3872x2592)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Grønt Punkt, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 03.05.2012 06:50
Teknisk løsning ZEVS AS