Fylkesmannen i Nordland tar miljøansvar
Innsamling, kildesortering og gjenvinning er en viktig del av kampen for miljøet. Likevel er det i dag flere av de som selger og produserer varer som ikke er med på å betale for gjenvinning av emballasje. Miljøvernminister Bård Vegar Solhjell understreker at det offentlige i enda større grad bør benytte seg av den påvirkningskraften de har.
– Det offentlige gjør innkjøp for 400 milliarder i året og har derfor stor mulighet til å påvirke leverandører til å ta miljøansvar, sier miljøvernministeren.
Vil ha med kommunene i Nordland
Fornyings- og administrasjonsdepartementet besluttet i 2009 at offentlige virksomheter skal kreve at deres leverandører er medlem i en returordning for brukt emballasje. Per i dag er seks av 18 fylkesmenn kontrollmedlem i Grønt Punkts returordning. Tallet på kommuner er kun 62 av 429. Foreløpig er ingen kommuner i Nordland med i ordningen, til tross for at fylkesmannen går foran med et godt eksempel.
Fylkesmannen i Nordland er svært opptatt av å bidra i miljødugnaden. Nå oppfordrer Hill-Marta Solberg alle nordlandskommunene til å være med på spleiselaget for gjenvinning av emballasje.
– Vår visjon er å virke til Nordlands beste, og kontrollmedlemskap i Grønt Punkt er ett av flere miljøtiltak. Jeg håper kommunene i fylket også vil se verdien av å være med i denne ordningen, sier Solberg.
Hun er overrasket over at ikke flere kommuner er kontrollmedlem per i dag.
– Her ser vi et åpenbart forbedringspotensial. Vi vet hvor viktig det er for miljøet å håndtere emballasje og annet avfall på best mulig måte. Nå vil vi gjerne ha flere med oss i dette arbeidet, oppfordrer Solberg.
– Avhengig av kontrollmedlemmer
Returordningene av plastemballasje, emballasjekartong og drikkekartong i Norge driftes av Grønt Punkt i samarbeid med kommuner og private renovasjonsselskaper. Ordningene finansieres av medlemmer fra næringslivet. Det offentlige kan gjennom gratis kontrollmedlemskap kreve at deres leverandører er med på dette spleiselaget.
– Vi er veldig avhengige av våre kontrollmedlemmer. De gjør en usedvanlig viktig jobb for miljøet og samfunnet. For at vi skal klare å få med oss hele næringslivet, er vi avhengige av at det offentlige bruker den makten de har som storkunder, sier Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge.
(Pressenytt)
BILDETEKST: Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt. Foto: Grønt Punkt Norge
Kontaktperson:
* Grønt Punkt, kommunikasjonssjef Eirik Oland, telefon 22 12 15 00
Hvem er ansvarlig for gjenvinning?
I 1995 vedtok Stortinget at næringslivet selv skal organisere returordninger for gjenvinning av brukt emballasje.
- Grønt Punkt er næringslivets redskap for å sikre finansieringen av returordningene for emballasje. Alle som produserer eller selger produkter med emballasje kan være medlem i Grønt Punkt og på den måten være med å ta sin del av miljøansvaret. Grønt Punkt-medlemmer betaler for at det som kildesorteres også gjenvinnes. Emballasje som kildesorteres, hvor importør eller produsent ikke har betalt vederlag til Grønt Punkt, belaster returordningene med kostnader som Grønt Punkt-medlemmer betaler. De som ikke betaler vederlag er derfor gratispassasjerer.
- Grønt Punkt er et non-profit-selskap.
Hva er kontrollmedlemskap?
I Grønt Punkt finnes det to typer medlemskap som er med å sikre miljøriktig håndtering av emballasje: Standardmedlem og kontrollmedlem. Standardmedlemskap gjelder for de som selv produserer eller importerer varer med emballasje. Kontrollmedlemskap er et gratismedlemskap for aktører som krever at deres vareleverandører er medlem av en returordning.
Hva er en returordning for emballasje?
- En returordning for emballasje sikrer at den emballasjen som kildesorteres blir gjenvunnet på en hensiktsmessig måte.
- Grønt Punkt-ordningen er en returordning som sikrer gjenvinning av kildesortert emballasje.
- Grønt Punkt rapporterer årlig gjenvinningsresultater til Klima- og forurensningsdirektoratet (Klif).
Hvorfor trenger vi egentlig emballasje?
I dagens samfunn er de fleste varer emballert, og emballasje får ofte mye ufortjent kritikk. Emballasjen er nødvendig for at varen skal komme fram til forbrukeren hel og i god stand, og den skal selvfølgelig også virke salgsfremmende. Enkle regnestykker viser at uten emballasje hadde varer og produkter i langt større grad blitt ødelagt.