Emballasje på frukt og grønt sparer miljøet
I en fersk undersøkelse gjennomført av YouGov på vegne av Næringslivets emballasjeoptimeringskomité (NOK) sier 77 prosent av befolkningen at de foretrekker å handle frukt og grønt i løsvekt når de er i dagligvarebutikken. Bare åtte prosent foretrekker å handle frukt og grønt som er ferdig innpakket. Realiteten er at løsvekt ikke trenger å være den beste løsningen for miljøet.
– Øker holdbarheten
Litt mer emballasje kan ofte være bedre enn litt for lite, mener Næringslivets emballasjeoptimeringskomité. Deres oppgave er å motivere til miljøforbedringer og nyvinninger på emballasje.
– Mange har en oppfatning at emballasje på frukt og grønt er unyttig. Men når slike produkter består av 75 til 95 prosent vann, vil riktig emballasje gjøre at varen holder lenger. Den er også med på å minimere skade som både kan skje under frakt og i frukt- og grøntdisken. Riktig emballasje vil dermed minske svinn betydelig, sier Kari Bunes i Den norske emballasjeforening, som drifter NOK-arbeidet.
Løsvekt gir også plastavfall
At emballasje kan ha positiv innvirkning på miljøet, vet matprodusentene som lenge har jobbet med å utvikle smarte løsninger. BAMA har i mange år handlet etter en bærekraftig miljø- og emballasjestrategi, utarbeidet i nært samarbeid med Bellona. Informasjonssjef Hanne Linnert i Bama forteller at i tillegg til å skape mer svinn, kan løsvekt heller ikke regnes som helt uemballert.
– Løsvektproduktene pakkes i ytteremballasje i form av kasser og esker på vei til butikkene. De fleste som handler legger også selv frukt og grønnsaker i en plastpose før de tar dem med hjem, sier Linnert.
Gir stor miljøgevinst
Utviklingen av smartere emballasje har pågått i mange år, og bidrar til at man i dag spiser mer av det som produseres. – Da moreller ble solgt i løsvekt lå svinnet på 15 prosent. Når disse nå pakkes i halvkilosposer, ligger svinnet på to prosent. Det gir en stor miljøgevinst, samtidig som det er med på å redusere risikoen for overføring av blant annet håndsmitte ved at færre berører varen, sier Linnert.
En nylig gjennomført undersøkelse som Nielsen Norge har gjort for Bama viser at forbrukere ønsker fersk frukt og grønt av høy kvalitet, og et bredt utvalg. – Her er emballasje et viktig virkemiddel for å bevare kvaliteten, tilby et større mangfold, informere om produktets egenskap og ikke minst ivareta lovpålagt merking. Emballasjen er under en kontinuerlig utvikling for å redusere svinn og skåne miljøet, sier Linnert.
(Pressenytt)
­
Bildetekst:
Mer miljøvennlig: Med god emballasje er svinnet i butikk redusert med nesten 90 prosent på moreller, forteller Informasjonssjef Hanne Linnert i Bama. Foto: Grønt Punkt Norge
Faktaboks:
Emballasjeoptimering er kontinuerlige forbedringer av emballasjen i hele verdikjeden. Tilstrekkelig beskyttelse av den emballerte varen gjennomføres med lavest mulig ressursbruk og miljøbelastning og høyest mulig grad av materialgjenvinning og energiutnyttelse.
Næringslivets emballasjeoptimeringskomité har representanter fra: NHO Mat og Drikke, Dagligvareleverandørenes Forening, Dagligvarehandelens Miljøforum, Norske Bølgepappfabrikkers Forening, Norsk Drikkekartonginformasjon, Norsk Industri, NHO, Grønt Punkt Norge og Den norske emballasjeforening.
(Pressenytt)
Kontaktpersoner:
* Grønt Punkt Norge, kommunikasjonssjef Kari-Lill Ljøstad, mobil 95 06 38 05
* Den norske emballasjeforening, direktør Kari Bunes, mobil 951 44 973