Derfor kildesorterer du ikke avfallet ditt
– Her var det mange dårlige unnskyldninger for å ikke gjøre en miljøinnsats, sier Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge, når hun får se listen over nordmenns vanligste unnskyldninger for å la være å kildesortere.
For selv om folk flest er ganske gode til å kildesortere alt fra drikkekartong til plast- og metallemballasje, er det ikke alltid vi er like flinke.
Rot under kjøkkenbenken
I en spørreundersøkelse YouGov har gjennomført for Grønt Punkt Norge blir 1 000 nordmenn spurt om de vanligste årsakene til at de ikke kildesorterer avfallet sitt.
Mens 14 prosent svarer at de mangler en passende løsning for avfallssortering hjemme, svarer ni prosent at de ikke ønsker å forholde seg til flere avfallsposer og -bøtter.
– Det er ikke vanskelig å tilrettelegge for kildesortering hjemme. Du kan enten bygge en løsning selv, eller kjøpe et ferdig system med flere avfallsbøtter i butikken, sier Røine.
Ikke stress med kildesorteringen
12 prosent svarer at de ikke orker å kildesortere, mens 10 prosent ikke har tid. Og tre prosent vil heller se på TV.
– Jeg forstår godt at man ikke alltid har tid eller energi til å kildesortere avfall. Det er mange, særlig småbarnsfamilier, som sitter i tidsklemma. Likevel, det går faktisk an å sette den tomme juicekartongen på kjøkkenbenken og heller kildesortere den senere, er rådet fra Jaana Røine.
Vil ha bedre merking
Nesten én av fem svarer i undersøkelsen at de av og til ikke forstår hva slags materiale avfallet er laget av. Disse får mer sympati fra sjefen i Grønt Punkt Norge.
– Det er det ikke alltid så lett, særlig siden enkelte emballasjetyper kombinerer ulike materialer. For eksempel er noen snacksposer kledd med aluminiumsfilm på innsiden. Disse lar seg ikke gjenvinne og kan derfor like godt gå i restavfallet og energiutnyttes lokalt. Her arbeider vi for å få produsentene til å merke emballasjen sin bedre, eller aller helst unngå å kombinere ulike materialer, sier hun.
Litt under halvparten av respondentene i undersøkelsen, 47 prosent, er av det karakterfaste slaget. De kildesorterer etter eget utsagn alltid avfallet sitt, så lenge muligheten er til stede, og får stjerne i boka fra Røine.
– Å være miljøvennlig handler om alle de små og store valgene du tar i hverdagen, enten det er flyturer og bilkjøp eller den tomme maisboksen du skyller og sorterer selv om du egentlig har mest lyst til å synke ned i sofaen. De som alltid kildesorterer fortjener en god, grønn miljøklem, sier hun.
(Pressenytt)
Bildetekster:
SORTERING. De fleste nordmenn kildesorterer avfallet sitt, men vi er ikke alltid like flinke. Foto: Fartein Rudjord
HVA GÅR HVOR? Det er ikke alltid lett å vite hva en emballasje er laget av. Grønt Punkt jobber for at produsentene skal bli flinkere med merking. Foto: Fartein Rudjord
DÅRLIGE UNNSKYLDNINGER. – Undersøkelsen vår avdekker mange dårlige unnskyldninger for å ikke gjøre en miljøinnsats, sier Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge. Foto: Fartein Rudjord
Kontaktperson:
* Grønt Punkt Norge, nettredaktør Karoline Carlsen, mobil 92 26 10 20
* Grønt Punkt Norge, kommunikasjonssjef Kari-Lill Ljøstad, mobil 95 06 38 05
Derfor kildesorterer vi ikke:
18%: Forstår ikke hva slags materiale avfallet var laget av
14%: Mangler en passende avfallssorteringsløsning
12%: Orker ikke
10%: Har ikke tid
10%: Andre i familien følger ikke opp
7%: Synes det blir så rotete på kjøkkenbenken
9%: Ønsker ikke forholde seg til mange avfallsposer/-bøtter
3%: Vil heller se på TV
3%: Tror ikke kildesortering har noen miljøeffekt
47%: Kildesorterer alltid når jeg har mulighet til det
(Kilde: YouGov-undersøkelse på oppdrag for Grønt Punkt Norge: «De gangene du ikke kildesorterer avfallet ditt selv om du har muligheten til det, hva skyldes det vanligvis?»
Grønt Punkt Norge:
- Grønt Punkt Norge sikrer finansiering av returordninger for plastemballasje, metallemballasje, glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp.
- Grønt Punkt Norge eies av materialselskapene, og er et nonprofit-selskap med mål om å få alle bedrifter til å ta miljøansvar for den emballasjen de sender ut på markedet.
- Norske bedrifter har et ansvar for emballasjen også etter at den er tom. Som medlem i Grønt Punkt Norge kan bedriften være trygg på dette miljøansvaret ivaretas i et godkjent retursystem. I over 20 år har materialselskapene som eier Grønt Punkt Norge sørget for at emballasje over hele landet samles inn og blir gjenvunnet.
2. Fr_Sortering_emballasje04.jpg 10,24 MB (7898x5265)
3 Fr_Jaana_Roine05 (002).jpg 14,56 MB (8256x5504)