De betaler for gjenvinningsinnsatsen i hovedstaden
Den norske emballasjedugnaden ble født for over 20 år siden, da Miljøverndepartementet og næringslivet ble enige om en frivillig returordning for emballasje. Siden den gang har en voksende skare bedrifter i Oslo og resten av landet gjennom medlemskap i Grønt Punkt Norge tatt ansvar for emballasjen de sender på markedet og betalt for gjenvinning av om lag 500 000 tonn plastemballasje, glass-, metall- og emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp.
Stoler på returordningene
– Som pionérer på bærekraft arbeider vi kontinuerlig med å være foregangsbedrift på miljø- og samfunnsansvar gjennom alle ledd i verdikjeden vår. Gjennom et tett samarbeid med Grønt Punkt får vi en garanti for at den kildesorterte emballasjen fra oss blir gjenvunnet, sier Atle Thiis-Messel, miljøsjef i Scandinavian Business Seating (SB Seating). Kontorstolprodusenten har vært medlem siden 1997, og er også det eneste selskapet i Norge som har fått Miljøprisen til Norsk design- og arkitektursenter hele to ganger.
De tre merkevarene til SB Seating – HÅG, RBM og RH – blir produsert på to egeneide fabrikker i Norge og Sverige. Herfra distribueres stolene ut i verden, primært til Vest-Europa, men i økende grad til markeder i Asia og Australia. I fjor brukte de to fabrikkene totalt 1084 tonn emballasje, med papp som den klart største fraksjonen.
– Vi bruker en del resirkulert papp, og pappemballasjen vi bruker i dag inneholder opptil 60 prosent returfibre. Imidlertid er det utfordrende å øke denne andelen ytterligere. Da får pappen dårligere kvalitet og gir mindre beskyttelse av produktene vi sender. Mange av reklamasjonene vi mottar er faktisk knyttet til transportskader som skyldes bruk av for svak papp, forteller Thiis-Messel.
Emballasje hindrer matsvinn
Ferdigmatprodusenten Fjordland har vært kontrollmedlem av Grønt Punkt siden 2001, og stiller som krav at deres leverandører er medlem og betaler emballasjevederlag. Avdelingsleder Knud Einar Søyland forteller at selskapets policy er at all emballasje som sendes ut på markedet skal kunne resirkuleres.
– Vi har et vidt spekter med produkter der både plast og kartong brukes som emballasje. Denne har mange viktige funksjoner, ikke minst å sørge for at matvarene bevares fram til forbruker, og ikke ender som avfall. Matsvinn er en stor miljøutfordring, og det er et område vi jobber mye med, sier Søyland.
Blant annet jobber Fjordland for å få ned svinnet i butikkene, og gjennomfører for tiden et prosjekt blant butikker med svinn over gjennomsnittet. I tillegg brukes spiselig avfall fra produksjon som dyrefor. Overskuddsmat som er i ferd med å gå ut på dato gis til ansatte eller veldedighet.
Gratispassasjerer i spleiselag
Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge, roser SB Seating, Fjordland og de andre 1140 bedriftene i hovedstaden for å ta miljøansvar både for egen del, på vegne av kundene sine og indirekte for hele regionen.
– Grønt Punkt Norge er et selskap som drives uten krav til profitt, og avgiftene som medlemmene betaler går i sin helhet til kostnader forbundet med innsamling og gjenvinning av emballasje. De som er med på dette fortjener et klapp på skulderen. De står i sterk kontrast til de bedriftene som stiller seg utenfor emballasjedugnaden og dermed blir gratispassasjerer i et spleiselag der miljøet taper, sier Røine.
(Pressenytt)
Grønt Punkt Norge:
- Grønt Punkt Norge sikrer finansiering av returordninger for plast-, metall- og glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp.
- Selskapet drifter også returordningene for plastemballasje, drikke- og emballasjekartong.
- Grønt Punkt Norge eies av materialselskapene, og er et nonprofit-selskap med mål om å få alle til å ta miljøansvar gjennom Grønt Punkt-systemet.
Bildetekst:
MILJØROS. – Fjordland og de andre medlemmene våre fortjener ros for støtten de gir til næringslivets emballasjedugnad, sier Jaana Røine i Grønt Punkt Norge. Her med Knud Einar Søyland fra Fjordland. Foto: Johnny Syversen
Kontaktpersoner:
* Grønt Punkt Norge, kommunikasjonssjef Kari-Lill Ljøstad, mobil 95 06 38 05
* Scandinavian Business Seating, miljøsjef Atle Thiis-Messel, mobil 98 25 68 30
* Fjordland, avdelingsleder for kommunikasjon, kvalitet og produktutvikling Knud Einar Søyland, mobil 90 67 99 20
2 jaana røine og knut søyland høyde.jpg 6,34 MB (3333x4999)