De betaler for gjenvinningsgildet i Østfold
Den norske emballasjedugnaden ble født for over 20 år siden, da Miljøverndepartementet og næringslivet ble enige om en frivillig returordning for emballasje. Siden den gang har en voksende skare bedrifter i Østfold og resten av landet gjennom medlemskap i Grønt Punkt Norge tatt ansvar for emballasjen de sender på markedet og betalt for gjenvinning av om lag 500 000 tonn plastemballasje, glass-, metall- og emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp.
Samme emballasje fra fabrikk til kunde
– Målet er at all emballasjen vi bruker skal følge produktene fra fabrikken, gjennom alle transport- og lagringsledd og helt fram til forhandler og sluttkunde. Derfor benytter våre fabrikker samme størrelse på all plast og kartong, som for øvrig er produsert av resirkulerte råvarer, forteller salgssjef Robert Mørch i Blåkläder, som har sitt norske hovedkontor i Moss.
Blåkläder har vært Grønt Punkt-medlem siden 2005, og er også tilsluttet en rekke miljø- og resirkuleringsorganisasjoner i andre europeiske land. Mørch anser dette som et ledd i konsernets bredt anlagte miljø- og samfunnsansvar.
– Vi er også opptatte av å lage produkter av høy kvalitet, slik at de brukes i lang tid. Dessuten bruker vi mye ressurser på å følge opp leverandørene våre. Vi reiser ofte til deres produksjonsanlegg, og vi prioriterer leverandører med en eksplisitt miljøprofil, sier Mørch.
Sikrer produktene
Biobe har vært medlem av Grønt Punkt siden 1997. Jon Hermansen forklarer at plastbedriften bruker mest mulig returnerbar emballasje, blant annet paller, men at enkeltprodukter ofte må emballeres av sikringshensyn.
– Vi bruker nok fire ruller plastfolie hver uke, noe som betyr rundt fem tonn i året. I tillegg kommer poser som brukes til å pakke inn plastkomponenter for å holde på fuktigheten. Når det gjelder papp antar jeg at vi kjøper inn mellom 12 og 15 tonn i året, hovedsakelig esker, sier Hermansen.
All plast kvernes opp på stedet og brukes på nytt i fabrikken.
Samler sammen skoesker
– Vi er en stor aktør i vår bransje og ønsker å være med på å finansiere returordningene. På den måten tar vi ansvar for det vi tilføyer markedet av emballasje, sier Tone Cecilie F. Lie i Eurosko. Skokjeden har vært medlem av Grønt Punkt de siste fire årene.
De fleste av Euroskos 230 butikker har gode systemer for gjenvinning av avfall, deriblant skoesker og ytteremballasje. I tillegg har Eurosko et eget gjenvinningsopplegg for såkalte blinkesko.
– Vi samler inn kasserte blinkeskoprodukter, uansett merke. Disse tar vi hånd om på miljøriktig vis, blant annet ved å resirkulere og gjenvinne materialene i produktene, sier Lie.
Gratispassasjerer i spleiselag
Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge, roser Biobe, Blåkläder, Eurosko og de andre 320 bedriftene i Østfold for å ta miljøansvar både for egen del, på vegne av kundene sine og indirekte for hele regionen.
– Grønt Punkt Norge er et selskap som drives uten krav til profitt, og avgiftene som medlemmene betaler går i sin helhet til kostnader forbundet med innsamling og gjenvinning av emballasje. De som er med på dette fortjener et klapp på skulderen. De står i sterk kontrast til de bedriftene som stiller seg utenfor emballasjedugnaden og dermed blir gratispassasjerer i et spleiselag der miljøet taper, sier Røine.
(Pressenytt)
Grønt Punkt Norge:
- Grønt Punkt Norge sikrer finansiering av returordninger for plast-, metall- og glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp.
- Selskapet drifter også returordningene for plastemballasje, drikke- og emballasjekartong.
- Grønt Punkt Norge eies av materialselskapene, og er et nonprofit-selskap med mål om å få alle til å ta miljøansvar gjennom Grønt Punkt-systemet.
Bildetekster:
PAPP I HØYDEN. På lageret til Bläkläder.
Portrett. Tone Cecilie Lie hos Eurosko.
Varer på pall hos Biobe.
MILJØROS. – Medlemmene våre fortjener ros for støtten de gir til næringslivets emballasjedugnad, sier Jaana Røine i Grønt Punkt Norge. Her med Knud Einar Søyland fra Fjordland. Foto: Johnny Syversen
Kontaktpersoner:
* Grønt Punkt Norge, kommunikasjonssjef Kari-Lill Ljøstad, mobil 95 06 38 05
* Eurosko, CSR-leder Tone Cecilie F. Lie, mobil 97 54 61 71
* Biobe, Jon Hermansen, mobil 94 81 31 71
* Blåkläder, salgssjef Robert Mørch, mobil 90 10 37 39
østfold Eurosko portrett_Tone Cecilie Lie_.jpg 4,70 kB (567x773)
østfold biobe.jpg 6,12 kB (2016x2708)
1 jaana røine og knut søyland bredde.jpg 8,46 MB (5279x3517)