De betaler for gjenvinningsgildet i Nordland
Den norske emballasjedugnaden ble født for over 20 år siden, da Miljøverndepartementet og næringslivet ble enige om en frivillig returordning for emballasje. Siden den gang har en voksende skare bedrifter i Nordland og resten av landet gjennom medlemskap i Grønt Punkt Norge tatt ansvar for emballasjen de sender på markedet og betalt for gjenvinning av om lag 500 000 tonn plastemballasje, glass-, metall- og emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp.
Betaler med glede
– Vi ønsker å ta samfunnsansvar, og jobber med miljøspørsmål på flere nivåer i selskapet. Selvsagt betaler vi med glede vår del for at emballasjen skal samles inn og gjenvinnes, sier Kristian Jensen i Arctic Blue.
Arctic Blue, en fullverdig produsent, forhandler og eksportør av skjell, fisk og annen sjømat fra det arktiske område, har vært Grønt Punkt-medlem siden 2012. Selskapet står blant annet bak merkevarene Melbukaviar og Fjord.
– I hovedsak benytter vi pappemballasje i dagligvarehandelen. Aktørene her har gjerne gode rutiner for retur og gjenvinning, og de fleste er medlem av Grønt Punkt, forteller Jensen.
Gratispassasjerer i spleiselag
Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge, roser Arctic Blue og de andre 116 bedriftene i Nordland for å ta miljøansvar både for egen del, på vegne av kundene sine og indirekte for hele regionen.
– Grønt Punkt Norge er et selskap som drives uten krav til profitt, og avgiftene som medlemmene betaler går i sin helhet til kostnader forbundet med innsamling og gjenvinning av emballasje. De som er med på dette fortjener et klapp på skulderen. De står i sterk kontrast til de bedriftene som stiller seg utenfor emballasjedugnaden og dermed blir gratispassasjerer i et spleiselag der miljøet taper, sier Røine.
(Pressenytt)
Grønt Punkt Norge:
- Grønt Punkt Norge sikrer finansiering av returordninger for plast-, metall- og glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp.
- Selskapet drifter også returordningene for plastemballasje, drikke- og emballasjekartong.
- Grønt Punkt Norge eies av materialselskapene, og er et nonprofit-selskap med mål om å få alle til å ta miljøansvar gjennom Grønt Punkt-systemet.
Bildetekster:
FEIRER MED KAVIAR. Kristian Jensen i Arctic Blue viser fram kaviaremballasje.
MILJØROS. – Medlemmene våre fortjener ros for støtten de gir til næringslivets emballasjedugnad, sier Jaana Røine i Grønt Punkt Norge. Her med Knud Einar Søyland fra Fjordland. Foto: Johnny Syversen
Kontaktpersoner:
* Grønt Punkt Norge, kommunikasjonssjef Kari-Lill Ljøstad, mobil 95 06 38 05
* Arctic Blue, Kristian Jensen, mobil 90 68 35 26
1 jaana røine og knut søyland bredde.jpg 8,46 MB (5279x3517)
2 jaana røine og knut søyland høyde.jpg 6,34 MB (3333x4999)