De betaler for gjenvinningsgildet i Hedmark
Den norske emballasjedugnaden ble født for over 20 år siden, da Miljøverndepartementet og næringslivet ble enige om en frivillig returordning for emballasje. Siden den gang har en voksende skare bedrifter i Hedmark og resten av landet gjennom medlemskap i Grønt Punkt Norge tatt ansvar for emballasjen de sender på markedet og betalt for gjenvinning av om lag 500 000 tonn plastemballasje, glass-, metall- og emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp.
99,8 prosent gjenvinningssuksess
– Vi er medlem fordi vi ønsker å være en ansvarlig aktør når det gjelder miljø og samfunnet for øvrig. All emballasjen vi sender fra oss lar seg enkelt gjenvinne, og kan brukes enten til materialgjenvinning eller energigjenvinning, sier Ole Enok Skjellestad, personalsjef i Maarud.
I 2014 leverte snacksprodusenten i Sør-Odal 21 tonn plastavfall og 181 tonn pappemballasje til avfallsmottak. Et strengt internt kildesorteringsregime ga i fjor en gjenvinningsgrad på 99,8 prosent.
Maarud har vært Grønt Punkt-medlem siden 2008, og er også kontrollmedlem. Som landets første næringsmiddelbedrift ble Maarud ISO 14001-sertifisert allerede i 1996.
– Vi har eget renseanlegg med god kapasitet, og dette gjør at vi ligger langt under utslippskravene som er satt av myndighetene. Anlegget bruker oksygen i stedet for kompressert luft, noe som sparer mye strøm, og slam fra anlegget blir våtkompostert. Spillvarme fra vår største frityrkoker brukes til å varme opp vann og lokaler, ramser Skjellestad opp som eksempler på miljøtiltak hos Maarud.
Gir bonus til grønne ansatte
Leketøykjeden ToyRek, med hovedkontor på Stange, har vært medlem av Grønt Punkt siden 2013. Selskapet er også Miljøfyrtårn-sertifisert, forteller daglig leder Bente F. Engeli.
– Vi gjenbruker om lag 90 prosent av all inngående emballasje, både pappesker, palleplast, isopor og annet. Eskene bruker vi til å pakke varer som skal ut til kundene, mens plast, isopor og esker som har blitt dårlige brukes til beskyttelse, sier Engeli.
En bonusordning er med på å inspirere ansatte til å jobbe ekstra for gjenvinning, strømforbruk og andre miljøhensyn. ToyRek krever også at leverandører av transporttjenester også skal ta hensyn til miljøet.
Villmarkens beskyttere
Jan Kåre Lillekroken, daglig leder i Atna Øl, forteller at motivasjonen for å være Grønt Punkt-medlem ligger i bryggeriets slagord: «Med spor av villmark».
– Bryggeriet ligger midt i Østerdalen, midt i ren, urørt natur. Slik ønsker vi at det skal være også for fremtidige generasjoner, sier han.
Atna Øl, som har vært medlem siden 2008, produserer om lag 310 000 flasker med øl årlig. Disse transporteres i cirka 26.600 pappkartonger på 280 paller, og bryggeriet bruker bare så mye papp og plast som er nødvendig for at flaskene med innhold skal komme trygt fram til ølentusiaster over hele landet. Den økologiske pilsen Nakenbad er blant bryggeriets mest solgte produkter.
Gratispassasjerer i spleiselag
Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge, roser Maarud, ToyRek, Atna Øl og de andre 155 bedriftene i Hedmark for å ta miljøansvar både for egen del, på vegne av kundene sine og indirekte for hele regionen.
– Grønt Punkt Norge er et selskap som drives uten krav til profitt, og avgiftene som medlemmene betaler går i sin helhet til kostnader forbundet med innsamling og gjenvinning av emballasje. De som er med på dette fortjener et klapp på skulderen. De står i sterk kontrast til de bedriftene som stiller seg utenfor emballasjedugnaden og dermed blir gratispassasjerer i et spleiselag der miljøet taper, sier Røine.
(Pressenytt)
Grønt Punkt Norge:
- Grønt Punkt Norge sikrer finansiering av returordninger for plast-, metall- og glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp.
- Selskapet drifter også returordningene for plastemballasje, drikke- og emballasjekartong.
- Grønt Punkt Norge eies av materialselskapene, og er et nonprofit-selskap med mål om å få alle til å ta miljøansvar gjennom Grønt Punkt-systemet.
Bildetekst:
MILJØROS. – Medlemmene våre fortjener ros for støtten de gir til næringslivets emballasjedugnad, sier Jaana Røine i Grønt Punkt Norge. Her med Knud Einar Søyland fra Fjordland. Foto: Johnny Syversen
Kontaktpersoner:
* Grønt Punkt Norge, kommunikasjonssjef Kari-Lill Ljøstad, mobil 95 06 38 05
* Maarud, personalsjef Ole Enok Skjellestad, mobil 95 24 91 15
* ToyRek, daglig leder Bente F. Engeli, mobil 41 26 8298
* Atna Øl, daglig leder Jan Kåre Lillekroken, mobil 90 94 44 02
1 jaana røine og knut søyland bredde.jpg 4,48 kB (5279x3517)