presseticker

Skip to main content

– Bedrifter i Vest-Agder må ta større miljøansvar

  Publisert: 02.12.2013 07:00 - av  Maren Bleskestad

Tenker grønt: – Vi er opptatt av å få til en fornuftig gjenvinning av alle råvarer. Medlemskapet i Grønt Punkt er en fin måte å ta vare på disse ressursene, sier Kenneth Langseth i Mandal Veveri. Foto: Mandal Veveri

Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt. Foto: Grønt Punkt Norge

Én av fem bedrifter i Norge dropper å betale for gjenvinning av emballasje. Mandal Veveri tar imidlertid miljøansvar på alvor. – Vi ønsker ikke å være gratispassasjer. For oss er det selvsagt å bidra i miljødugnaden, sier daglig leder Kenneth Langseth.

Kildesortering, innsamling, og gjenvinning er en viktig del av kampen for miljøet. Likevel er det i dag flere av dem som importerer og produserer varer som ikke betaler for gjenvinning av emballasjen. Hver femte bedrift på landsbasis er per i dag ikke med i Grønt Punkts returordning for emballasje. Kenneth Langseth, daglig leder i Mandal Veveri, mener det er egoistisk å stå utenfor gjenvinningsordningen.

 

– Som medlem i Grønt Punkt deltar vi i en nasjonal ordning for innsamling og gjenvinning av brukt emballasje. Bedrifter må ikke gjøre seg til gratispassasjerer, men ta sin del av miljøansvaret, oppfordrer Langseth.

 

Bedrifter som velger å stå utenfor ordningen, er ikke med på å ta sin del av miljøansvaret, men sender regningen videre til andre. I verste fall kan dette føre til at returordningen faller bort, eller at vi får dyrere, statlige ordninger som ikke er øremerket formålet.

 

Krav fra det offentlige

I 1995 vedtok Stortinget at næringslivet selv skal organisere returordninger for gjenvinning av brukt emballasje. Grønt Punkt er næringslivets redskap for å sikre finansieringen av disse returordningene. Fornyings- og administrasjonsdepartementet besluttet i 2009 at offentlige virksomheter skal kreve at deres leverandører er medlem i en returordning for brukt emballasje. Dette gjør det også vanskeligere for bedrifter å stå utenfor den felles miljødugnaden.

 

I Vest-Agder er 141 bedrifter medlem av ordningen per dags dato.

 

– Mandal Veveri jobber aktivt for miljøet. Vi både kildesorterer og energiøkonomiserer. Dessuten setter vi krav til våre leverandører at de kan vise til aktivt miljøarbeid blant annet gjennom Grønt Punkt-merking, ISO-sertifisering og andre miljømerkinger, forteller Langseth.

 

Sniker seg unna

I 2012 sørget bedrifter som var medlem av Grønt Punkt for en reduksjon i CO2-utslipp på 400 000 tonn.

 

– Våre medlemmer gjør i dag en fantastisk innsats for miljøet og samfunnet. Det er viktig at all emballasje samles inn, sorteres, og blir gjenvunnet, samtidig som det bør være en rettferdig fordeling av gjenvinningskostnadene. Dessverre er det slik at noen virksomheter står utenfor ordningen og dermed gjør seg til gratispassasjerer, forklarer Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge.

(Pressenytt)

 

Bildetekster:

Tenker grønt: – Vi er opptatt av å få til en fornuftig gjenvinning av alle råvarer. Medlemskapet i Grønt Punkt er en fin måte å ta vare på disse ressursene, sier Kenneth Langseth i Mandal Veveri. Foto: Mandal Veveri

 

 

Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt. Foto: Grønt Punkt Norge

 

Kontaktpersoner:

* Grønt Punkt, leder medlemskap Lars Brede Johansen, telefon 22 12 15 00

* Grønt Punkt, administrerende direktør Jaana Røine, telefon 22 12 15 00

* Mandal Veveri, daglig leder Kenneth Langseth, 38 27 11 60

Hvem er ansvarlig for gjenvinning?

I 1995 vedtok Stortinget at næringslivet selv skal organisere returordninger for gjenvinning av brukt emballasje. Det grunnleggende prinsippet er at forurenser betaler.

  • Grønt Punkt er næringslivets redskap for å sikre finansieringen av returordningene for emballasje. Alle som produserer eller selger produkter med emballasje kan være medlem i Grønt Punkt og på den måten være med å ta sin del av miljøansvaret.
  • Grønt Punkt-medlemmer betaler for at det som kildesorteres har en forsvarlig gjenvinning. De som ikke betaler vederlag belaster returordningene med kostnader som Grønt Punkt-medlemmer betaler og er derfor gratispassasjerer.
  • Grønt Punkt er et non-profit-selskap.

 

For mer informasjon: www.grontpunkt.no

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak MandalVeveri2.JPG 12,72 MB (5785x3435)
Bilde - vedlegg til sak Jaana Røine2.JPG 3,82 MB (2848x4288)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Grønt Punkt, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 02.12.2013 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS