presseticker

Skip to main content

Tror bedriften er grønnere enn den er

  Publisert: 12.04.2016 07:00 - av  Henning Poulsen

NÆRINGSLIVETS MILJØDUGNAD. Det holder ikke å ha en container i bakgården. Norske bedrifter forventes også å bidra til å finansiere returordningene. Foto: Johnny Syversen

Oslo: Landets nye, grønne næringsliv anno 2016 preges av økt miljøbevissthet – og en aldri så liten dose norsk selvgodhet, viser en ny undersøkelse.

Er bedriften du jobber i flinkere, like flink eller svakere enn konkurrentene på miljø og gjenvinning? I en undersøkelse Rock IT har gjennomført for Grønt Punkt blant miljøansvarlige i norske bedrifter kommer det fram at hele 70 prosent mener de jobber bedre enn bransjesnittet med slike spørsmål. Ingen av de 100 bedriftene i kartleggingen vedgår at de er dårligere enn gjennomsnittet i sin bransje.

 

– Det er jo en kjent sak at det er typisk norsk å være god, men jeg har litt vondt for å tro at absolutt ingen bedrifter er dårligere enn sine konkurrenter på avfallssortering. Her er det nok enkelte som har litt for høye tanker om miljøinnsatsen sin, humrer Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge.

 

Slår seg til ro

Svarene i undersøkelsen bekymrer Arild Hermstad, leder i Framtiden i våre hender.

 

– Det sies at god samvittighet kan være en god spore til videre miljøinnsats, men her ser det dessverre ut til at det er motsatt. Bedriftene oppfatter seg som bedre enn de er, og altfor mange ser ut til å slå seg til ro med dagens lite miljøvennlige drift, sier han.

 

Han advarer mot å tro at avfallsproblemet løses med kildesortering alene. Det er å starte i feil ende. – Det er først og fremst med å sørge for avfallsminimering også i innkjøpsfasen de kan gjøre en virkelig miljøinnsats. Dessverre vet vi at det gjøres sørgelig lite på den fronten, sier Hermstad.

 

94 prosent friskmelder egen innsats

1 av 4 miljøansvarlige medgir at det fremdeles er et stort, urealisert potensial for gjenvinning i deres bedrift, ifølge undersøkelsen. Likevel svarer 94 prosent av respondentene at de er ganske eller svært godt fornøyd med innsatsen de selv legger ned for å samle inn og gjenvinne emballasjen sin.

 

Røine tror mange fremdeles misforstår hva det innebærer for en bedrift å være miljøvennlig og ta ansvar for avfallet sitt.

 

– Det holder ikke å bare ha etablert en avfallssorteringsløsning i produksjonslokalet. Det er nå over 20 år siden næringslivet gikk sammen om å finansiere en frivillig returordning for emballasje, men fremdeles er det et betydelig antall bedrifter som velger å la andre betale for emballasjen de sender ut på markedet. Jeg vil si dette bryter med den norske tankegangen om likhet og rettferdighet, sier Røine.

(Pressenytt)

 

 

 

Bildetekst:

NÆRINGSLIVETS MILJØDUGNAD. Det holder ikke å ha en container i bakgården. Norske bedrifter forventes også å bidra til å finansiere returordningene. Foto: Johnny Syversen

 

 

Kontaktperson:

* Grønt Punkt Norge, kommunikasjonssjef Kari-Lill Ljøstad, mobil 95 06 38 05

Grønt Punkt Norge:
  • Grønt Punkt Norge sikrer finansiering av returordninger for plast-, metall- og glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp.
  • Selskapet drifter også returordningene for plastemballasje, drikke- og emballasjekartong.
  • Grønt Punkt Norge eies av materialselskapene, og er et nonprofit-selskap med mål om å få alle bedrifter til å ta miljøansvar for den emballasjen de sender ut på markedet.
Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Grønt Punkt, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 12.04.2016 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS