presseticker

Skip to main content

Bruk av emballasje ned sju prosent de siste seks årene:

Sparer millioner på smart emballasje

  Publisert: 10.09.2012 06:45 - av  Tale B. Jordbakke

Stadig flere ølpakninger kommer pakket i plast. Senior prosjektleder i innovasjonsavdelingen til Ringnes, Christian Groth Kjellsby, forteller at tilbakemeldingene fra forbrukerne har vært positive. Foto: Pressenytt

 

Eirik Oland, kommunikasjonssjef i Grønt Punkt, forteller at det i dag Norge brukes sju prosent mindre emballasje i forhold til omsetning av varer i kroner, sammenliknet med i 2005. Foto: Grønt Punkt

 

Oslo: Ølbokser bundet i plast og telys pakket som kubber gjør at produsenter og butikker sparer millioner av kroner.

I dag brukes det i Norge hele sju prosent mindre emballasje i forhold til omsetning av varer i kroner, sammenliknet med i 2005. Hovedgrunnen er ifølge Eirik Oland, i Næringslivets Emballasjeoptimeringskomité (NOK), at norske bedrifter tenker optimering i alle ledd fra produksjon og ut til butikk. Det gagner bunnlinjen så vel som miljøet.

 

– Måten vi pakker varene våre på har vært igjennom en stor utvikling de siste årene. Produsentene har skjønt at dette ikke bare handler om miljøet, men at det også er penger å spare i å tenke smart fra første produksjon av nye produkter, sier Oland i NOK.

 

Emballasje utgjør som regel om lag sju-åtte prosent av vekten til et produkt. Oland forteller at ved å for eksempel gjøre en eske to millimeter smalere, eller redusere luft i en plastpakning, kan du plutselig få plass til langt flere varer på en pall, noe som igjen gjør at du må frakte færre paller i året, som igjen sparer penger og miljøbelastning i forhold til transport.

 

– Kaster 2 av 3 kilo mat

I dag gjenvinnes omtrent halvparten av all brukt emballasje, viser nye tall fra Næringslivets Emballasjeoptimeringskomité.

 

Leder for emballasjeavdelingen i det danske forskningsinstituttet Danish Technological Institute, Søren Østergaard, har lang fartstid på området og mener emballasje har et ufortjent dårlig rykte.

 

– Her i Skandinavia omtales emballasje ofte negativt og folk irriterer seg over for mye emballasje. Mange tenker ikke over hvordan vår hverdag ville sett ut uten. Sannheten er at emballasjen gagner miljøet. I utviklingsland gjør nettopp mangelen på emballasje at én til to tredjedeler av all mat må kastes, sier Østergaard.

 

I Norge kastes årlig 377 000 tonn mat, dette utgjør omtrent en fjerdedel av all mat her til lands, viser tall fra ForMat.

 

Øl i plast gir færre lastebiler

Bryggeriet Ringnes har de siste årene gjennomgått et emballasjeoptimeringsprosjekt som har gjort at mange av ølboksene som selges i butikk nå holdes sammen av plast, og ikke papp som tidligere.

 

– Dette prosjektet har gitt gevinst i alle ledd gjennom verdikjeden. Overgangen fra papp til plast gjør at vi får plass til langt flere bokser på en pall. I tillegg har antall paller med emballasje som transporteres til bryggeriet gått ned med 75 prosent, sier Christian Groth Kjellsby, senior prosjektleder i innovasjonsavdelingen til Ringnes.

Kjellsby forteller at tilbakemeldingene fra forbrukerne er positive.

 

– Vi får blant annet høre at pakken henger bedre sammen i plasten, og at plasthanken gjør ølen enklere å bære, uten fare for at flasker eller bokser skal falle ut. Båtfolket synes dessuten de er fine å legge i sjøen til kjøling, sier han.

 

10 prosent billigere med telys i kubber

Det svenske møbelhuset IKEA har lenge vært kjent for å tenke logistikk, flatpakking og paller. Sjef for pakking og emballasje i det internasjonale konsernet, Allan Dickner, forteller at det å tenke emballasje skjer allerede når produktet er på tegnebenken.

 

– For at produksjon, frakt og salgsprosessen skal bli så rimelig som mulig, og at varer enkelt skal kunne fraktes verden rundt og inn i alle hjem, er emballasje utrolig viktig for IKEA, sier Dickner.

 

Han forteller at IKEA kontinuerlig jobber med forbedring av måten de pakker sine produkter på, og trekker fram eksempelet med telys som nå blir solgt i kubber. Tidligere lå lysene løst i en pose.

 

– Ved å pakke telysene tett sammen i kubber får vi plass til 108 flere pakker på en pall. Det sparer en butikk for cirka 45 minutter med arbeidstid hver dag og det har gitt kundene et produkt som er 10 prosent billigere, forteller Dickner.

(Pressenytt)

 

 

 

Kontaktperson:

* Næringslivets Emballasjeoptimeringskomité (NOK), Eirik Oland, mobil 93 05 24 92.

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Ringnes 1_bruk.JPG 1,64 MB (1854x1581)
Bilde - vedlegg til sak Eirik Oland1.JPG 4,70 MB (2533x3807)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Grønt Punkt, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 10.09.2012 06:45
Teknisk løsning ZEVS AS