presseticker

Skip to main content

De betaler for gjenvinningsinnsatsen i Akershus

  Publisert: 16.12.2015 07:30 - av  Henning Poulsen

Heidi Dahlen i Wilfa viser fram emballasje.

Portrett: Bente Haukland Næss i Asplan Viak

Eksempel på et innpakket Wilfa-produkt.

Oslo: Bertel O. Steen, Wilfa og Asplan Viak er tre av de 881 bedriftene i Akershus som er med på å betale for gjenvinning av emballasjen vi bruker hver dag. Bak disse skjuler det seg en del gratispassasjerer.

Den norske emballasjedugnaden ble født for over 20 år siden, da Miljøverndepartementet og næringslivet ble enige om en frivillig returordning for emballasje. Siden den gang har en voksende skare bedrifter i Akershus og resten av landet gjennom medlemskap i Grønt Punkt Norge tatt ansvar for emballasjen de sender på markedet og betalt for gjenvinning av om lag 500 000 tonn plastemballasje, glass-, metall- og emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp.

 

Bruker kartongen mange ganger

– Vi gjenbruker emballasje som vi mottar fra våre leverandører. Denne emballasjen bruker vi ut i vårt forhandlernett, og forhandlerne sender den til oss i retur slik at den kan brukes enda flere ganger. Dette er økonomisk gunstig for oss, samtidig som det er bra for miljøet, sier lagersjef Odd Erik Tømte i logistikkavdelingen til Bertel O. Steen Logistikk. Det Lørenskog-baserte selskapet er hovedlageret for Mercedes, Peugeot, Kia og Citroèn i Norge, og importerer og leverer ut deler til om lag 200 forhandlere over hele landet. De har vært medlem av Grønt Punkt siden 1997.

 

Tømte forteller at pappemballasje som ikke kan gjenbrukes blir strimlet opp og benyttet som fyllmateriale i stedet for bobleplast, isopor og lignende.

 

– Vi har også fått på plass en miljøstasjon som driver med mer avansert sortering, blant annet av farlig avfall, lysstoffrør, batterier og stål. I tillegg har vi skaffet oss en plastpresse og en mer effektiv trekomprimator. Dette gir mindre transportbelastning ved bortkjøring, sier Tømte.

 

– Nødvendig med emballasje

Heidi Dahlen hos elektronikkprodusent Wilfa på Hagan understreker at emballasje spiller en viktig rolle som av og til oversees i miljødebatten.

 

– Det skal ikke være for mye emballasje, men samtidig må det være tilstrekkelig til at ikke produktet blir skadet under transport og lagring. Dette er en vurdering vi må ta på hvert enkelt produkt. På mindre produkter bruker vi gjerne bare papp til støtte og beskyttelse, mens tyngre varer også må beskyttes med isopor, sier hun.

 

Wilfa har vært medlem i Grønt Punkt siden 2009, og Dahlen håper at enda flere i elektronikkbransjen vil være med å ta felles miljøansvar fremover.

 

– Vi som sender produkter ut i butikk og videre til sluttbruker er helt avhengige av at det finnes miljøvennlige muligheter til å bli kvitt emballasje på. Ved å være medlem av Grønt Punkt håper vi returselskapene får de midlene de trenger til å være gode på innhenting og resirkulering, sier Dahlen.

 

Har landsdekkende brukttorg

Det tverrfaglige rådgivingsselskapet Asplan Viak, med hovedkontor i Sandvika, har vært kontrollmedlem av Grønt Punkt siden 2011.

 

– Vi ønsker å være en pådriver for bærekraftig utvikling og ta samfunnsansvar, forklarer miljøkoordinator Bente H. Næss i Asplan Viak.

 

Hun forteller at plast behandles som en egen avfallsfraksjon på alle kontorer der gårdeier har tilrettelagt for dette. Der det ennå ikke er tilrettelagt for plastinnsamling gjør Næss sitt for å overtale gårdeier til å få dette på plass. I tillegg har selskapet en rekke større og mindre miljøtiltak.

 

– For eksempel leverer vi avisene våre til blomsterbutikker i nærområdet, slik at de kan gjenbrukes der. Vi har også brukttorg på intranettet vårt, der alle våre 30 kontorer er tilkoblet, sier Næss.

 

Gratispassasjerer i spleiselag

Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge, roser Bertel O. Steen, Asplan Viak, Wilfa og de andre 878 bedriftene i Akershus for å ta miljøansvar både for egen del, på vegne av kundene sine og indirekte for hele regionen.

 

– Grønt Punkt Norge er et selskap som drives uten krav til profitt, og avgiftene som medlemmene betaler går i sin helhet til kostnader forbundet med innsamling og gjenvinning av emballasje. De som er med på dette fortjener et klapp på skulderen. De står i sterk kontrast til de bedriftene som stiller seg utenfor emballasjedugnaden og dermed blir gratispassasjerer i et spleiselag der miljøet taper, sier Røine.

(Pressenytt)

 

 

Grønt Punkt Norge:

  • Grønt Punkt Norge sikrer finansiering av returordninger for plast-, metall- og glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp.
  • Selskapet drifter også returordningene for plastemballasje, drikke- og emballasjekartong.
  • Grønt Punkt Norge eies av materialselskapene, og er et nonprofit-selskap med mål om å få alle til å ta miljøansvar gjennom Grønt Punkt-systemet.

 

Bildetekster:

Heidi Dahlen i Wilfa viser fram emballasje.

 

Portrett: Bente Haukland Næss i Asplan Viak

 

Eksempel på et innpakket Wilfa-produkt.

 

MILJØROS. – Medlemmene våre fortjener ros for støtten de gir til næringslivets emballasjedugnad, sier Jaana Røine i Grønt Punkt Norge. Her med Knud Einar Søyland fra Fjordland. Foto: Johnny Syversen

 

 

Kontaktpersoner:

* Grønt Punkt Norge, kommunikasjonssjef Kari-Lill Ljøstad, mobil 95 06 38 05

* Asplan Viak, miljøkoordinator Bente H. Næss, mobil 907 60 950

* Bertel O. Steen, lagersjef Odd Erik Tømte, mobil 948 02 342

* AS Wilfa, Heidi Dahlen, tlf. 67 06 33 69

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Grønt Punkt, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 16.12.2015 07:30
Teknisk løsning ZEVS AS