presseticker

Skip to main content

De betaler for gjenvinningsgildet i Vestfold

  Publisert: 16.12.2015 07:32 - av  Henning Poulsen

SORTERER. Utendørs avfallssortering hos Jotun. Foto: Jotun

MILJØROS. – Medlemmene våre fortjener ros for støtten de gir til næringslivets emballasjedugnad, sier Jaana Røine i Grønt Punkt Norge. Her med Knud Einar Søyland fra Fjordland. Foto: Johnny Syversen

Oslo: Jotun er én av de 326 bedriftene i Vestfold som er med på å betale for gjenvinning av emballasjen vi bruker hver dag. Bak disse skjuler det seg en del gratispassasjerer.

Den norske emballasjedugnaden ble født for over 20 år siden, da Miljøverndepartementet og næringslivet ble enige om en frivillig returordning for emballasje. Siden den gang har en voksende skare bedrifter i Vestfold og resten av landet gjennom medlemskap i Grønt Punkt Norge tatt ansvar for emballasjen de sender på markedet og betalt for gjenvinning av om lag 500 000 tonn plastemballasje, glass-, metall- og emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp.

 

8 millioner spann maling

– Vi ønsker å ligge i forkant på helse, miljø og sikkerhet. En del av dette er å ta ansvaret for hva som skjer med emballasjen etter at produktet er brukt. Kundene våre forventer dette av oss, sier Ole Anton Bakke, emballasjesjef i Jotun.

 

Jotun har vært Grønt Punkt-medlem siden 1997. Bakke forteller at selskapet hovedsakelig bruker blikk- og plastemballasje til malingene de produserer. Av 8 millioner malingsspann er om lag 4,4 millioner plast, noe som tilsvarer 1026 tonn plast i året.

 

– Vi samarbeider med leverandørene av emballasje for å være sikre på at de følger regler og standarder. I tillegg har vi en kampanje som heter «Tomt & Tørt» for å få kundene våre til å levere tomme spann til gjenvinning, forteller Bakke.

 

Jotun har også et eget globalt, svært omfattende internprogram – «Jotun Green Steps» - som blant annet retter fokus mot avfall og emballasjehåndtering.

 

Gratispassasjerer i spleiselag

Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge, roser Jotun og de andre 325 bedriftene i Vestfold for å ta miljøansvar både for egen del, på vegne av kundene sine og indirekte for hele regionen.

 

– Grønt Punkt Norge er et selskap som drives uten krav til profitt, og avgiftene som medlemmene betaler går i sin helhet til kostnader forbundet med innsamling og gjenvinning av emballasje. De som er med på dette fortjener et klapp på skulderen. De står i sterk kontrast til de bedriftene som stiller seg utenfor emballasjedugnaden og dermed blir gratispassasjerer i et spleiselag der miljøet taper, sier Røine.

(Pressenytt)

 

 

Grønt Punkt Norge:

  • Grønt Punkt Norge sikrer finansiering av returordninger for plast-, metall- og glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp.
  • Selskapet drifter også returordningene for plastemballasje, drikke- og emballasjekartong.
  • Grønt Punkt Norge eies av materialselskapene, og er et nonprofit-selskap med mål om å få alle til å ta miljøansvar gjennom Grønt Punkt-systemet.

 

Bildetekster:

SORTERER. Utendørs avfallssortering hos Jotun. Foto: Jotun

 

MILJØROS. – Medlemmene våre fortjener ros for støtten de gir til næringslivets emballasjedugnad, sier Jaana Røine i Grønt Punkt Norge. Her med Knud Einar Søyland fra Fjordland. Foto: Johnny Syversen

 

 

Kontaktpersoner:

* Grønt Punkt Norge, kommunikasjonssjef Kari-Lill Ljøstad, mobil 95 06 38 05

* Jotun, emballasjesjef Ole Anton Bakke, mobil 90 88 52 55

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Grønt Punkt, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 16.12.2015 07:32
Teknisk løsning ZEVS AS