presseticker

Skip to main content

De betaler for gjenvinningsgildet i Sør-Trøndelag

  Publisert: 16.12.2015 07:37 - av  Henning Poulsen

MILJØROS. – Medlemmene våre fortjener ros for støtten de gir til næringslivets emballasjedugnad, sier Jaana Røine i Grønt Punkt Norge. Her med Knud Einar Søyland fra Fjordland. Foto: Johnny Syversen

Oslo: BEWi i Hamarvik er én av de 348 bedriftene i Sør-Trøndelag som er med på å betale for gjenvinning av emballasjen vi bruker hver dag. Også SB Seating, med fabrikk på Røros, får ros.

Den norske emballasjedugnaden ble født for over 20 år siden, da Miljøverndepartementet og næringslivet ble enige om en frivillig returordning for emballasje. Siden den gang har en voksende skare bedrifter i Sør-Trøndelag og resten av landet gjennom medlemskap i Grønt Punkt Norge tatt ansvar for emballasjen de sender på markedet og betalt for gjenvinning av om lag 500 000 tonn plastemballasje, glass-, metall- og emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp.

 

Vil være forbilde

– Vi er en stor aktør i vår næring, og derfor føler vi et stort ansvar for å gå foran som et godt eksempel. Vi mener Grønt Punkt er en god ordning, og det ville blitt feil både fra et fellesskaps- og et miljøperspektiv å stå utenfor, sier Stian Ulvan, controller i BEWi, en produsent av emballasje i plast og EPS.

 

Selskapet har derfor etablert returløsninger både i egne fabrikker og ute hos kundene.

 

– Alle produktene våre er 100 prosent resirkulerbare eller gjenbrukbare. I tillegg ser vi det som en forpliktelse å utvikle optimale og energieffektive løsninger og produksjonsmetoder. For eksempel var vi tidlig ute med å bruke naturgass i stedet for olje til produksjon, noe som ga en betydelig reduksjon av CO2-utslipp. Vi bruker også overskuddsvarme fra fabrikkene til oppvarming, ramser Ulvan opp.

 

BEWi har vært Grønt Punkt-medlem siden 2004, og er også kontrollmedlem.

 

Stoler på returordningene

– Som pionérer på bærekraft arbeider vi kontinuerlig med å være foregangsbedrift på miljø- og samfunnsansvar gjennom alle ledd i verdikjeden vår. Gjennom et tett samarbeid med Grønt Punkt får vi en garanti for at den kildesorterte emballasjen vår blir gjenvunnet, sier Atle Thiis-Messel, miljøsjef i Scandinavian Business Seating (SB Seating). Kontorstolprodusenten har vært medlem siden 1997, og er også det eneste selskapet i Norge som har fått Miljøprisen til Norsk design- og arkitektursenter hele to ganger.

 

De tre merkevarene til SB Seating – HÅG, RBM og RH – blir produsert på to egeneide fabrikker i Norge og Sverige. Herfra distribueres stolene ut i verden, primært til Vest-Europa, men i økende grad til markeder i Asia og Australia. I fjor brukte de to fabrikkene totalt 1084 tonn emballasje, med papp som den klart største fraksjonen.

 

– Vi bruker en del resirkulert papp, og pappemballasjen vi bruker i dag inneholder opptil 60 prosent returfibre. Imidlertid er det utfordrende å øke denne andelen ytterligere. Da får pappen dårligere kvalitet og gir mindre beskyttelse av produktene vi sender. Mange av reklamasjonene vi mottar er faktisk knyttet til transportskader som skyldes bruk av resirkulert papp, forteller Thiis-Messel.

 

Gratispassasjerer i spleiselag

Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge, roser BEWi, SB Seating og de andre 347 bedriftene i Sør-Trøndelag for å ta miljøansvar både for egen del, på vegne av kundene sine og indirekte for hele regionen.

 

– Grønt Punkt Norge er et selskap som drives uten krav til profitt, og avgiftene som medlemmene betaler går i sin helhet til kostnader forbundet med innsamling og gjenvinning av emballasje. De som er med på dette fortjener et klapp på skulderen. De står i sterk kontrast til de bedriftene som stiller seg utenfor emballasjedugnaden og dermed blir gratispassasjerer i et spleiselag der miljøet taper, sier Røine.

(Pressenytt)

 

 

Grønt Punkt Norge:

  • Grønt Punkt Norge sikrer finansiering av returordninger for plast-, metall- og glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp.
  • Selskapet drifter også returordningene for plastemballasje, drikke- og emballasjekartong.
  • Grønt Punkt Norge eies av materialselskapene, og er et nonprofit-selskap med mål om å få alle til å ta miljøansvar gjennom Grønt Punkt-systemet.

 

Bildetekst:

MILJØROS. – Medlemmene våre fortjener ros for støtten de gir til næringslivets emballasjedugnad, sier Jaana Røine i Grønt Punkt Norge. Her med Knud Einar Søyland fra Fjordland. Foto: Johnny Syversen

 

 

Kontaktpersoner:

* Grønt Punkt Norge, kommunikasjonssjef Kari-Lill Ljøstad, mobil 95 06 38 05

* BEWi, controller Stian Ulvan, mobil 99 20 92 76

* Scandinavian Business Seating, miljøsjef Atle Thiis-Messel, mobil 98 25 68 30

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Grønt Punkt, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 16.12.2015 07:37
Teknisk løsning ZEVS AS