presseticker

Skip to main content

De betaler for gjenvinningsgildet i Hordaland

  Publisert: 16.12.2015 07:30 - av  Henning Poulsen

EMBALLASJE. Pappkartong på gaffeltruck hos Dale of Norway.

KILDESORTERING. En kildesorteringsstasjon hos Dale of Norway.

MILJØROS. – Medlemmene våre fortjener ros for støtten de gir til næringslivets emballasjedugnad, sier Jaana Røine i Grønt Punkt Norge. Her med Knud Einar Søyland fra Fjordland. Foto: Johnny Syversen

Oslo: Voss Bryggeri, Norgesmøllene og Dale of Norway er tre av de 325 bedriftene i Hordaland som er med på å betale for gjenvinning av emballasjen vi bruker hver dag. Bak disse skjuler det seg en del gratispassasjerer.

Den norske emballasjedugnaden ble født for over 20 år siden, da Miljøverndepartementet og næringslivet ble enige om en frivillig returordning for emballasje. Siden den gang har en voksende skare bedrifter i Hordaland og resten av landet gjennom medlemskap i Grønt Punkt Norge tatt ansvar for emballasjen de sender på markedet og betalt for gjenvinning av om lag 500 000 tonn plastemballasje, glass-, metall- og emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp.

 

Gjenvinner alt

– Vi gjenvinner alt av plast-, papir- og pappemballasje. Det er stort sett snakk om emballasje for garn som vi mottar fra våre leverandører, men også slitte plukkasser fra ferdigvarelageret vårt. Vi har laget stasjoner på de ulike avdelingene der vi kan sortere direkte etter bruk, sier Lorents Tvedt, produksjonssjef i Dale of Norway.

 

Han anslår at det brukes om lag to tonn papp og et par hundre kilo plast og papir årlig. Tekstilprodusenten har vært medlem av Grønt Punkt siden 1999.

 

– Dette har positive konsekvenser både kostnadsmessig og selvfølgelig når det gjelder miljøet. Vi ser også at mange kunder er bevisst på dette, særlig i tyskspråklige land, sier Tvedt.

 

Mindre søl med mel på boks

Norgesmøllene har vært medlem av Grønt Punkt siden 1999. Kristine Thorsen, direktør for kvalitet og mattrygghet, forklarer at dette er et krav fra kundene i dagligvarehandelen.

 

– Samtidig ønsker vi å bidra til at mest mulig av emballasjen gjenvinnes slik at miljøet belastes minst mulig. Vi merker også emballasjen med sorteringssymbol for å gjøre det lettere å sortere riktig, sier hun.

 

Thorsen forteller at Norgesmøllene har satset mye på å utvikle emballasjeløsninger som tar bedre vare på maten, for å redusere matkasting både i butikk og husholdningene. Blant annet har den bergensbaserte melprodusenten begynt å pakke mel på boks av kartong.

 

Resirkulerbare ølfat

Hos Voss Bryggeri er tunge stålfat blitt erstattet med lette engangsfat som består av papp og plast. Dermed spares både returtransport tilbake til bryggeriet samt vask med sterke kjemikaler.

 

– KeyKeg-fatene er lette å gjenvinne for kundene våre. De brytes enkelt fra hverandre til papp- og plastavfall. I tillegg drives ølene nå ut av fatene ved hjelp av en liten kompressor, i stedet for tunge, upraktiske CO2-flasker, sier Dag Jørgensen.

 

Han er en av gründerne bak Voss Bryggeri, som har vært Grønt Punkt-medlem siden oppstarten i 2013. Det unge bryggeriet profilerer seg som en kortreist og miljøvennlig bedrift.

 

– Vi plukker og videreforedler en del lokale råvarer fremfor å bruke langreiste, importerte alternativer. Dette sparer miljøet, samtidig som det fremmer lokalt særpreg og tradisjoner i produktene våre. Det brukte maltet vårt forer opp økologiske kalver. I tillegg bruker vi varmt vann fra nedkjøling av vørteren til neste brygg, noe som sparer energibruk til oppvarming av bryggevann, forteller Jørgensen.

 

Gratispassasjerer i spleiselag

Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge, roser Voss Bryggeri, Dale of Norway, Norgesmøllene og de andre 322 bedriftene i Hordaland for å ta miljøansvar både for egen del, på vegne av kundene sine og indirekte for hele regionen.

 

– Grønt Punkt Norge er et selskap som drives uten krav til profitt, og avgiftene som medlemmene betaler går i sin helhet til kostnader forbundet med innsamling og gjenvinning av emballasje. De som er med på dette fortjener et klapp på skulderen. De står i sterk kontrast til de bedriftene som stiller seg utenfor emballasjedugnaden og dermed blir gratispassasjerer i et spleiselag der miljøet taper, sier Røine.

(Pressenytt)

 

 

Grønt Punkt Norge:

  • Grønt Punkt Norge sikrer finansiering av returordninger for plast-, metall- og glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp.
  • Selskapet drifter også returordningene for plastemballasje, drikke- og emballasjekartong.
  • Grønt Punkt Norge eies av materialselskapene, og er et nonprofit-selskap med mål om å få alle til å ta miljøansvar gjennom Grønt Punkt-systemet.

 

Bildetekster:

EMBALLASJE. Pappkartong på gaffeltruck hos Dale of Norway.

 

KILDESORTERING. En kildesorteringsstasjon hos Dale of Norway.

 

MILJØROS. – Medlemmene våre fortjener ros for støtten de gir til næringslivets emballasjedugnad, sier Jaana Røine i Grønt Punkt Norge. Her med Knud Einar Søyland fra Fjordland. Foto: Johnny Syversen

 

 

Kontaktpersoner:

* Grønt Punkt Norge, kommunikasjonssjef Kari-Lill Ljøstad, mobil 95 06 38 05

* Norgesmøllene, direktør for kvalitet og mattrygghet – Kristine Thorsen, mobil 91 54 77 28

* Voss Bryggeri, gründer Dag Jørgensen, mobil 99 45 31 44

* Dale of Norway, produksjonssjef Lorents Tvedt, mobil 92 29 75 30

* Dale of Norway, markedsansvarlig Astrid Lundvang, mobil 41 92 66 02

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Grønt Punkt, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 16.12.2015 07:30
Teknisk løsning ZEVS AS