presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2011:

Trygge våpen og varme kvinner - SPERREFRIST TIL 16.3. KL 10.00

  Publisert: 16.03.2011 06:00 - av  Henning Poulsen
Oslo: Et våpenskap på størrelse med en postkasse skal friste 250 000 nordmenn til å slutte med ulovlige oppbevaring av våpen. En banebrytende ullvest og en spesialtilpasset sovepose skal varme frosne kvinner i villmarken. Nå har de tre produsentene mottatt det ettertraktede Merket for god design.

Raufoss Ammunisjonsfabrikker fikk sammen med Kode Design tildelt Merket for god design som belønning for det banebrytende våpenskapet Safehouse. Helsport og SINTEF mottok merket for kvinnesoveposen ”Huldreheimen FOR WOMEN”. I tillegg ble merket også gitt til Devold of Norway og Cloud Nine, som står bak en svært vellykket ullinnovasjon.

 

– Dette er en stor og viktig anerkjennelse til bedrifter og designere som sammen skaper svært gode produkter og tjenester gjennom metodisk bruk av design, sier Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.

 

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 16. mars i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.

 

Raufoss: 1,25 millioner våpen

Norge er en bevæpnet nasjon. Innenfor landets grenser finnes det omkring 1,25 millioner registrerte våpen fordelt på 490 000 eiere. Ikke alle er like flinke til å oppbevare våpen på en forsvarlig måte. En forskrift fra sommeren 2009 krever at alle skytevåpen må oppbevares i godkjente våpenskap.

 

– Vi regner fortsatt med at omkring en kvart million nordmenn ikke oppfyller lovpåbudet om våpensikring, sier Kristoffer Dale, daglig leder i Raufoss Ammunisjonsfabrikker. Det bestemte den tradisjonsrike produsenten på Vestre Toten seg for å gjøre noe med, ved å utvikle et våpenskap skreddersydd for den nye kundegruppen.

 

Store, tunge, kantete

Et typisk våpenskap som du får kjøpt i Norge veier mellom 80 og 150 kilo, er halvannen meter høyt og kasseformet, og gjerne produsert på billigste vis i et lavkostland. Skapet gjemmes derfor ofte bort i kjelleren eller i en bod. – Design er ingen prioritert egenskap i disse skapene. Vi så muligheten til å skille oss ut fra konkurrentene og lage et våpenskap som kunne stå fremme, sier Dale.

 

Sammen med Kode Design og med støtte fra Innovasjon Norge i Oppland gikk produsenten i gang med å utvikle det nye skapet. Raufoss-sjefen skryter av designekspertisen: – Designerne var flinke til å forstå produksjonsprosessene og hva som var mulig å få til, og de kom med løsningsforslag tilpasset en rasjonell produksjon. Sammen kom vi fram til materialkombinasjoner som ga lave produksjonskostnader og gode visuelle effekter, sier Dale.

 

Salgssuksess

Det ferdige skapet – Raufoss Safehouse – minner mer om et nøkkelskap enn et våpenskap. Det er lite nok til å henges på veggen som et hvilket som helst interiørprodukt – loven krever nemlig bare at våpenets vitale deler låses ned – og veier kun 17 kilo. Skyvedør og avrundende former bidrar til at skapet både er praktisk og pent å se på.

 

Safehouse ble lansert våren 2010, og i løpet av noen sommeruker ble 1200 stk revet vekk fra jakt- og friluftsforretningenes hyller. – De butikkene som tok inn Safehouse har stort sett solgt ut skapene. Erfaringen er at når kunden ser produktet i butikken er veien til kjøpsbeslutning kort, sier Dale.

 

Helsport: Kvinner fryser annerledes

Kvinner og menn fryser på forskjellige måter. Det tar ikke dagens soveposer hensynt til. Utstyrsprodusenten Helsport på Melhus ønsket derfor å utvikle en sovepose på kvinnenes premisser.


– Vi ønsket å lage en seriøs og ordentlig damesovepose. Derfor satte vi sammen med SINTEF i gang en omfattende studie for å finne ut om det er forskjell på menn og kvinner når det gjelder å fryse, forteller Ragnhild Nesbakken, produktutvikler i Helsport, som også mottok Merket for god design i 2010 for soveposen ”Kongsfjorden”.

 

Studien avdekket at kvinner faktisk har større varmetap enn menn, også i sovepose. Dette skyldes blant annet lavere hvilemetabolisme og at kvinnekroppen har større overflate i forhold til kroppsmassen.

 

Tre innovasjoner i én pose

Med denne innsikten gikk Helsports designere og fagmiljøet i SINTEF i gang med å utvikle den nye soveposen. De opprettet en brukergruppe bestående av aktive kvinner fra Trondhjems Turistforening som ga innspill til hvordan de ville ha drømmeposen sin. Resultatet ble soveposen ”Huldreheimen FOR WOMEN”, som inneholder ikke mindre enn tre bransjeinnovasjoner.

 

– Soveposen har en passform som er tilpasset kvinnekroppen, med ekstra plass rundt hofter, litt smalere rundt skuldre og kortere liggelengde. Det gjør at luftrommet i posen fordeles jevnt rundt kroppen slik at det blir lettere å holde varmen, og brukeren slipper dessuten å bære rundt på ekstra vekt, forklarer Nesbakken.

 

I tillegg har den nye posen fått ekstra dunisolasjon i fotenden, siden studiet og brukerundersøkelsene viste at kvinner fryser lettere på føttene. Til sist er soveposen utstyrt med en høy, justerbar varmekrage. Posen kommer i handelen i april, og familiebedriften Helsport er allerede i gang med å planlegge nye modeller i soveposeserien.

 

Devold: Ville vende ull mot vinden

Ull er naturens eget vidunderfiber. Den isolerer, puster og transporterer fuktighet vekk fra kroppen. Men ull er ikke vindtett. Det bestemte den tradisjonsrike ullprodusenten Devold of Norway seg for å gjøre noe med.

 

– Ingen menneskeskapte fibre kan måle seg med ull. I tillegg til høy isolasjonsevne og helt unike pusteegenskaper, kan ull ta opp mer enn 30 prosent av sin egen vekt uten å kjennes våt. Samtidig vil ull generere varme når den blir fuktig. Vi ønsket å kombinere disse egenskapene med vindtetthet, forklarer salgs- og markedssjef Trond Sleipnes.

 

Vindtett og vannavstøtende

Etter å ha funnet frem til en metode for å laminere ullmaterialer sammen med en tynn, vindtett membran, samarbeidet Devold med Rita Schäffer i Cloud Nine for å få en optimal design. – Det er stor konkurranse i markedet, og design er den beste måten å sammenføye og fremme flere kvaliteter i et godt produkt, sier Sleipnes.

 

Resultatet ble ”Devold Air Woman Vest”, en vindtett vest til damer med innside og utside av ren ull, bundet sammen av en tynn membran som er vindtett, pustende og elastisk. I tillegg har utsiden fått vannavstøtende behandling. Vesten har dessuten flate sømmer som ikke vil gnage ved bruk av ryggsekk.

 

Vesten dukker opp i butikkhyllene i løpet av august. Sleipnes forteller at målgruppen er mennesker som liker å ferdes utendørs vår, sommer og høst, når det er behov for lette klær som kan beskytte mot litt vind eller noen regndråper. Devold jobber nå med å utvikle vindtette votter i samme materiale, og ifølge Sleipnes kan det etter hvert også komme flere produkter i Air-serien.

(Pressenytt)

 

Jurykjennelser, bilder, underlag:

Nyhetssaker, jurykjennelse og produktbilder fra årets utdeling legges her kl 11.30, onsdag 16. mars: http://www.norskdesign.no/merket-for-god-design/category285.html

(Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)

 

 

 

Bildetekster:

DETTE ER ET VÅPENSKAP: Raufoss Ammunisjonsfabrikker og Kode Design fikk Merket for god design for ”Safehouse”. Foto: Raufoss A.

 

KVINNER FRYSER ANNERLEDES: Helsport og SINTEF fikk Merket for god design for soveposen ”Huldreheimen FOR WOMEN”. Foto: Helsport

 

VENDER ULLEN ETTER VINDEN: Devold of Norway og Cloud Nine fikk Merket for god design for ”Devold Air Woman Vest”. Foto: Devold of Norway

 

 

Kontaktpersoner:

* Raufoss Ammunisjonsfabrikker, daglig leder Kristoffer Dale, mobil 913 37 798

* Helsport, produktutvikler Ragnhild Nesbakken, mobil 922 56 518

* Devold of Norway, salgs- og markedssjef Trond Sleipnes, mobil 915 85 380

* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Eline Strøm-Gundersen, tlf. 23 29 25 70, mobil 971 05 580

* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 62, mobil 917 74 683

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971

Merket for god design:

* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.

* Alle typer masseproduserte produkter, tjenester og løsninger utviklet med en designer, til enten konsument- eller bedriftsmarkedet, og fra alle typer bransjer, kan søke. Dette inkluderer alle typer produkter, emballasje, visuelle profiler, nettsider, applikasjoner, samt møbler, tekstiler, mote og konfeksjon..

* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.

* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.

(Kilde: norskdesign.no)


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 16.03.2011 06:00
Teknisk løsning ZEVS AS