presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2011:

Design mot dårlige barnetenner - SPERREFRIST TIL 16.3. KL 10.00

  Publisert: 16.03.2011 06:00 - av  Henning Poulsen
Oslo: En tannbørsteserie som følger barnets utvikling skal redusere antall hull i barnetenner. Nå har Jordan mottatt det ettertraktede Merket for god design.

Jordan fikk sammen med Geriljaworks og Momentum Sverige tildelt Merket for god design som belønning for vellykket bruk av design i forbindelse med utvikling av ”Jordan Step by Step”.

 

– Dette er en stor og viktig anerkjennelse til bedrifter og designere som sammen skaper svært gode produkter og tjenester gjennom metodisk bruk av design, sier Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.

 

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 16. mars i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.

 

Barnetenner på agendaen

Hver femte 5-åring har hull i tennene. Det ville Jordan gjøre noe med. Resultatet er en spennende og ergonomisk tannbørsteserie som følger barnet fra den første melketannen og opp til 9-årsalderen.


– Myndighetene har satt søkelyset på kosthold og sukkerkonsum blant unge, mens vi i Jordan ønsker å sette gode tannhelserutiner på dagsordenen. Gjennom å utvikle tannbørster som er nøye tilpasset forskjellige aldersgrupper, både med hensyn til funksjonalitet og motivasjon, ville vi inspirere til å forbedre barnas tannhelse, forteller divisjonsdirektør Thomas M. Kristensen.


Jordan engasjerte industridesignerne i GeriljaWorks for å utforme tannbørstene, mens Momentum Sverige sto for det grafiske. – Vi hadde et tett samarbeid der designene bidro med kreativitet og nye innfallsvinkler, mens vi sto for styringen samt innsikt i tannpussesituasjonen, beskriver Kristensen.

 

Følger barnets utvikling

Allerede i 2004 lanserte Jordan en tannbørste med bitering for barn i alderen 0-2 år. Denne fikk nå selskap av to nye børster, den ene for barn i alderen 3-5 år mens den andre er for 6-9-åringer.


– ”Step by Step” er en tannbørsteserie som følger barnets utvikling. De tre tannbørstene vektlegger pedagogiske egenskaper som er spesialtilpasset tre forskjellige aldersgrupper, og bidrar til å skape gode pussevaner for livet, sier Kristensen.


Tannbørsten for aldersgruppen 3-5 år har en holder som også er et timeglass. Den viser barnet riktig pussetid på to minutter. Børsten til 6-9-åringene er spesielt gunstig å bruke på en kombinasjon av melketenner og permanente tenner. Begge tannbørstene er ergometrisk utformet til å passe i en barnehånd, og har i tillegg grafikk og sterke farger som barn liker.


Selv om ”Step by Step” ser ut til å bli en suksess blant norske barn, hviler ikke Jordan på laurbærene. – Barn er kanskje vår mest kresne målgruppe, da de krever kontinuerlig variasjon. Vi har derfor en innovasjonsplan som sikrer regelmessig fornyelse og videreutvikling av våre barnetannbørster, avslører Kristensen.

(Pressenytt)

 

Jurykjennelser, bilder, underlag:

Nyhetssaker, jurykjennelse og produktbilder fra årets utdeling legges her kl 11.30, onsdag 16. mars: http://www.norskdesign.no/merket-for-god-design/category285.html

(Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)

 

 

 

Bildetekst:

RENE BARNETENNER: Jordan, Geriljaworks og Momentum Sverige fikk Merket for god design for ”Jordan Step by Step”. Foto: Jordan

 

Kontaktpersoner:

* Jordan, divisjonsdirektør/Head of Jordan Personal & Home Care - Thomas M. Kristensen, mobil 928 96 923

* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Eline Strøm-Gundersen, tlf. 23 29 25 70, mobil 971 05 580

* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 62, mobil 917 74 683

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971

Merket for god design:

* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.

* Alle typer masseproduserte produkter, tjenester og løsninger utviklet med en designer, til enten konsument- eller bedriftsmarkedet, og fra alle typer bransjer, kan søke. Dette inkluderer alle typer produkter, emballasje, visuelle profiler, nettsider, applikasjoner, samt møbler, tekstiler, mote og konfeksjon..

* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.

* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.

(Kilde: norskdesign.no)


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 16.03.2011 06:00
Teknisk løsning ZEVS AS