presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2011:

Vinnerstaver, varme kvinner og mindre søl - SPERREFRIST TIL 16.3. KL 10.00

  Publisert: 16.03.2011 06:00 - av  Henning Poulsen
Oslo: Swix Sport har utviklet en medaljevinnende langrennsstav, 2K Tools har laget et produkt som stopper forurensende slamsøl på offshoreplattform og Devold of Norway står bak en ullinnovasjon som gjør at kvinner holder på varmen i vindkastene Nå har de tre produsentene mottatt det ettertraktede Merket for god design.

– Merket for god design er en stor og viktig anerkjennelse til bedrifter og designere som sammen skaper svært gode produkter og tjenester gjennom metodisk bruk av design, sier Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.

 

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 16. mars i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.

 

Swix: Stavrevolusjon

Da toppløperne etterspurte stivere, lettere og sterkere langrennsstaver, plukket Swix opp skihansken og aksepterte utfordringen. Resultatet ble ”Swix Triac”, en stav som har blitt gullgrossist på rekordtid.


– Vår tidligere toppstav "Star" ble regnet som markedets beste, og vi ønsket å overgå oss selv og utvikle et produkt på et helt nytt nivå, forklarer industridesigner Elise Reiten.

 

Lars Karlöf, forskningssjef i Swix Sport og prosjektleder for Swix Triac, kaller designprosessen et skoleeksempel på systematisk produktutvikling. – Ved å involvere eksterne designere i Hugo Industridesign, forskningsgrupper og toppløpere fikk vi tilført den kompetansen vi trengte for å oppnå et godt gjennomtenkt sluttresultat, sier han.

 

Unik trekantform

En viktig nyvinning er den trekantede konstruksjonen på røret. Dette er en av de sterkeste formene som kan lages i kompositt, og gir dessuten en aerodynamisk fordel med mer stabil bevegelse i fartsretningen. Materialvalget bidrar til både et sterkere og lettere rør

 

Det nye trinsesystemet bruker en mekanisk forbindelse som erstatter lim for å feste trinsen til staver. Dette gjør det enkelt for skiløperen å skifte trinse etter snøforhold. Vekten på trinsene er også redusert, noe som gir bedre pendel i staven.

 

Heller ikke det estetiske er glemt. – Det er viktig at vi syns i løypene under konkurranse, både på nært hold og på avstand, i bevegelse og i stille posisjon. En stor del av markedsføringen vår skjer gjennom å sponse løpere, derfor er det viktig at vi er synlige på TV og i andre medier. Design er avgjørende for å synliggjøre våre produkter samt å skille oss ut fra konkurrentene, fastslår Reiten.

 

Vant 70 prosent av Holmenkoll-gullene

Swix Triac ble lansert i forbindelse med Tour de Ski 2010, og ble umiddelbart tatt i bruk av en rekke utøvere. Under OL i Vancouver ble 55 prosent av gullmedaljene i langrenn vunnet med de nye stavene til Swix. Under VM i Holmenkollen 2011 ble hele 70 prosent av gullmedaljene og 70 prosent av sølvmedaljene på langrenn vunnet med Swix Triac..

 

– Vi hadde en førlansering i butikk mot slutten av 2010-sesongen og det oppsto umiddelbart ventelister. I sesongen 2010/2011 har vi solgt 100 prosent over budsjett i Norge, og det samme gjelder mange av eksportmarkedene våre, forteller Reiten.

 

2K Tools: Slamsøl på rigg

Da Ketil Botnmark og Kjell Mikalsen jobbet på borerigg, opplevde de at boreslam ble sølt utover dekket når borestrengen ble tatt opp. Dette problemet tok de tak i da de senere stiftet offshoreleverandørselskapet 2K Tools.


– Slammet er glatt og utgjør en sikkerhetsrisiko ombord. Dessuten inneholder det miljøgifter, og derfor må det samles opp, transporteres bort og spesialbehandles. Dette tar tid og koster penger og ga oss idéen om å utvikle et verktøy som gjør at slammet blir værende i borehullet, sier Botnmark, som er daglig leder i 2K Tools.

 

Innvendig rensing

De to gründerne utviklet og designet produktet ”DSIWS” (Drill String Internal Wiper System) på egenhånd. – Siden problemstillingen som skulle løses var selvopplevd ga det oss et meget godt utgangspunkt i utviklingsarbeidet, forteller Botnmark. Den genialt enkel løsningen på problemet med slamsøl ble å rengjøre borestrengene innvending før de trekkes opp.

 

Rekyl Reklame fikk jobben med å utvikle en visuell profil for å få produktet til å fremstå gjennomført og helhetlig. Fargene rust, sort og grått ble valgt for å vise kontrasten mellom det rene og boreslammet.

 

DSIWS ble nylig lansert og en betydelig aktør på markedet står allerede på kundelisten. Snart skal første runde med produktet kjøres på kundens plattform. Når dette er gjort vil 2K Tools ha en viktig referanse å bruke i markedsføringen.

 

Devold: Ville vende ull mot vinden

Ull er naturens eget vidunderfiber. Den isolerer, puster og transporterer fuktighet vekk fra kroppen. Men ull er ikke vindtett. Det bestemte den tradisjonsrike ullprodusenten Devold of Norway seg for å gjøre noe med.

 

– Ingen menneskeskapte fibre kan måle seg med ull. I tillegg til høy isolasjonsevne og helt unike pusteegenskaper, kan ull ta opp mer enn 30 prosent av sin egen vekt uten å kjennes våt. Samtidig vil ull generere varme når den blir fuktig. Vi ønsket å kombinere disse egenskapene med vindtetthet, forklarer salgs- og markedssjef Trond Sleipnes.

 

Vindtett og vannavstøtende

Etter å ha funnet frem til en metode for å laminere ullmaterialer sammen med en tynn, vindtett membran, samarbeidet Devold med Rita Schäffer i Cloud Nine for å få en optimal design. – Det er stor konkurranse i markedet, og design er den beste måten å sammenføye og fremme flere kvaliteter i et godt produkt, sier Sleipnes.

 

Resultatet ble ”Devold Air Woman Vest”, en vindtett vest til damer med innside og utside av ren ull, bundet sammen av en tynn membran som er vindtett, pustende og elastisk. I tillegg har utsiden fått vannavstøtende behandling. Vesten har dessuten flate sømmer som ikke vil gnage ved bruk av ryggsekk.

 

Vesten dukker opp i butikkhyllene i løpet av august. Sleipnes forteller at målgruppen er mennesker som liker å ferdes utendørs vår, sommer og høst, når det er behov for lette klær som kan beskytte mot litt vind eller noen regndråper. Devold jobber nå med å utvikle vindtette votter i samme materiale, og ifølge Sleipnes kan det etter hvert også komme flere produkter i Air-serien.

(Pressenytt)

 

Jurykjennelser, bilder, underlag:

Nyhetssaker, jurykjennelse og produktbilder fra årets utdeling legges her kl 11.30, onsdag 16. mars: http://www.norskdesign.no/merket-for-god-design/category285.html

(Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)

 

 

 

Bildetekster:

MEDALJESTAV: Swix Sport fikk Merket for god design for ”Swix Triac”. Foto: Swix Sport

 

UNNGÅR SLAMSØL: 2K Tools og Rekyl Reklame mottok Merket for god design for slamrensproduktet ”DSIWS”. Foto: 2K Tools

 

VENDER ULLEN ETTER VINDEN: Devold of Norway og Cloud Nine fikk Merket for god design for ”Devold Air Woman Vest”. Foto: Devold of Norway

 

Kontaktpersoner:

* Swix Sport as, industridesigner Elise Reiten, mobil 922 53 675

* Swix Sport as, kategorisjef for staver Svein Pedersen, mobil 905 00 584

* 2K Tools, daglig leder Ketil Botnmark, mobil 909 25 054

* Devold of Norway, salgs- og markedssjef Trond Sleipnes, mobil 915 85 380

* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Eline Strøm-Gundersen, tlf. 23 29 25 70, mobil 971 05 580

* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 62, mobil 917 74 683

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971

 

Merket for god design:

* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.

* Alle typer masseproduserte produkter, tjenester og løsninger utviklet med en designer, til enten konsument- eller bedriftsmarkedet, og fra alle typer bransjer, kan søke. Dette inkluderer alle typer produkter, emballasje, visuelle profiler, nettsider, applikasjoner, samt møbler, tekstiler, mote og konfeksjon..

* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.

* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.

(Kilde: norskdesign.no)

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak swix triac.jpg B (1800x937)
Bilde - vedlegg til sak 2ktools.jpg B (1800x937)
Bilde - vedlegg til sak devold of norway.jpg B (1800x937)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 16.03.2011 06:00
Teknisk løsning ZEVS AS