presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2011:

Våpenskap fra Toten, bunadsslips fra Lillehammer - SPERREFRIST TIL 16.3. KL 10.00

  Publisert: 16.03.2011 06:00 - av  Henning Poulsen
Oslo: Et våpenskap på størrelse med en postkasse skal friste 250 000 nordmenn til å slutte med ulovlige oppbevaring av våpen. Nå har Raufoss Ammunisjonsfabrikker fått tildelt det ettertraktede Merket for god design.

Raufoss Ammunisjonsfabrikker fikk sammen med Kode Design tildelt Merket for god design som belønning for vellykket bruk av design i forbindelse med utvikling av det banebrytende våpenskapet Safehouse. I tillegg mottok Lillehammer-designerne i selskapet Sptzbrgn merket for sine nyskapende slips med bunadsmønster.

 

– Dette er en stor og viktig anerkjennelse til bedrifter og designere som sammen skaper svært gode produkter og tjenester gjennom metodisk bruk av design, sier Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.

 

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 16. mars i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.

 

1,25 millioner våpen

Norge er en bevæpnet nasjon. Innenfor landets grenser finnes det omkring 1,25 millioner registrerte våpen fordelt på 490 000 eiere. Ikke alle er like flinke til å oppbevare våpen på en forsvarlig måte. En forskrift fra sommeren 2009 krever at alle skytevåpen må oppbevares i godkjente våpenskap.

 

– Vi regner fortsatt med at omkring en kvart million nordmenn ikke oppfyller lovpåbudet om våpensikring, sier Kristoffer Dale, daglig leder i Raufoss Ammunisjonsfabrikker. Det bestemte den tradisjonsrike produsenten på Vestre Toten seg for å gjøre noe med, ved å utvikle et våpenskap skreddersydd for den nye kundegruppen.

 

Store, tunge, kantete

Et typisk våpenskap som du får kjøpt i Norge veier mellom 80 og 150 kilo, er halvannen meter høyt og kasseformet, og gjerne produsert på billigste vis i et lavkostland. Skapet gjemmes derfor ofte bort i kjelleren eller i en bod. – Design er ingen prioritert egenskap i disse skapene. Vi så muligheten til å skille oss ut fra konkurrentene og lage et våpenskap som kunne stå fremme, sier Dale.

 

Sammen med Kode Design og med støtte fra Innovasjon Norge i Oppland gikk produsenten i gang med å utvikle det nye skapet. Raufoss-sjefen skryter av designekspertisen: – Designerne var flinke til å forstå produksjonsprosessene og hva som var mulig å få til, og de kom med løsningsforslag tilpasset en rasjonell produksjon. Sammen kom vi fram til materialkombinasjoner som ga lave produksjonskostnader og gode visuelle effekter, sier Dale.

 

Salgssuksess

Det ferdige skapet – Raufoss Safehouse – minner mer om et nøkkelskap enn et våpenskap. Det er lite nok til å henges på veggen som et hvilket som helst interiørprodukt – loven krever nemlig bare at våpenets vitale deler låses ned – og veier kun 17 kilo. Skyvedør og avrundende former bidrar til at skapet både er praktisk og pent å se på.

 

Safehouse ble lansert våren 2010, og i løpet av noen sommeruker ble 1200 stk revet vekk fra jakt- og friluftsforretningenes hyller. – De butikkene som tok inn Safehouse har stort sett solgt ut skapene. Erfaringen er at når kunden ser produktet i butikken er veien til kjøpsbeslutning kort, sier Dale. Han jobber nå med å få inn Safehouse hos de store sports- og byggevarekjedene. Skapet er nemlig også velegnet for oppbevaring av familiens verdisaker, som smykker, pass og sølvtøy.

 

Alternativ til bunaden

Bunaden har vært en viktig del av norsk kulturarv i over 100 år, men den høye prisen gjør at mange vegrer seg for å gå til innkjøp av nasjonaldrakten. Et nytt alternativ, i alle fall for den moderne, trendbevisste mannen, er et slips med bunadsmønster. Bak nyskapingen står samboerparet Tanja Holmen og Jarle Hagen fra Lillehammer.


– Vi ønsket å utvikle et designprodukt som kunne forene elementer fra vår norske kulturarv og samtidig symbolisere noe nyskapende, sier Tanja Holmen i designbyrået Sptzbrgn.

 

Tidløst og norsk

Designerne kartla derfor de mest utbredte bunadene i Norge, og redesignet broderielementene til et slipsformat. Bunadsslipsene er håndbrodert på norsk ull og deretter håndsydd, og de første prototypene ble klare november 2009. Til nå har Sptzbrgn laget 22 ulike modeller, og før nasjonaldagen i fjor ble flere av slipsmodellene utsolgt.

 

– Vi har skapt et tidløst plagg som appellerer til folk som ønsker noe som varer i bruk-og-kast-samfunnet. Responsen i markedet har vært formidabel, og viser at vi har truffet godt med kulturell symbolikk kombinert med et innovativt uttrykk, forteller Holmen.

 

Selger til japanere

Slipsene selges i dag hos et knippe utvalgte forhandlere samt fra hjemmesiden til Sptzbrgn. Målgruppen var i utgangspunktet alle norske menn, men selskapet oppdaget raskt at slipsene har et mye større marked.

 

– Vi har også solgt en god del slips til designbevisste italienere, amerikanere, japanere og tyskere, sier Holmen, som skal ta med bunadsslipsene til Norwegian Day Festival i San Francisco i april. Deretter skal slipsene lanseres i en rekke land.

(Pressenytt)

 

Jurykjennelser, bilder, underlag:

Nyhetssaker, jurykjennelse og produktbilder fra årets utdeling legges her kl 11.30, onsdag 16. mars: http://www.norskdesign.no/merket-for-god-design/category285.html

(Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)

 

 

Bildetekster:

TRYGGE VÅPEN: Raufoss Ammunisjonsfabrikker og Kode Design fikk Merket for god design for ”Safehouse”. Foto: Raufoss A.

 

DANKER UT BUNADEN?: Sptzbrgn fikk Merket for god design for sine slips med bunadsmønster. Foto: Sptzbrgn

 

Kontaktpersoner:

* Raufoss Ammunisjonsfabrikker, daglig leder Kristoffer Dale, mobil 913 37 798

* Sptzbrgn, daglig leder Tanja Holmen, mobil 93 00 54 34

* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Eline Strøm-Gundersen, tlf. 23 29 25 70, mobil 971 05 580

* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 62, mobil 917 74 683

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971

Merket for god design:

* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.

* Alle typer masseproduserte produkter, tjenester og løsninger utviklet med en designer, til enten konsument- eller bedriftsmarkedet, og fra alle typer bransjer, kan søke. Dette inkluderer alle typer produkter, emballasje, visuelle profiler, nettsider, applikasjoner, samt møbler, tekstiler, mote og konfeksjon..

* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.

* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.

(Kilde: norskdesign.no)

 


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 16.03.2011 06:00
Teknisk løsning ZEVS AS