presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2011:

Nordkyn-logo speiler finnmarksværet

  Publisert: 16.03.2011 12:00 - av  Henning Poulsen
Oslo: Under profilprogrammet Visit Nordkyn har en hel region samlet seg til kamp om turistenes gunst. Nå har sammenslutningen mottatt det ettertraktede Merket for god design.

Visit Nordkyn fikk sammen med Neue Design Studio tildelt Merket for god design som belønning for vellykket bruk av design i forbindelse med utvikling av nytt profilprogram.

 

– Dette er en stor og viktig anerkjennelse til bedrifter og designere som sammen skaper svært gode produkter og tjenester gjennom metodisk bruk av design, sier Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.

 

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 16. mars i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.

 

Samlet Nordkyn i ett rike

Nordkyn ligger helt nord i Finnmark, på 71 grader nord. Området har alltid tiltrukket en del turister, men konkurransen både fra internasjonale, nasjonale og regionale destinasjoner ble stadig sterkere. Noe måtte gjøres.

 

– Tidligere hadde hver bedrift og hver bygd stått for sin egen markedsføring, og det var liten grad av samarbeid. Derfor gikk bedriftene i de to kommunene Gamvik og Lebesby sammen om å danne Visit Nordkyn, forklarer prosjektleder Charlotte T. Schytte.

 

Nyskapingen behøvde en profil som kunne samle og omfatte alle, og gjennom rådgivere i Norsk Designråd ble byrået Neue Design Studio trukket inn i arbeidet på et tidlig stadium. Gjennom hele prosessen har Schytte og designbyrået sørget for å involvere og engasjere de over 30 bedriftene som står bak Visit Nordkyn.

 

Finnmark i et nøtteskall

Kravene til profilen var derfor mange og sterke: Den skulle være relevant for alle og samkjøre turistnæringen. Den skulle bli en snakkis blant finnmarkinger og gjøre konkurrentene misunnelige.

 

– Nordkyn er Finnmark i et nøtteskall. Turister som kommer hit er gjerne nysgjerrige, aktive og ute etter sterke opplevelser og minner. I løpet av en formiddag kan du både være med ut på havet å fiske og deretter oppleve reinsdyr på vidda. Vi har karrige gråsteinsørkner, frodige daler, midnattssol og nordlys, men også vær og natur som på egenhånd bestemmer hvordan fisketuren eller vandreturen din blir, sier Schytte.

 

19. juni 2010 var sannhetens dag for prosjektet. Da skulle profilen lanseres og hele Nordkyn ble invitert til fest. Det ble en stor suksess. – Alle nordkynværingan har tatt profilen til sine hjerter. I dag møter du logoen overalt på halvøyen – på flagg og vimpler, på folks t-skjorter og på veggskiltene til medlemsbedriftene, forteller Schytte. Også turisttilstrømmingen har økt.

 

Levende værlogo

Logoen er ikke bare inspirert av været på Nordkyn. Den er et konstant øyeblikksbildet av de skiftende og ofte dramatiske værforholdene, og forandrer form og farge basert på vindforhold og temperatur. Og siden dato og værdata også er en del av logoen, er det mange som laster den ned og sparer den for ettertiden – for eksempel for å huske den dagen man fisket rekordkveita.

 

– Vi har nå fått det utgangspunktet vi behøver for å videreutvikle reiselivsnæringen på Nordkyn. Grunnmuren er reist og er et solid bevis på at valget om å samarbeide med profesjonelle designere var riktig. Det har vært en lang, lærerik og givende prosess, sier Schytte.

(Pressenytt)

 

Jurykjennelser, bilder, underlag:

Nyhetssaker, jurykjennelse og produktbilder fra årets utdeling legges her kl 19.30, onsdag 16. mars: http://www.norskdesign.no/merket-for-god-design/category285.html

(Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)

 

 

FAKTABOKS:

Merket for god design:

* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.

* Alle typer masseproduserte produkter, tjenester og løsninger utviklet med en designer, til enten konsument- eller bedriftsmarkedet, og fra alle typer bransjer, kan søke. Dette inkluderer alle typer produkter, emballasje, visuelle profiler, nettsider, applikasjoner, samt møbler, tekstiler, mote og konfeksjon..

* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.

* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.

(Kilde: norskdesign.no)

 

Bildetekst:

FINNMARK I ET NØTTESKALL: Visit Nordkyn og Neue Design Studio fikk Merket for god design for førstnevntes nye profil. Foto: Visit Nordkyn

 

Kontaktpersoner:

* Visit Nordkyn, prosjektleder Charlotte T. Schytte, mobil 95 11 61 49

* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Eline Strøm-Gundersen, tlf. 23 29 25 70, mobil 971 05 580

* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 62, mobil 917 74 683

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971

 


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 16.03.2011 12:00
Teknisk løsning ZEVS AS