presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2011:

Kler på trøndere for villmark og fest - SPERREFRIST TIL 16.3. KL 10.00

  Publisert: 16.03.2011 06:00 - av  Henning Poulsen
Oslo: Et grensesprengende bunadsslips, et tofarget pledd og en sovepose for frosne kvinner er med på å sette trønderdesign på tekstilkartet. Nå har Sptzbrgn, Røros Tweed og Helsport fått tildelt det ettertraktede Merket for god design.

Sptzbrgn fra Trondheim fikk tildelt Merket for god design for å ha laget et moteikon ut av tradisjonelle norske bunader, mens Røros Tweed og designbyrået Anderssen & Voll mottok merket for pleddserien ”Berg”. Også Melhus-bedriften Helsport og SINTEF fikk merket, for kvinnesoveposen ”Huldreheimen FOR WOMEN”.

 

– Dette er en stor og viktig anerkjennelse til bedrifter og designere som sammen skaper svært gode produkter og tjenester gjennom metodisk bruk av design, sier Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.

 

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 16. mars i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.

 

Kvinner fryser annerledes

Kvinner og menn fryser på forskjellige måter. Det tar ikke dagens soveposer hensynt til. Utstyrsprodusenten Helsport på Melhus ønsket derfor å utvikle en sovepose på kvinnenes premisser.


– Vi ønsket å lage en seriøs og ordentlig damesovepose. Derfor satte vi sammen med SINTEF i gang en omfattende studie for å finne ut om det er forskjell på menn og kvinner når det gjelder å fryse, forteller Ragnhild Nesbakken, produktutvikler i Helsport, som også mottok Merket for god design i 2010 for soveposen ”Kongsfjorden”.

 

Studien avdekket at kvinner faktisk har større varmetap enn menn, også i sovepose. Dette skyldes blant annet lavere hvilemetabolisme og at kvinnekroppen har større overflate i forhold til kroppsmassen.

 

Tre innovasjoner i én pose

Med denne innsikten gikk Helsports designere og fagmiljøet i SINTEF i gang med å utvikle den nye soveposen. De opprettet en brukergruppe bestående av aktive kvinner fra Trondhjems Turistforening som ga innspill til hvordan de ville ha drømmeposen sin. Resultatet ble soveposen ”Huldreheimen FOR WOMEN”, som inneholder ikke mindre enn tre bransjeinnovasjoner.

 

– Soveposen har en passform som er tilpasset kvinnekroppen, med ekstra plass rundt hofter, litt smalere rundt skuldre og kortere liggelengde. Det gjør at luftrommet i posen fordeles jevnt rundt kroppen slik at det blir lettere å holde varmen, og brukeren slipper dessuten å bære rundt på ekstra vekt, forklarer Nesbakken.

 

I tillegg har den nye posen fått ekstra dunisolasjon i fotenden, siden studiet og brukerundersøkelsene viste at kvinner fryser lettere på føttene. Til sist er soveposen utstyrt med en høy, justerbar varmekrage. Posen kommer i handelen i april, og familiebedriften Helsport er allerede i gang med å planlegge nye modeller i soveposeserien.

 

Innovative pledd

Er det virkelig mulig å gjøre internasjonal suksess med et tofarget norsk pledd? Samarbeidet mellom Røros Tweed og det høyprofilerte designbyrået Anderssen & Voll viser at det går an.

 

– Prosessen har vært veldig lærerik, og den tekniske innovasjonen vi gjorde i utviklingen av pleddserien "Berg" har vi brukt i senere kolleksjoner. Det er veldig interessant å se hvor spennende et produkt bestående av to relativt like farger kan bli, sier Erling Digernes, markedssjef i Røros Tweed. Den tradisjonsrike produsenten har mottatt Merket for god design en rekke ganger.

 

Bruker design mot prispress

Digernes forteller at Røros Tweed er den eneste produsenten av pledd som har overlevd det norske kostnadsnivået. Bedriften er i dag den eneste av sitt slag i Skandinavia, og konkurrerer i stor grad mot tekstilprodukter fra lavkostland.

 

– Du kan ikke konkurrere på pris med et produkt som fra rå ull til ferdig vare er produsert i Norge. Vi må i stedet være best på kvalitet, funksjonalitet og design, og derfor har vi investert tungt i teknologi som lar oss være i førersetet på designutvikling, sier Digernes.

 

Han påpeker at innenfor pleddesign er fargene den viktigste egenskapen, en læresetning Røros Tweed gjorde sitt beste for å etterleve under utviklingen av ”Berg”.

 

– Å få til de glidende overgangene var en teknisk utfordring, og det ble en del prøving og feiling før vi kom fram til en vevebinding som ga det riktige uttrykket. Også fargeutvelgelsen var en stor utfordring – for å få en jevn sjattering måtte fargenyansene være helt korrekte, sier Digernes, som roser fagfolkene både ved fabrikken på Røros og fargeriet på Rauma Ullvarefabrikk for dyktighet og stor tålmodighet.

 

Salgssuksess

”Berg” ble en umiddelbar suksess for Røros Tweed, og er et av de pleddene som solgte mest i 2010. Særlig i utlandet har designen ifølge Digernes vekket stor oppmerksomhet. Nå jobber tekstilbedriften med å utvide serien med flere fargevarianter.

 

Pleddet er oppkalt etter tekstilkunstneren Sigrun Berg (1901-82), som regnes som en pioner innen fargebruk. Hun samarbeidet med Røros Tweed i en årrekke.

 

Alternativ til bunaden

Bunaden har vært en viktig del av norsk kulturarv i over 100 år, men den høye prisen gjør at mange vegrer seg for å gå til innkjøp av nasjonaldrakten. Et nytt alternativ, i alle fall for den moderne, trendbevisste mannen, er et slips med bunadsmønster. Bak nyskapingen står et lite designbyrå fra Trondheim.


– Vi ønsket å utvikle et designprodukt som kunne forene elementer fra vår norske kulturarv og samtidig symbolisere noe nyskapende, sier Tanja Holmen, som driver Sptzbrgn sammen med samboer Jarle Hagen.

 

Tidløst og norsk

Designerne kartla derfor de mest utbredte bunadene i Norge, og redesignet broderielementene til et slipsformat. Bunadsslipsene er håndbrodert på norsk ull og deretter håndsydd, og de første prototypene ble klare november 2009. Til nå har Sptzbrgn laget 22 ulike modeller, og før nasjonaldagen i fjor ble flere av slipsmodellene utsolgt.

 

– Vi har skapt et tidløst plagg som appellerer til folk som ønsker noe som varer i bruk-og-kast-samfunnet. Responsen i markedet har vært formidabel, og viser at vi har truffet godt med kulturell symbolikk kombinert med et innovativt uttrykk, forteller Holmen.

 

Selger til japanere

Slipsene selges i dag hos et knippe utvalgte forhandlere samt fra hjemmesiden til Sptzbrgn. Målgruppen var i utgangspunktet alle norske menn, men selskapet oppdaget raskt at slipsene har et mye større marked.

 

– Vi har også solgt en god del slips til designbevisste italienere, amerikanere, japanere og tyskere, sier Holmen, som skal ta med bunadsslipsene til Norwegian Day Festival i San Francisco i april. Deretter skal slipsene lanseres i en rekke land.

(Pressenytt)

 

Jurykjennelser, bilder, underlag:

Nyhetssaker, jurykjennelse og produktbilder fra årets utdeling legges her kl 11.30, onsdag 16. mars: http://www.norskdesign.no/merket-for-god-design/category285.html

(Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)

 

 

Bildetekster:

DANKER UT BUNADEN?: Sptzbrgn fikk Merket for god design for sine slips med bunadsmønster. Foto: Sptzbrgn

 

KVINNER FRYSER ANNERLEDES: Helsport og SINTEF fikk Merket for god design for soveposen ”Huldreheimen FOR WOMEN”. Foto: Helsport

 

EKSPORTSUKSESS: Røros Tweed og Anderssen & Voll fikk Merket for god design for pleddet ”Berg”. Foto: Røros Tweed

 

 

Kontaktpersoner:

* Sptzbrgn, daglig leder Tanja Holmen, mobil 93 00 54 34

* Helsport, produktutvikler Ragnhild Nesbakken, mobil 922 56 518

* Røros Tweed, markedssjef Erling Digernes, mobil 970 36 536

* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Eline Strøm-Gundersen, tlf. 23 29 25 70, mobil 971 05 580

* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 62, mobil 917 74 683

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971

 

Merket for god design:

* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.

* Alle typer masseproduserte produkter, tjenester og løsninger utviklet med en designer, til enten konsument- eller bedriftsmarkedet, og fra alle typer bransjer, kan søke. Dette inkluderer alle typer produkter, emballasje, visuelle profiler, nettsider, applikasjoner, samt møbler, tekstiler, mote og konfeksjon..

* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.

* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.

(Kilde: norskdesign.no)

 


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 16.03.2011 06:00
Teknisk løsning ZEVS AS